Hur tar man sig hit igenom en stor del av EU utan papper?Vissa av kraven är orimliga.
T.ex. att alla måste ha papper - det är en omöjlighet i vissa länder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur tar man sig hit igenom en stor del av EU utan papper?Vissa av kraven är orimliga.
Jag är också intresserad av svaret.
Du brukar vara välformulerad och hålla reda på fakta.
Sanningen är att jag uppskattar dina inlägg även om jag inte håller med.Det tolkas nära på som ett smicker för att förklä en intensiv vilja att sätta dit mig .
Vissa av kraven är orimliga.
Alltför avvikande kultur, tradition och seder som helt eller delvis förklaras med religion innebär stor friktion i ett land som Sverige. Bla när det innebär en ursäkt och kräver anpassning som gör skillnad på män och kvinnor.
Märker du inte av detta, grattis. Jag gör det dagligen. Både i form där kvinnor kräver att isoleras från män och där män kräver isolering från kvinnor.
Ska vi respektera det? Självklart inte.
Den här typen av integrationsidé kan omöjligt skapa ett harmoniskt samhälle, däremot parallella samhällen dvs exakt det vi tydligt kan se idag.
Det vi - somliga av oss- kunde se essensen av för redan 20 år sedan.
Ensamkommande är i antal så få att det inte utgör det stora problemet utöver att flertal ljuger om att de är barn.
Det är politikerna som ställer grupper mot varandra, med röstarnas hjälp.
Det är politkerna som skapar rasister, med röstarnas hjälp.
Dock är rasismen extremt liten bland svenskar, det som är desto mer omfattande är migrationskritisismen och det är ofattbart att politikerna lyckats få så många att skapa dimridå runt rasism när det handlar om något helt annat. Men anledningen är knappast svår att förstå.
Neka har det inte handlat om utan om att göra oss mindre attraktiva. Knackar färre på dörren så är det ingen som nekats.
Gömd.Hur tar man sig hit igenom en stor del av EU utan papper?
Nej, jag märker inte av det annat än när jag går på badhuset eller gymmet där vi av någon anledning delar upp kvinnor och män i olika rum. Konstig svensk sed, eller hur?
Vad är det för konstig med att man byter om könsvis? Vad jag har för mig så gör man det i hela världen där det finns omklädningsrum, liksom toaletter etc det är ju knappast en sed...
Att behöva isoleras från män eller kvinnor i form av bada i själva badhuset är något helt annat, eller att inte ta i handen eller inte vara i samma bibliotek etc.
Nej, det är egentligen inte alls något helt annat. Det är bara olika uttryck av i grund och botten samma tänk.
Jag ser bristen på enkla och okvalificerade arbeten som det stora problemet.Sedan får var och en anse att rådande handlingsplaner är rätt eller fel, det är en annan diskussion.
Nej det är exakt samma sak bara draget mera till sin spets.Att behöva isoleras från män eller kvinnor i form av bada i själva badhuset är något helt annat, eller att inte ta i handen eller inte vara i samma bibliotek etc.
Det är skillnad i dag.Nej det är det verkligen INTE! Ser du inte skillnaden är det illa.
Nej det är det verkligen INTE! Ser du inte skillnaden är det illa.
Nej det är det verkligen INTE! Ser du inte skillnaden är det illa.
Nej, jag märker inte av det annat än när jag går på badhuset eller gymmet där vi av någon anledning delar upp kvinnor och män i olika rum. Konstig svensk sed, eller hur?
Men det är vad vi är vana vid. Normen säger att majoriteten svenskar vill ha det så.
Ditt exempel handlar alltså inte om det jag belyser.
Men jo då, jag är medveten om att det i några fall (jag känner bara till ett och det ifrån mina hemtrakter) har uppstått problem när män och kvinnor pga. kulturella/religiösa skäl inte kan studera med varandra synliga i samma sal. Jag är pragmatisk, sätt upp en skärm så att männen inte kan se kvinnorna och vice versa. Det vore betydligt sämre att vägra dem detta eftersom det sannolikt skulle leda till att kvinnorna skulle stanna hemma och således inte skulle lära sig svenska eller hur det svenska samhället fungerar. De skulle isoleras och vara fullständigt beroende av sina fäder/bröder/makar. Det är ett sämre alternativ. Deras barn kommer antagligen kunna studera utan skärmar.
Nej, men det var ett exempel. En vuxen analfabet som inte känner en människa i Sverige befinner sig också i en helt annan situation än t.ex. jag och behöver därför mer hjälp. Inte alls konstigt.
Jag förstår ditt resonemang men det är här jag menar att det är fullt möjligt att ställa krav. Det handlar om vilja.
Det är ett exempel på hur Sverige skulle göra sig mindre populärt bland grupper som är av den här åsikten att det här sättet att leva är rätt och ett måste.
För dem som ändå kommer hit så ställer de upp på upprättade krav.
Vi erbjuder er inte bara en fristad, utan även försörjning, utbildning, möjligheter osv MEN vi har dessa krav: 123...
Jag kan känna att förväntningarna på människorna när de kommer hit är så låga att de så fort de passerar gränsen stämplas som hopplösa fall.
De får varken hjälp eller stöd att lyckas, inte den hjälpen och det stödet de skulle behöva.
De får noll utmaning och de som verkligen beter sig illa, oavsett om anledningen är kultur/religion/diagnos/kön etc de får hållas genom att vi kompromissar på sådant som är resultat av en kamp på flera decennier.
Vad är ett flertal? Hur många personer har myndigheterna kunnat konstatera ljuger om sin ålder? Baserat på vad för undersökningar (sådana som inte utförs av barnläkare kanske)?
Jag länkar till MW jag länkade till tidigare, där har ensamkommande diskuterats flitigt:
http://meritwager.wordpress.com/2014/06/10/alla-som-har-traffat-honom-tycker-att-han-ar-ett-barn-2/
http://meritwager.wordpress.com/200...et-vem-skyddar-oss-fran-de-vuxna-som-bor-har/
Åldersbestämmande är skarpt kritiserat i Sverige, även om man säger sig villig att utgå från marginaler så är det hårda NEJ från alla möjliga märkliga håll.
http://www.lakartidningen.se/Opinio...diologiska-bedomningar-av-ensamkommande-barn/
Ska jag gå på mina bekantas gissningar säger dem att 50-60 % är äldre än vad de utger sig för när det kommer till mottagandet 2014.
I Norge har de annan politik och där har man kommit fram till att ca 25% är äldre än 18 år.
http://www.nrk.no/nyheter/1.11138547
När jag frågat mina bekanta varför de tror att siffran skulle vara så mycket högre i Sverige säger de att vi idag har ryktet om oss att släppa igenom alla, vilket mer eller mindre stämmer. Man har inga direkta verktyg och att utreda med åldersbestämning är inget som uppmuntras, snarare tvärtom. Resultatet blir att man spelar säkert, friar istället för fäller.
Situationen har iom ryktet förvärrats med åren vad jag förstår. Förståeligt.
Ja, tyvärr har vi rasister bland våra politiker och de ställer grupper mot varandra. De flesta gör det dock inte. Rasismen är ganska utbredd i Sverige men många är blinda för den.
Du vet vad jag menar.
Men ett eventuellt beslut om minskad invandring kommer knappast ge omedelbara effekten. Gissningsvis kommer flyktingströmmen vara ungefär densamma direkt efteråt vilket kommer innebära att vi nekar fler och skickar tillbaka fler.
Men det är vad vi är vana vid. Normen säger att majoriteten svenskar vill ha det så. Ditt exempel handlar alltså inte om det jag belyser.
Jag förstår ditt resonemang men det är här jag menar att det är fullt möjligt att ställa krav. Det handlar om vilja.
Det är ett exempel på hur Sverige skulle göra sig mindre populärt bland grupper som är av den här åsikten att det här sättet att leva är rätt och ett måste.
För dem som ändå kommer hit så ställer de upp på upprättade krav.
Vi erbjuder er inte bara en fristad, utan även försörjning, utbildning, möjligheter osv MEN vi har dessa krav: 123...
Jag kan känna att förväntningarna på människorna när de kommer hit är så låga att de så fort de passerar gränsen stämplas som hopplösa fall.
De får varken hjälp eller stöd att lyckas, inte den hjälpen och det stödet de skulle behöva.
De får noll utmaning och de som verkligen beter sig illa, oavsett om anledningen är kultur/religion/diagnos/kön etc de får hållas genom att vi kompromissar på sådant som är resultat av en kamp på flera decennier.
Jag länkar till MW jag länkade till tidigare, där har ensamkommande diskuterats flitigt:
http://meritwager.wordpress.com/2014/06/10/alla-som-har-traffat-honom-tycker-att-han-ar-ett-barn-2/
http://meritwager.wordpress.com/200...et-vem-skyddar-oss-fran-de-vuxna-som-bor-har/
Åldersbestämmande är skarpt kritiserat i Sverige, även om man säger sig villig att utgå från marginaler så är det hårda NEJ från alla möjliga märkliga håll.
http://www.lakartidningen.se/Opinio...diologiska-bedomningar-av-ensamkommande-barn/
Ska jag gå på mina bekantas gissningar säger dem att 50-60 % är äldre än vad de utger sig för när det kommer till mottagandet 2014.
I Norge har de annan politik och där har man kommit fram till att ca 25% är äldre än 18 år.
http://www.nrk.no/nyheter/1.11138547
När jag frågat mina bekanta varför de tror att siffran skulle vara så mycket högre i Sverige säger de att vi idag har ryktet om oss att släppa igenom alla, vilket mer eller mindre stämmer. Man har inga direkta verktyg och att utreda med åldersbestämning är inget som uppmuntras, snarare tvärtom. Resultatet blir att man spelar säkert, friar istället för fäller.
Situationen har iom ryktet förvärrats med åren vad jag förstår. Förståeligt.
Fast du kan väl ändå inte förneka att nyanlända människor har helt andra förutsättningar här än vi som är födda och uppväxta här? Det är är det här med olika förutsättningar kommer in. En ensamkommande 16-åring har lite andra förutsättningar än jag hade när jag var 16 år. Därför kan olika behandling absolut vara berättigat. Vi som redan bor här är redan privilegierade!
Nej, inte alla- det finns 16-åringar som inte har något och skulle behöva precis lika mycket stöd och hjälp.
Alla är faktiskt inte privilegierade bara för de bor i Sverige- även här finns det de som har det riktigt svårt - jag skulle vilja se samma hjälp och uppbackning .