SD vill påverka den offentliga konsten (Utbruten från vad gör vi, del 105)

Tja, jag har väldigt dålig koll på vilken "feministisk" konst som köps in i stora mängder, den mesta konst jag råkar på i det offentliga rummet verkar inte ha någon sådan inriktning. Antar att det är det där med den vanliga sanningsförvrängningen som spelar in, någon kommun köper in något som inte följer SD-normen, och genast blir SD med flera extremt upprörda och kräver förbud.


Spelar ingen roll om det är mycket eller lite. Poängen är att det är olämpligt att använda skattemedel för att köpa in politiskt provocerande konst.
 
I en intervju i veckan med Sölvesborgs kulturchef så framgick det att ingen "provocerande" konst köpts in i kommunen så långt bak hon kunde se och då tolkade hon ändå begreppet provocerande väldigt generöst. Det är med andra ord bara ett steg i SD's nationalkonservativa program där Sölvesborg nu ska bli den lyckade modellen. Fy fan.

Ja, det kan man utgå ifrån och jag är definitivt för den idén. Du får skynda dig att ta kort på alla jättekukar och menskonst. Helt sinnesjukt att vi ens har sådant på gator och torg. Hög tid att det är slut för konstnärer som fastnat i kiss och bajs åldern att placera ut sin infantila konst i det offentliga rummet.
 
Senast ändrad:
Ja, det kan man utgå ifrån och jag är definitivt för den iden. Du får skynda dig att ta kort på alla jättekukar och menskonst. Helt sinnesjukt att vi ens har sådant på gator och torg. Hög tid att det är slut för konstnärer som fastnat i kiss och bajs åldern att placera ut sin infantila konst i det offentliga rummet.

Haha ok, kan tänka mig en värre lördag än jakt på jättekukar i offentliga rummet. GOTTA CATCH THEM ALL!
 
Jag kan inte påminna mig att jag någonstans i Sölvesborg sett någon utmanande samtidskonst, varesig menskonst eller något annat provokativt (provokativt skulle kanske vara alla valaffischer...) :cautious:

Jag kan förstå att man vill köpa konst som invånarna uppskattar, det tycker jag är självklart, men nog är det uppskattat med lite varierande provokativ konst lite då och då. Kanske även för de konservativa så de har någon att prata om :angel: Skulle vara roligt om någon privat upplåter lite privatägtrum någonstans synligt i centrum i Sölvesborg för utmanande samtidskonst, gärna där konsten byts ut lite då och då. Så att man önskar att man bodde i Sölvesborg.. nästan...

En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Men var äääär det här :banghead:

Nu har SD-ledda Sölvesborg klampat vidare in i censuren
SVT igen:
"Sölvesborg vill se stora förändringar på kulturområdet. Nu vill den SD-ledda kommunen se ”klassisk och tidlös” offentlig konst i staden, och vill därför helt stoppa inköp av ”utmanande samtidskonst”. Under måndagen röstades förslaget igenom i kommunfullmäktige. "
 
Ja, det kan man utgå ifrån och jag är definitivt för den idén. Du får skynda dig att ta kort på alla jättekukar och menskonst. Helt sinnesjukt att vi ens har sådant på gator och torg. Hög tid att det är slut för konstnärer som fastnat i kiss och bajs åldern att placera ut sin infantila konst i det offentliga rummet.
Jag antar att jag är blind men jag har aldrig sett en jättekuk inköpt av det offentliga eller någon menskonst. (Hur fan ser menskonst ut en stor röd blobba?)
 
Vet inte om denna är låst http://www.sydostran.se/solvesborg/flaggattack-mot-solvesborg-i-natt/ men kontentan är att flera offentliga platser har förärats Pride-flaggan inatt :D

Den var låst tyvärr :(

Jag älskar konst! Både modern och klassisk.
Tänk hur ofta konsten har provocerat och utmanat samhällets normer. Det är ju det som gör konsten så underbar.
Vad är egentligen konst? Allt från stilleben till en cykel på en sten i en å (det har vi i min lilla ort, jag ler och uppskattar varje gång jag går förbi).

Mer konst åt folket! All konst, inte bara vacker havsutsikt och blommor i en vas.
 
Nu har du individer ofta tillsatta baserat på åsikter som köper in politisk konst som rimmar väl med deras intressen.

Det är ingen slump att stat och kommun köper in menskonst och diverse annan feministisk konst medan Dan Park m.fl. ratas. Provocerande politisk konst i båda fallen men där de förstnämnda har åsikter och agenda som rimmar väl med de styrandes intentioner.
Det är tjänstemän som köper in kommunal konst. De är inte politiskt tillsatta.
 
Vad är klassisk och tidlös konst? Är det kungar på hästar och liknande? Sådant man kan se i många städer. Nationalromantik, vilket är väldigt politiskt.

Vad är objektiv konst? Hur ska du plocka konsten ur sitt sammanhang och göra den tidlös?
:idea: Statyer från den romerska tiden är väl klassisk konst?
https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2Ffa%2Fde%2Fdf%2Ffadedf9d81fa0d41f19d622449a206bd.jpg

:up:
 
Skulle tro att det är Liv Strömquist konst som menas när det talas om ”menskonst”. Synts i Stockholms tunnelbana, kanske fortfarande vid slussen? Tecknade kvinnor med röd blobba mellan benen.
Aha sådan konst. Det måste vara fruktansvärt traumatiserande att få se det. Kvinnor pruttar ju inte, bajsar inte, luktar alltid viol och är väna rena varelser :yuck:. Vi kanske ska lagstifta om att alla mensskydd i framtiden måste innehålla parfym så vi är helt säkra på att inte behöva få en aning om att dessa gudinnor har kroppsfunktioner.
(Nej ironin var inte riktad mot dig)
 
Jaha jag såg då ingen sådan sist jag var i Stockholm, letade kanske inte tillräckligt.
På riktigt ska vi politisera konsten för att någon enstaka lyckas med att köpa in verk som var mindre lyckade. Den väg du vill vandra är riktigt obehaglig

Du kallar den konst jag vill ha bort för "mindre lyckad". Då kan man undra vad det är som är obehagligt med att vilja ha bort den "mindre lyckade" konsten.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp