Jag har inte nämnt högerextrema partier specifikt utan syftar på opinionen som helhet. Att det inte främst är rationalitet och kunskap som främst formar opinionsläget hos svenska journalister går att se när man jämför opinionen hos andra pålästa grupper över tid och rum. Sedan så finns det inom statsvetenskapen en mängd teorier om vad som formar en människas politiskt beteende och ideologi och där finns det ett stort stöd för att det är främst den kulturella kontexten som avgör hur en individ röstar och inte individens egna rationalitet och kunskap.
Vad är en påläst grupp? Jag menar att journalister får en speciell sorts kunskap och intresse för samhället därför att de ofta jobbar nära människor i olika former av problem; med samhället, med brott, med myndighetskontakter etc etc etc.
Att kunna räkna på Maxwells teorier är inte samma slags pålästhet som att förstå hur samhället fungerar och vara intresserad av det.
Men jag är säkert ute på hal is på vissa sätt eftersom jag inte har några konkreta belägg.