SD vill påverka den offentliga konsten (Utbruten från vad gör vi, del 105)

En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Men var äääär det här :banghead:

Nu har SD-ledda Sölvesborg klampat vidare in i censuren
SVT igen:
"Sölvesborg vill se stora förändringar på kulturområdet. Nu vill den SD-ledda kommunen se ”klassisk och tidlös” offentlig konst i staden, och vill därför helt stoppa inköp av ”utmanande samtidskonst”. Under måndagen röstades förslaget igenom i kommunfullmäktige. "

Vissa märkliga ordval men i sak helt rätt väg att gå. Detta är inte censur utan att ta ansvar för en mindre politisk stat.
 
Hahaha

Det var en ny (eller skrämmande gammal) syn på diktering av konst.

Konsten är redan dikterad. Det är just därför man behöver se till att stat och kommun inte köper in politisk konst som provocerar just för att det minskar möjligheterna att diktera konsten i den politiska riktning man önskar.
 
Vissa märkliga ordval men i sak helt rätt väg att gå. Detta är inte censur utan att ta ansvar för en mindre politisk stat.
Kan du utveckla det fetade i det här citatet?
"Detta är inte censur utan att ta ansvar för en mindre politisk stat."
En stat är i min mening per definition politisk så hur ska man kunna leda en stat i en opolitiskt riktning? Det du skriver känns för mig mest som något väldigt flummigt ordstaplande för att skyla över en oerhört obehaglig utveckling.
 
Kan du utveckla det fetade i det här citatet?
"Detta är inte censur utan att ta ansvar för en mindre politisk stat."
En stat är i min mening per definition politisk så hur ska man kunna leda en stat i en opolitiskt riktning? Det du skriver känns för mig mest som något väldigt flummigt ordstaplande för att skyla över en oerhört obehaglig utveckling.

Vad är det för obehagligt med att stat och kommun väljer bort politisk konst?
 
När politikerna bestämmer vad som är OK eller inte, är det ju mer politiskt än om de inte lägger sig i.

Nu har du individer ofta tillsatta baserat på åsikter som köper in politisk konst som rimmar väl med deras intressen.

Det är ingen slump att stat och kommun köper in menskonst och diverse annan feministisk konst medan Dan Park m.fl. ratas. Provocerande politisk konst i båda fallen men där de förstnämnda har åsikter och agenda som rimmar väl med de styrandes intentioner.
 
Nu har du individer ofta tillsatta baserat på åsikter som köper in politisk konst som rimmar väl med deras intressen.

Det är ingen slump att stat och kommun köper in menskonst och diverse annan feministisk konst medan Dan Park m.fl. ratas. Provocerande politisk konst i båda fallen men där de förstnämnda har åsikter och agenda som rimmar väl med de styrandes intentioner.

Dan Park har ju fällts för hets mot folkgrupp, kan väl knappast jämställas med den så kallade "menskonsten".

Oavsett är det jävligt sorgligt att se min uppväxtort dras i skiten och användas som någon slags jävla SD lekstuga.
 
Nu har du individer ofta tillsatta baserat på åsikter som köper in politisk konst som rimmar väl med deras intressen.

Det är ingen slump att stat och kommun köper in menskonst och diverse annan feministisk konst medan Dan Park m.fl. ratas. Provocerande politisk konst i båda fallen men där de förstnämnda har åsikter och agenda som rimmar väl med de styrandes intentioner.
Tja, jag har väldigt dålig koll på vilken "feministisk" konst som köps in i stora mängder, den mesta konst jag råkar på i det offentliga rummet verkar inte ha någon sådan inriktning. Antar att det är det där med den vanliga sanningsförvrängningen som spelar in, någon kommun köper in något som inte följer SD-normen, och genast blir SD med flera extremt upprörda och kräver förbud.
 
Tja, jag har väldigt dålig koll på vilken "feministisk" konst som köps in i stora mängder, den mesta konst jag råkar på i det offentliga rummet verkar inte ha någon sådan inriktning. Antar att det är det där med den vanliga sanningsförvrängningen som spelar in, någon kommun köper in något som inte följer SD-normen, och genast blir SD med flera extremt upprörda och kräver förbud.

I en intervju i veckan med Sölvesborgs kulturchef så framgick det att ingen "provocerande" konst köpts in i kommunen så långt bak hon kunde se och då tolkade hon ändå begreppet provocerande väldigt generöst. Det är med andra ord bara ett steg i SD's nationalkonservativa program där Sölvesborg nu ska bli den lyckade modellen. Fy fan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp