SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant.
Mitt inlägg var sju rader långt. Men någon sov när de första fem raderna lästes. Men till de sista två raderna vaknade plötsligt människan till liv igen...

Bemöt istället faktan att även "dina fina vänner" mycket väl kan rösta på SD trots sin "höga och fina" utbildningsnivå. Hur går det egentligen ihop?

De första raderna innehöll mest blaj och fånerier. Det går inte ihop så bra och därför gör de också det i väldigt liten utsträckning, precis som alla mätningar visar.

Sifo som gjort undersökningen verkar ju göra en annan bedömning. Vem ska vi tro på? Ett välkänt och etablerat namn i statistik-Sverige eller ett anonymt nick på ett hästforum på internet?
Jag vet iallafall vilken källa jag litar mest på alla dagar i veckan.

Sifo som gjort undersökningen verkar ju göra en annan bedömning. Vem ska vi tro på? Ett välkänt och etablerat namn i statistik-Sverige eller ett anonymt nick på ett hästforum på internet?
Jag vet iallafall vilken källa jag litar mest på alla dagar i veckan.

http://www.slideshare.net/tnssifo/partiernas-krnvljare-livsstil-och-demografi-tns-sifo
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/SD-politikerna-mest-lika-sina-valjare/
http://www.amelia.se/artiklar/sa-ser-en-sd-valjare-ut/

Och du Sifo gör inte en annan bedömning än mig. Att SD växer i flera grupper som man tidigare helt misslyckats med att få väljare i betyder inte att demografin som helhet ändrar sig särskilt mycket.

Inget händer, det har inte varit något val. Och om inte SD får 51% i valet 2018 så fortsätter ökenvandringen till 2022. De som känner att de inte vill ha något inflytande alls på svensk politik kan fortsätta rösta på SD.

Då är det återigen All time high för SD på Yougov 19,5% :laugh:. Nästa månad då kliver SD över 20% :up:. Vad ska 7 klövern göra åt detta för att ta tillbaka sina förluster som SD tagit ifrån dom

I Sifos undersökning som presenterades i helgen fick SD 14,7%. Håller du med om påståendet att underlaget hos Yougov (dvs självregistrerade internetanvändare) troligen är lite skevt?

Gruppen med högst överrepresentation (oavsett hur stor/liten den är) = "de flesta" och "genomsnittliga". Väldigt seriöst.

Du valde att peka på en meta-artikel i en veckotidning baserat på de undersökningar som gjorts, av de 3 länkar jag skickade. Titta gärna på den andra länken istället.

Du valde att peka på en meta-artikel i en veckotidning baserat på de undersökningar som gjorts, av de 3 länkar jag skickade. Titta gärna på den andra länken istället.

Problemet är att din länk avser 2010. Som jag skrev tidigare så har högutbildade stärkt sin relativa ställning sedan dess. Bara senaste tre åren så har antalet högutbildade som sympatiserar med SD ökat med ungefär 250% (Ipsos feb 2015) vilket är långt över den generella ökningen.

Problemet är att din länk avser 2010. Som jag skrev tidigare så har högutbildade stärkt sin relativa ställning sedan dess. Bara senaste tre åren så har antalet högutbildade som sympatiserar med SD ökat med ungefär 250% (Ipsos feb 2015) vilket är långt över den generella ökningen.

Det blir många pocent när man växer från nära noll. Titta lite mer noga. Från 2 procent 2012 till 7 procent 2015. Det förändrar fortfarande inte bilden av SD som ett parti främst för ignoranta män. På sikt, kanske det kan bli annorlunda. Vem vet.

Det blir många pocent när man växer från nära noll. Titta lite mer noga. Från 2 procent 2012 till 7 procent 2015. Det förändrar fortfarande inte bilden av SD som ett parti främst för ignoranta män. På sikt, kanske det kan bli annorlunda. Vem vet.

Jag skrev ju från början att samma tendenser finns kvar. Nej det borde inte förändra din bild heller. Det vore ignorant att bedöma om en grupp människor består av främst ignoranta personer utifrån utbildningsgrad.

Ibland är det skrattretande när verkligheten ger en rätt.
För rätt länge sedan skrev jag att om ett ytterlighetsparti blir stark och får inflytande så påverkar detta hela riksdagens partier i sin egen riktning.
Så skedde när vänstern var stark på slutet av sextiotalet. Media och politik vreds åt vänster.
Nu idag ser man på de propåer som kommer från olika partier att man börjar glida över för att närma sig SD.
En helt naturlig process. Vad som i sig är ovanligt är väl att S inte längre orkar dominera politiken, man uppvisar extremt låga siffror och har en ovanligt otydlig politik vilket framgent lär betyda ännu sämre siffror.

På den borgerliga sidan så försöker nu mittenpartierna förtvivlat profilera sig och växa inför nästa val.

Det är nästan så att Moderaterna kan travestera von Manstein*;s " röda armen är inte problemet, men Gud bevare oss för våra allierade(syftande på Italienska, Ungerska o Rumänska trupper)" ;)
* Tysk General på östfronten

Ingen mening att kommentera här. En icke-moderator har pippi på att banna meningsmotståndare utan förklaring så
jag "tar min Mats ur skolan" i den här tråden och överlåter till de som röstar på "rätt" sida att fortsätta debatten med sig själva.

Ingen mening att kommentera här. En icke-moderator har pippi på att banna meningsmotståndare utan förklaring så
jag "tar min Mats ur skolan" i den här tråden och överlåter till de som röstar på "rätt" sida att fortsätta debatten med sig själva.
Va? Moderatorerna på den här sidan är väl alltid opartiska, konsekventa och håller sig till reglerna istället för att låta påtryckningar från andra medlemmar och egna värderingar styra modereringen? :angel: *Satans grov ironi*

Va? Moderatorerna på den här sidan är väl alltid opartiska, konsekventa och håller sig till reglerna istället för att låta påtryckningar från andra medlemmar och egna värderingar styra modereringen? :angel: *Satans grov ironi*
Moderatorerna har liksom redaktörerna på en tidning en uppgift att skapa det aktuella mediets utseende och innehåll.
Så om man ställer sig frågan, vilket utseende och innehåll vissa utvisningar ska skapa och sedan ser vilka ämnen som diskuteras så får man svaret.
Självklart har rätten och ska moderatorerna bete sig så. På samma sätt som en grönsaksodlare plockar bort ogräset och främjar de av honom önskvärda grödorna..

Vad som i förlängningen sedan händer med en fri och intressant debatt är ju ett helt annat bollspel. ;)

Moderatorerna har liksom redaktörerna på en tidning en uppgift att skapa det aktuella mediets utseende och innehåll.
Så om man ställer sig frågan, vilket utseende och innehåll vissa utvisningar ska skapa och sedan ser vilka ämnen som diskuteras så får man svaret.
Självklart har rätten och ska moderatorerna bete sig så. På samma sätt som en grönsaksodlare plockar bort ogräset och främjar de av honom önskvärda grödorna..

Vad som i förlängningen sedan händer med en fri och intressant debatt är ju ett helt annat bollspel. ;)
Naturligvis är det så. Nu är det dock ingen moderator som envisas ;).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 864
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar