Det där är ett förbluffande uttalande. Är journalister mer begåvade än andra? Det är ett citat i samma klass som Kinberg Batras för några år sedan.
Knappast. Journalistyrket kräver en utbildning som slår genomsnittet. Ganska enkelt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är ett förbluffande uttalande. Är journalister mer begåvade än andra? Det är ett citat i samma klass som Kinberg Batras för några år sedan.
Javisst Stockholmare är ju smartare än lantisar och eftersom de flesta bor där så måste dom ju vara smartare , eller hur sjoberga?
Fast när FP börjar försvara inskränkningar i familjers rätt att själv bestämma så är det väl ett tecken på att liberalismen i FPs tappning är död. Vila i frid.
Knappast. Journalistyrket kräver en utbildning som slår genomsnittet. Ganska enkelt.
Utbildning är inte samma sak som begåvning.
Och varför skulle begåvning göra att man röstar åt vänster?
Jag tycker att du är ute och cyklar nu.
Det finns en stark koppling, men det kan bero på vad jag menar med begåvning också. För mig är kunskap om omvärlden det jag menar med begåvning i detta fall. I genomsnitt hade säkert AKB helt rätt också.
MP är inte starkt vänster för övrigt.
Men sedan måste man ju komma ihåg att begåvning och hög intelligens inte borgar för sunt förnuft och rationellt tänkande.Knappast. Journalistyrket kräver en utbildning som slår genomsnittet. Ganska enkelt.
Att folk tycker att SD är ett rasistiskt parti har jag ingenting emot..Alla moderater är ju kapitalistsvin i vissas ögon med. Vad jag gör är att enkelt och oförsynt ställa frågan, kan du bevisa ditt tyckande, dina påstånden. Och då är det många som börjar svamla om allt mellan himmel och jord, bara inte att svara på frågan.Allt är tolkningar och åsikter i politik. Det finns ingen nykter eller neutral "sanning" som du vill påskina.
Så folk kommer att ha olika åsikter om huruvida SD är ett rasistiskt parti eller inte. Du kan helt enkelt inte göra något åt det oavsett hur många tusen inlägg du skriver här.
Så då vore det på sin plats med ett "körkort" för att få rösta?Det är så fånigt att säga folket i stugorna. Det har vi ju debatterat förut. SDs väljare är inte mer folket i stugorna än något annat parti. De är signifikant mer okunniga än "folket i stugorna", det är ett faktum. De är signifikant mer fördomsfulla och hatiska mot invandrare, än "folket i stugorna". De är signifikant mer drabbade av plågan att behöva skylla på någon annan för sina egna personliga misslyckanden, än "folket i stugorna". De är signifikant mer drabbade av svårigheter att värdera problem mot varandra, som att ställa en egen sjukskrivnings svårigheter mot att leva i ett ständigt granatregn utan mat i Syrien.
Sverige som nation skulle drabbas stenhårt av den protektionistiska, bakåtsträvande och isolationistiska politik som SD driver. Det kommer vi ju aldrig att få veta och få bevis för dock, eftersom de aldrig, aldrig någonsin kommer att få någon reell makt för att driva sin politik.
En observation har du rätt i, den traditionella blockpolitiken kan vara på utgående. Det kommer att krävas nya koalitioner och grupperingar för att klara av att hålla Sverige på någorlunda rätt kurs framöver, för att undvika alla former av risker att vi svänger mot det stora svarta hålet som SD pekar ut som riktning.
Men sedan måste man ju komma ihåg att begåvning och hög intelligens inte borgar för sunt förnuft och rationellt tänkande.
Många av de potentater som verkade i både Berlin och Moskva var högt begåvade, intelligenta människor.
Att konstatera att många inom V( Inkluderande en mängd journalister) är begåvade och intelligenta människor innebär absolut inte att deras politik är intelligent och begåvad.
För att klara av en hög utbildning eller en komplicerad arbetsuppgift, ja för det kan man klara sig med normalbegåvning + en fallenhet just för den professionen eller den arbetsuppgiften.
Jag har mött och arbetat tillsammans med exempelvis många intelligenta och begåvade ingenjörer. Men när det kommer till saker som inte rör deras profession så är många av dem underpresterande jämfört med "medelsvensson"
Så ditt påstående väcker istället frågan, vad är intelligens , vad är begåvning ?
Så då vore det på sin plats med ett "körkort" för att få rösta?
Ja en utbildad väljarkår skulle onekligen ge FP en möjlighet att öka sin andel av rösterna
Och om man vill se vilken "makt/politiskt påverkan) SD har haft sedan man etablerade sig som parti så är det ju bara att jämföra exempelvis FP;s uttalande i invandrarfrågor från då och från idag.
Detta gäller naturligtvis inte bara FP , det gäller alla partier med undantag för V.
Krav på språkkunskaper, krav på anhöriginvandring etc etc
Det är ju det fina med internet. det som en gång sagts finns där för alla att ta del av.
Det finns inga formella utbildningskrav för att bli journalist och det går att bli genom att besitta vad man skulle kunna kalla lämplig okunskap. Vetenskapsjournalisten Henrik Arnstad är väl ett perfekt exempel.
Arnstad är väl vare sig kopplad till SVT eller SR?
Jag vet inte, jag läste att du skrev "journalistyrket" och antog att du menade en bredare skara än SVT och SR. Journalister på SVT och SR är säkert mer utbildade än genomsnittet. Journalister i akademisk mening är en ganska liten andel utav kåren och journalistutbildningar i Sverige håller ganska låg nivå (hälften hotades nyligen av avveckling om inte kvalitén höjdes). Hur som helst så är det givetvis inte främst rationalitet och kunskap som formar det avvikande opinionsläget hos journalister.
Jo på det viset kan man ju "pendla" mellan olika åsikter allt efter vindriktningen. Men fp verkar ju av allt att döma skattat vindriktningen fel de senaste 20 åren ;Innan SD ens var i närheten av riksdagen agerade FP på flera kontroversiella sätt när det gäller bland annat språktest för medborgarskap och skärpta krav för anhöriginvandring. Det är det fina med historia, man måste nog läsa på lite längre bak än vad som passar det man just nu vill påvisa. Och då faller påståendet i sin helhet.
(Sedan gjorde den formen av missriktad politik att jag röstade MP vid det valet, men det är en annan fråga.)
Nej den Pandoras ask öppnade nog framstegspartiet.Krav på språkkunskaper har väl FP fört fram med jämna eller ojämna mellanrum sen början på 2000-talet (inför valet 2002 i alla fall)? Förslag på skärpta krav för anhöriginvandring förde både FP och M fram 2007. Det kan man ju knappat säga att det beror på SD stora politiska inflytande på den tiden.
Du skriver "givetvis".
Ja eftersom det är en empirisk fråga som är enkelt verifierbar.
Då är jag intresserad av några slags belägg för det, eftersom jag är av avvikande uppfattning - fast utan belägg. För mig är det ganska givet att just kunskap och intresse för omvärlden ger rationella skäl att välja bort högerextrema partier och partier som ser väldigt snävt på vilka människor som ingår i kretsarna som ska satsas pengar på.