SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte nämnt högerextrema partier specifikt utan syftar på opinionen som helhet. Att det inte främst är rationalitet och kunskap som främst formar opinionsläget hos svenska journalister går att se när man jämför opinionen hos andra pålästa grupper över tid och rum. Sedan så finns det inom statsvetenskapen en mängd teorier om vad som formar en människas politiskt beteende och ideologi och där finns det ett stort stöd för att det är främst den kulturella kontexten som avgör hur en individ röstar och inte individens egna rationalitet och kunskap.

Vad är en påläst grupp? Jag menar att journalister får en speciell sorts kunskap och intresse för samhället därför att de ofta jobbar nära människor i olika former av problem; med samhället, med brott, med myndighetskontakter etc etc etc.

Att kunna räkna på Maxwells teorier är inte samma slags pålästhet som att förstå hur samhället fungerar och vara intresserad av det.

Men jag är säkert ute på hal is på vissa sätt eftersom jag inte har några konkreta belägg.

Vad är en påläst grupp? Jag menar att journalister får en speciell sorts kunskap och intresse för samhället därför att de ofta jobbar nära människor i olika former av problem; med samhället, med brott, med myndighetskontakter etc etc etc.

Att kunna räkna på Maxwells teorier är inte samma slags pålästhet som att förstå hur samhället fungerar och vara intresserad av det.

Men jag är säkert ute på hal is på vissa sätt eftersom jag inte har några konkreta belägg.

Spelar mindre roll hur man definierar den pålästa gruppen eftersom variationen i åsikter över tid och rum finns hos alla grupper. Ja det kan mycket väl stämma att journalister får en speciell sorts kunskap och intresse. Om just den sortens kunskap och intresse är bäst för att bedöma hur ett samhälle ska styras är dock en subjektiv bedömning menar jag. Många verkar tro att om alla bara visste hur samhället fungerar så skulle de mer eller mindre ha samma åsikter som dem själva om de är rationella. Men den bilden vänder jag mig mot.

Spelar mindre roll hur man definierar den pålästa gruppen eftersom variationen i åsikter över tid och rum finns hos alla grupper. Ja det kan mycket väl stämma att journalister får en speciell sorts kunskap och intresse. Om just den sortens kunskap och intresse är bäst för att bedöma hur ett samhälle ska styras är dock en subjektiv bedömning menar jag. Många verkar tro att om alla bara visste hur samhället fungerar så skulle de mer eller mindre ha samma åsikter som dem själva om de är rationella. Men den bilden vänder jag mig mot.

Ja, den vänder jag mig också emot. Det flummiga jag är inne på är mer att själva intresset för hur samhället och omvärlden fungerar och sedan kunskapen därom gör att man är mindre benägen att rösta på vissa sätt. Ju mer intresse man har för hur andra har det jämfört med sitt eget ego och sin egen situation.

Ja, den vänder jag mig också emot. Det flummiga jag är inne på är mer att själva intresset för hur samhället och omvärlden fungerar och sedan kunskapen därom gör att man är mindre benägen att rösta på vissa sätt. Ju mer intresse man har för hur andra har det jämfört med sitt eget ego och sin egen situation.
Grundfrågan är väl vilken typ av samhälle man vill ha.
Ett samhälle där staten fråntar individen ansvaret och pengarna för att sedan förse individen med vad den behöver eller ett samhälle som ger individen verktygen för att förverkliga sig själv och samtidigt föra samhällsutvecklingen framåt.

Det flummiga är ju när man lyfter upp idéer och värderingar som i praktiken är omöjliga att genomföra.

Du skriver "givetvis". Jag har en avvikande uppfattning, jag tror att avsaknaden av röster på extremhögern baseras både på rationalitet, kunskap och framförallt ett starkt intresse för omvärlden. Det är 3 parametrar som fram tills nyligen i väldigt hög grad saknades bland exempelvis SD-väljare och fortfarande saknas i stor utsträckning.
Det intressanta är ju vad som talar emot att utbildning skulle främja empati och mänsklighet. Ty extremvänstern har ju i alla tider varit betydligt bättre utbildad än vad folket i genomsnitt varit...

Ja flum är en bra beskrivning.

Du svarade ju inte heller på vad det begåvade är med att rösta på V. Jag tror säkert att de som röstar på V tycker att det är ett begåvat val men blir det en sanning för det?

Ja flum är en bra beskrivning.

Du svarade ju inte heller på vad det begåvade är med att rösta på V. Jag tror säkert att de som röstar på V tycker att det är ett begåvat val men blir det en sanning för det?

Jag har ju förklarat vad jag menar och att ordet var snett, trist attityd att fortsätta tjata om just det. Om intresset för samhället och medmänniskor är stort, tror jag förklarar de presenterade siffrorna. Är största intresset att svartmåla en annan svag grupp, ökar sannolikheten för andra val.

Jag har ju förklarat vad jag menar och att ordet var snett, trist attityd att fortsätta tjata om just det. Om intresset för samhället och medmänniskor är stort, tror jag förklarar de presenterade siffrorna. Är största intresset att svartmåla en annan svag grupp, ökar sannolikheten för andra val.
De flesta partier inkl SD har eller säger sig ha ett stort intresse för medmänniskor.
När man sedan skärskådar deras politik så finner man tämligen omgående att intresset är polariserat på de grupper som partiet anser som sina primära väljare.
Det hänger naturligtvis ihop med vilken samhällsbild det aktuella partiet står för.
Ett samhälle med egenansvar o företagande
ett annat för statskontroll o stor trygghet.

Om jag utgår i från mig själv så vill jag ha ett samhälle med stort egenansvar, stor frihet och en grundtrygghet som ett säkerhetsnät på låg nivå.
Det har ingenting med kön eller härkomst att göra.
Utan de två gamla ordspråken
1 Som man bäddar får man ligga
och
2 En ska rätta mun etter matsäcken

Idag verkar det det som våra politiker inte inser dessa enkla faktum.
Att ska man bjuda in en gäst för övernattning så ska man i alla fall kunna erbjuda vettigt boende...

Eller så räcker det att kunna erbjuda skydd för liv och lem och överlevnad.
Så du menar att vi ska bygga tältläger på revingehed?
Har själv bott i militärtält ner till 20 grader minus så det är utan tvekan överlevnadsbart. ;)
20 man i varje tält
10 000 tält
200 000 som får skydd för liv o lem plus käk från de utplacerade gulaschkanonerna......

Naturligtvis så får de själva gå eldvakt, kapa och klyva den ved som ska eldas (ger ju både sysselsättning o motion)

Så du menar att vi ska bygga tältläger på revingehed?
Har själv bott i militärtält ner till 20 grader minus så det är utan tvekan överlevnadsbart. ;)
20 man i varje tält
10 000 tält
200 000 som får skydd för liv o lem plus käk från de utplacerade gulaschkanonerna......

Naturligtvis så får de själva gå eldvakt, kapa och klyva den ved som ska eldas (ger ju både sysselsättning o motion)

Jag trodde de va så Romerna bor och nej det tycker inte jag att de ska göra... Tänk hur skitigt det är runt de lägrena... Så som sagt NEJ TACK !

Har inte läst allt men jag tror att SD kommer bli största partiet nästa val ...och om Romerna hade ambitioner att utbilda sig o sina barn o inte frånta barnen utbildningen så kanske dom inte behövde sitta o tigga , nu kommer jag få på moppo men jag är så jävla trött på allt tjafs om att vara eller inte vara ..funderar faktiskt själv på att rösta på SD nästa gång och MÅNGA med mig om det inte blir nån förändring ...Jag har en granne som är pensionär o hon är så fattig att hon inte har knappt mat för dagen , jag köper mat o ger henne och jag plockar ur mina skafferier så hon ska slippa svälta ihjäl ...fy fan säger jag !!!!!
ta in alla flyktingar och se då till att dom får utbildning o JOBB ...finns massor av högutbildade människor som kommer hit men bara kostar pengar för det finns INGA JOBB !!! ...som o ta in 40 hästar i stallet och ha 20 boxar o ta mat från grannen för man har varken plats eller råd !!!

Jag trodde de va så Romerna bor och nej det tycker inte jag att de ska göra... Tänk hur skitigt det är runt de lägrena... Så som sagt NEJ TACK !
Ekvationen är egentligen enkel. Kommer 100 000 så ordnar vi bostad åt 100 000. Om vi redan innan dessa 100 000 kommer har en brist på 40 000 bostäder finns egentligen bara 3 alternativ. Antingen rekordsnabbt bygga nya bostäder eller sänka de bostadskrav vi anser ska vara drägliga eller kraftigt minska inströmningen av folk.

Jag har frågat SB men har hittills inte erhållit vilket alternativ han föredrar, fel vilket alternativ han har genomförbara lösningar till.

Att som nu placera folk i sunkiga och mögliga lokaler är nog en större risk än att placera dem i militärtält.
De är faktiskt rätt så beboeliga om man ställer upp dem och följer instruktionerna.
Har själv bott veckovis i ett sådant med temperaturer ute på under 20 minusgrader och det var inte så farligt. Varmt om fötterna och kall frisk luft runt huvudet, man sover riktigt bra.

Har inte läst allt men jag tror att SD kommer bli största partiet nästa val ...och om Romerna hade ambitioner att utbilda sig o sina barn o inte frånta barnen utbildningen så kanske dom inte behövde sitta o tigga , nu kommer jag få på moppo men jag är så jävla trött på allt tjafs om att vara eller inte vara ..funderar faktiskt själv på att rösta på SD nästa gång och MÅNGA med mig om det inte blir nån förändring ...Jag har en granne som är pensionär o hon är så fattig att hon inte har knappt mat för dagen , jag köper mat o ger henne och jag plockar ur mina skafferier så hon ska slippa svälta ihjäl ...fy fan säger jag !!!!!
ta in alla flyktingar och se då till att dom får utbildning o JOBB ...finns massor av högutbildade människor som kommer hit men bara kostar pengar för det finns INGA JOBB !!! ...som o ta in 40 hästar i stallet och ha 20 boxar o ta mat från grannen för man har varken plats eller råd !!!
Fy fan säger jag till att jämföra en fattig pensionär i trygga Sverige, med någon som flyr kriget från ett land helt utan fungerande myndigheter, polis och trygghetssysteM. Då har man inte begripit vad det handlar om.

Ekvationen är egentligen enkel. Kommer 100 000 så ordnar vi bostad åt 100 000. Om vi redan innan dessa 100 000 kommer har en brist på 40 000 bostäder finns egentligen bara 3 alternativ. Antingen rekordsnabbt bygga nya bostäder eller sänka de bostadskrav vi anser ska vara drägliga eller kraftigt minska inströmningen av folk.

Jag har frågat SB men har hittills inte erhållit vilket alternativ han föredrar, fel vilket alternativ han har genomförbara lösningar till.

Att som nu placera folk i sunkiga och mögliga lokaler är nog en större risk än att placera dem i militärtält.
De är faktiskt rätt så beboeliga om man ställer upp dem och följer instruktionerna.
Har själv bott veckovis i ett sådant med temperaturer ute på under 20 minusgrader och det var inte så farligt. Varmt om fötterna och kall frisk luft runt huvudet, man sover riktigt bra.

Föredrar? Att vi har drägliga bostäder.

Men även ett tältläger är att föredra framför att skicka människor tillbaka till krig och en sannolik snar död i granateld eller svält.

Så det är bara sista alternativet som är otänkbart som aktiv åtgärd.

Sen kan man alltid spekulera i om franska förorter går före Revingehed, och fler fastnar annorstädes.

Föredrar? Att vi har drägliga bostäder.

Men även ett tältläger är att föredra framför att skicka människor tillbaka till krig och en sannolik snar död i granateld eller svält.

Så det är bara sista alternativet som är otänkbart som aktiv åtgärd.

Sen kan man alltid spekulera i om franska förorter går före Revingehed, och fler fastnar annorstädes.
Vi varken kan eller ska ändra reglerna för asyl, men vad vi nära nog blir tvungna att göra är att vi anpassar de förmåner asylanterna erhåller till samma nivå som EU genomsnitt. Annars så blir det som att säga till geten att du får inte gå in i trädgården och beta men samtidigt lämna grinden öppen.
EU ska gemensamt finansiera och ta emot stora mängder flyktingar, den bördan, för det är oavsett vad du tidigare sagt en börda, den ska fördelas rättvist mellan medlemsländerna.

Vem eller vilka vill skicka tillbaka människor till krig och källa på det tack?

Vissa vill minska invandringen med 90% och endast de som "uppfyller kraven i FN:s flyktingkonvention". Med tanke på att ungefär 50% av de som söker asyl i Sverige har godtagbara asylskäl så finns det inte på kartan, utan att inskränka rätten att söka asyl. Att inte bevilja asyl för en människa som flyr kriget innebär att att de måste återvisas till konfliktområdet de kom ifrån.

Sedan spekuleras det vilt i hur antalet asylsökande ska minska genom att försämra regelverk, men det är just ganska vilda spekulationer. De som flyr krig och förtryck har ganska låga krav om de bara får chansen att bygga ett nytt liv i ett fungerande samhälle.

Vi varken kan eller ska ändra reglerna för asyl, men vad vi nära nog blir tvungna att göra är att vi anpassar de förmåner asylanterna erhåller till samma nivå som EU genomsnitt. Annars så blir det som att säga till geten att du får inte gå in i trädgården och beta men samtidigt lämna grinden öppen.
EU ska gemensamt finansiera och ta emot stora mängder flyktingar, den bördan, för det är oavsett vad du tidigare sagt en börda, den ska fördelas rättvist mellan medlemsländerna.

Långsiktigt är det ingen börda, vare sig på ena eller andra sättet. Det är så utveckling sker bäst av ett område, när det är attraktivt att ta sig dit och bygga sitt liv, sina företag och förverkliga sina drömmar. Kortsiktigt är det ansträngande, både ekonomiskt och mänskligt på flera sätt. Men ännu mer ansträngande i mänsklig mening att skicka människor tillbaka till krig och förtryck.

Långsiktigt är det ingen börda, vare sig på ena eller andra sättet. Det är så utveckling sker bäst av ett område, när det är attraktivt att ta sig dit och bygga sitt liv, sina företag och förverkliga sina drömmar. Kortsiktigt är det ansträngande, både ekonomiskt och mänskligt på flera sätt. Men ännu mer ansträngande i mänsklig mening att skicka människor tillbaka till krig och förtryck.
Sorry , även långsiktigt är stora delar av de asylsökande en börda.
Jag vet, av egen erfarenhet att traumatiserade människor behöver lång tid att acklimatisera sig och fungera.
Känner folk i Tyskland vars föräldrar blev traumatiserade under kriget. Många av dem återhämtade sig aldrig. Och då befann de sig i ett land med deras språk och kultur.
Hur mycket svårare är det då inte att acklimatisera sig i en främmande kultur med ett främmande språk.
Din naivitet formligen lyser upp hela forumet om du inte inser dessa enkla fakta.
en välutbildat syrian kan säkert etablera sig på några år men en person utan formell utbildning som ska lära sig ett nytt språk, skaffa sig en konkurrenskraftig utbildning gör inte det med att knappt kunna läsa och skriva på sitt språk än mindre engelska. Det tar 15 år att acklimatisera och utbilda en svenskfödd, alltså tar det i praktiken samma tid för en eritreansk grabb. Och har du inte jobb vid 30, 35 så får han inte ihop pengar till pension, åldringsvård, sjukvård ergo han kostar pengar är en belastning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 864
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar