SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var skrev jag det? Lägg inte ord i min mun. Vi är båda överens om att vi ska ha invandring det vi diskuterar är
hur mycket och hur mycket har vi som land råd med innan annat blir lidande.
Men det är redan ett lidande för en del här i landet tex dom som har en ovanlig sjukdom och inte får hjälp med dyra behandlingar som dom inte har råd med. Det är ebb i deras plånbok och dom vet att dom kommer att dö i inom en snar framtid trots att det finns behandlig som skulle göra dom friska/re. Det är ju förjävligt att det ska behöva vara så och att samhället tackar dom på detta sätt

Ja, det är ungefär som du skulle säga att kristendomen består av enbart KuKluxKlan, eller plymothbröderna.

Du verkar generellt sett inte ha så bra koll på islam.

Ber så väldigt mycket om ursäkt att jag i inlägg just till dig inte skrev det jag har gjort förut i tråden. Jag är okunnig.

Tänk att jag förstod inte att då får man inte vara med utan att få sin okunnighet slängd i ansiktet.

Men det är väl så med en del ? av de som menar sig vara kunniga och kanske är det också, lätt att ta till hån i diskussion om andras okunnighet eller då menade enfald.

Ja jätteläskigt :nailbiting: eller hur men nu funkar samhället så. Här i landet betalar vi skatt och en hel del går till oss själva och inte till andra. Huvva vad det är läskigt att vi tänker på oss själva här i vårt samhälle

Jag tror nog att svaret skulle bli väldigt läskigt om man frågade skattebetalarna om denna fråga, tror huvuddelen skulle svara som ovan.

Jaha ja det finns grader i helvetet.

I riksdagen har V högst andel utrikesfödda med 23,8 procent, följt av FP med 15,8 procent. Lägst andel har C med noll procent, följt av SD med 4,1 procent. Varken C, KD eller S har någon utrikesfödd kvinna, enligt SCB.

I kommunerna har MP högst andel utrikesfödda med 14,6 procent, följt av V med 11,6 procent. Lägst andel har C med 3,0 procent, följt av M med 5,8 procent. SD har med sina 7,0 procent högre andel än något av de borgerliga partierna.

Å fan hur kan det komma sig?

Aha. Jag misstänkte att det var något lurt med den frågan.

"Ipsos ekar även en frågeställning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet brukar mäta, nämligen vad folket oroar sig mest för.

Här blir det lite knepigt. Frågorna som ställs är två, nämligen ”I vilken utsträckning känner du oro för ökad främlingsfientlighet?” samt ”I vilken utsträckning känner du oro för ökat antal flyktingar?”. Här säger 77 procent sig vara oroliga för ökad främlingsfientlighet, medan bara 30 procent berättar om oro för ökat antal flyktingar. Båda frågorna är förvisso relevanta att ställa i sammanhanget, men såväl Ipsos som SOM ställer dem mot varandra i en något besynnerlig tävlan: ”Fler är oroliga för främlingsfientlighet än för ökat antal flyktingar”, förklaras det, som om det vi har att hålla ögonen är på är ett eventuellt framtida skifte på ledarpositionen i en tänkt kapplöpning mellan dessa två positioner/orosmoment.

I verkligheten är förstås inte frågan så svartvit att man kan oroa sig antingen för främlingsfientlighet eller för ett ökat antal flyktingar.
Snarare är det fullt logiskt att oroa sig för båda dessa skeenden samtidigt. Kombinationen högt flyktingmottagande och illa fungerande integration är ju ett veritabelt framgångsrecept för främlingsfientlighet."

Så man fick bara get ett svar. Jo det var ju listigt.
Att frågorna ställs mot varandra när resultatet presenteras är inte samma sak som att de ställdes mot varandra i undersökningen. Jag tror att du har helt fel i ditt antagande att man bara fick svara det enda eller det andra.

Har inga problem att hålla med dig där, men annars aldrig att religionen stoppar jämnställdhet?, inte i någon religion?

Jag ville bara se om och hur folk resonerar och få en reaktion.

KDs företrädare målas ju upp som konservativa och deras åsikter om aborter, familjevärderingar osv är av ondo. jag håller till viss del med där. Det är dock sällan konservativa värderinga i andra religioner än kristendom värderas på samma sätt. Det är lite märkligt.

Jaha ja det finns grader i helvetet.

I riksdagen har V högst andel utrikesfödda med 23,8 procent, följt av FP med 15,8 procent. Lägst andel har C med noll procent, följt av SD med 4,1 procent. Varken C, KD eller S har någon utrikesfödd kvinna, enligt SCB.

I kommunerna har MP högst andel utrikesfödda med 14,6 procent, följt av V med 11,6 procent. Lägst andel har C med 3,0 procent, följt av M med 5,8 procent. SD har med sina 7,0 procent högre andel än något av de borgerliga partierna.

Å fan hur kan det komma sig?
Kan det bero på att dom andra är rasistiska

250.000 nya lägenheter till 2020. Det är inte bara jag som tvivlar där heller.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/langsiktigt-fluff-mot-akut-lage_4415687.svd
"
I stället skriver han att regeringen är tydlig med sitt mål om att bygga 250 000 bostäder till 2020. Han lovar också att staten ska ta ekonomiskt ansvar för byggandet.

På vilket sätt och med hur många pengar? Ah, tyvärr tog tydligheten slut precis där! "

Det är betydligt lättare att tvivla och måla upp dystopier än att formulera mål och agera för att nå dem.

Sitter man i sin gungstol och tvivlar kan man bara vara säker på att man inte bidrar till lösningarna.

Jag ville bara se om och hur folk resonerar och få en reaktion.

KDs företrädare målas ju upp som konservativa och deras åsikter om aborter, familjevärderingar osv är av ondo. jag håller till viss del med där. Det är dock sällan konservativa värderinga i andra religioner än kristendom värderas på samma sätt. Det är lite märkligt.

Fast det sista håller jag inte med om. Jag tycker det pågår intensiv debatt om islamism, konservativa judar i Israel, Saudis sharialagar osv. På hemmaplan har vi dock inget annat än kristendomen som har politisk representation.

Det är betydligt lättare att tvivla och måla upp dystopier än att formulera mål och agera för att nå dem.

Sitter man i sin gungstol och tvivlar kan man bara vara säker på att man inte bidrar till lösningarna.
Till skillnad från dig så sitter jag i verkligheten med facit från verkligheten och vad byggbolag rimligen förmår att bygga. Vi har ju hållit på o byggt bostäder och dom senaste 100 åren har alltid varit bostadsbrist och kommer så att vara framöver. Har man inte lyckat bygga sig ikapp på 100år så varför skulle man göra det på 5år :meh:

250.000 nya lägenheter till 2020. Det är inte bara jag som tvivlar där heller.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/langsiktigt-fluff-mot-akut-lage_4415687.svd
"
I stället skriver han att regeringen är tydlig med sitt mål om att bygga 250 000 bostäder till 2020. Han lovar också att staten ska ta ekonomiskt ansvar för byggandet.

På vilket sätt och med hur många pengar? Ah, tyvärr tog tydligheten slut precis där! "
Snart är det bara 4 år kvar och inte ett skitet beslut har tagits för att bygga dessa 250 000. Det ska ju utredas, planområden ska ju uppföras, överklagandetider ska ju förflyta, bygglov ska ges, upphandlingar ska genomföras m.m. Detta tar ju minst 2år. Som sagt ett år har snart gått och inget har skett. Alltså hur i h-e ska man klara av att bygga 250 000 lägenheter på 3år.Och när det här året har gått så ska man då bygga 250 000 lägenheter på 2år. Hur i h-e tänker folk. Dom bara ordbajsar och vet inte ett skit

Har so sagt var inget emot att dessa bostäder byggs, har inget emot en framtidstro heller.
Men jag jag och andra kan inte hjälpa att vi är bra nyfikna på hur de praktiska problemen ska lösas

Och att du med din eminenta kunskap ska bringa ljus i mörkret och räta på frågetecknen ;)

SD-politiker misstänkt för kvinnomisshandel

En SD-politiker i Dalarna misstänks för att ha misshandlat en kvinna när hon höll i deras 17 månader gamla barn. När Expo Idag når politikern vill han inte kommentera fallet.

Det var i på nyårsafton 2014 som polis kallades till en lägenhet i Dalarna för att kontrollera ett bråk. I polisrapporten framgår det att polisen möttes av en mycket rädd kvinna som skakade och grät. Kvinnan uppgav att mannen hade ryckt tag henne i hår så att hennes huvud for bakåt och skrikit "I will fucking kill you". Under tiden hade kvinnan deras gemensamma barn i famnen.

Mannen ska ha druckit stora mängder vin under flera dagar i samband med den misstänkta misshandeln.

Kvinnan som anmält misshandeln har begärt att mannen åläggs besöksförbud både från att träffa henne och barnet.

Den sverigedemokratiska politikern misstänks för misshandel och olaga hot i polisförhör förnekar han brotten.

När Expo Idag når sverigedemokraten som sitter i ett kommunfullmäktige i Dalarna vill han inte kommentera händelsen. Han vill inte heller kommentera hur han tänker om sitt fortsatta uppdrag inom politiken.

http://expo.se/2015/sd-politiker-misstankt-for-kvinnomisshandel_6832.html

Hat mot kvinnor och rasism hänger ihop

Extremhögerns hat mot kvinnor är ingen slump. Det finns ett samband mellan sexism och rasism. För att kunna motverka hatet måste vi förstå att det hänger ihop.

Nationalismen är ett hot mot kvinnors rättigheter. Det finns anledning att påminna om det idag på internationella kvinnodagen. När partier som Sverigedemokraterna och deras likasinnade vinner mark riskerar drömmen om ett samhälle där män och kvinnor kan leva som jämlikar att få sig en rejäl törn. I en rapport som Expo presenterade tillsammans med Kvinna till Kvinna förra året kunde vi visa att nationalistiska partier i Europa på punkt efter punkt hotar de fri- och rättigheter som kvinnor har kämpat för i decennier.

Det är förstås ingen slump. Nationalismen bygger på treenigheten folk, familj och fosterland. Nationen och folkets överlevnad går inte att skilja från familjen. Den heterosexuella kärnfamiljen med traditionella könsroller är nationens minsta enhet. Om kärnfamiljens struktur utmanas så hotas i förlängningen nationen. Därför är den konservativa familjesynen en självklar del i den högerextrema ideologin. Devisen är enkel. Män ska vara män. Kvinnor ska vara kvinnor. Alla försök att ifrågasätta könsrollerna ses som ett angrepp som i förlängningen hotar att förgöra nationen.

Därför hatar extremhögern feministerna. Vi ser det inte minst i hatet på nätet. När de "sverigevänliga" näthatarna söker sina offer fastnar de vid kvinnorna. Det är så vi kan förstå extremhögerns besatthet av Mona Sahlin. Det är därför Alexandra Pascalidou i mitten av förra veckan tvingades meddelade att inte orkar med hatet längre. Alla hot och allt hat blev till slut för mycket och hon bestämde sig för att lämna landet en stund. 

Ibland framstår hatet som fullständigt vettvilligt. Ett resultat av bitterhet och personliga misslyckanden. Rädda människor bakom anonyma alias som spyr ut sitt förakt.
Kanske är det ibland så. Men hatet hänger ihop och har sin egen logik.

Det kommer ur skillnadstänkandet. Olika former av intoleranta och rasistiska attityder hänger ihop.
Enligt studien Intolerance, prejudice and discrimination utgör sexism, antisemitism, anti-muslimska attityder, homofobi, rasism och invandringsfientliga attityder ett kluster av attityder. Den som ogillar invandrare har många gånger negativa attityder mot exempelvis muslimer, judar samt uppvisar sexistiska attityder. Inte alla gånger, men tillräckligt ofta för att forskarna bakom rapporten ska kunna tala om ett samband.

Detta är själva grunden för en solidarisk och konsekvent antirasism. Det går att tala om olika gruppers utsatthet och särskilda situationer. Men de kommer aldrig ta ut varandra. Allt hänger ihop. Rasismen och intoleransen är inte bara antimuslimska föreställningar, det är även antisemitism och andra former av rasism. Och de hänger dessutom också ihop med sexism.

Vi kommer inte åt dessa föreställningar och dess inverkan på våra liv förrän vi förstår att de kommer ur en idé om att bevara det som betraktas som människors ödesbestämda grupptillhörigheter och egenskaper.
Vi kommer inte åt det utan en idé om att människan är större och mer komplex än så.

http://expo.se/2015/hat-mot-kvinnor-och-rasism-hanger-ihop_6822.html

Hat mot kvinnor och rasism hänger ihop

Extremhögerns hat mot kvinnor är ingen slump. Det finns ett samband mellan sexism och rasism. För att kunna motverka hatet måste vi förstå att det hänger ihop.

Nationalismen är ett hot mot kvinnors rättigheter. Det finns anledning att påminna om det idag på internationella kvinnodagen. När partier som Sverigedemokraterna och deras likasinnade vinner mark riskerar drömmen om ett samhälle där män och kvinnor kan leva som jämlikar att få sig en rejäl törn. I en rapport som Expo presenterade tillsammans med Kvinna till Kvinna förra året kunde vi visa att nationalistiska partier i Europa på punkt efter punkt hotar de fri- och rättigheter som kvinnor har kämpat för i decennier.

Det är förstås ingen slump. Nationalismen bygger på treenigheten folk, familj och fosterland. Nationen och folkets överlevnad går inte att skilja från familjen. Den heterosexuella kärnfamiljen med traditionella könsroller är nationens minsta enhet. Om kärnfamiljens struktur utmanas så hotas i förlängningen nationen. Därför är den konservativa familjesynen en självklar del i den högerextrema ideologin. Devisen är enkel. Män ska vara män. Kvinnor ska vara kvinnor. Alla försök att ifrågasätta könsrollerna ses som ett angrepp som i förlängningen hotar att förgöra nationen.

Därför hatar extremhögern feministerna. Vi ser det inte minst i hatet på nätet. När de "sverigevänliga" näthatarna söker sina offer fastnar de vid kvinnorna. Det är så vi kan förstå extremhögerns besatthet av Mona Sahlin. Det är därför Alexandra Pascalidou i mitten av förra veckan tvingades meddelade att inte orkar med hatet längre. Alla hot och allt hat blev till slut för mycket och hon bestämde sig för att lämna landet en stund. 

Ibland framstår hatet som fullständigt vettvilligt. Ett resultat av bitterhet och personliga misslyckanden. Rädda människor bakom anonyma alias som spyr ut sitt förakt.
Kanske är det ibland så. Men hatet hänger ihop och har sin egen logik.

Det kommer ur skillnadstänkandet. Olika former av intoleranta och rasistiska attityder hänger ihop.
Enligt studien Intolerance, prejudice and discrimination utgör sexism, antisemitism, anti-muslimska attityder, homofobi, rasism och invandringsfientliga attityder ett kluster av attityder. Den som ogillar invandrare har många gånger negativa attityder mot exempelvis muslimer, judar samt uppvisar sexistiska attityder. Inte alla gånger, men tillräckligt ofta för att forskarna bakom rapporten ska kunna tala om ett samband.

Detta är själva grunden för en solidarisk och konsekvent antirasism. Det går att tala om olika gruppers utsatthet och särskilda situationer. Men de kommer aldrig ta ut varandra. Allt hänger ihop. Rasismen och intoleransen är inte bara antimuslimska föreställningar, det är även antisemitism och andra former av rasism. Och de hänger dessutom också ihop med sexism.

Vi kommer inte åt dessa föreställningar och dess inverkan på våra liv förrän vi förstår att de kommer ur en idé om att bevara det som betraktas som människors ödesbestämda grupptillhörigheter och egenskaper.
Vi kommer inte åt det utan en idé om att människan är större och mer komplex än så.

http://expo.se/2015/hat-mot-kvinnor-och-rasism-hanger-ihop_6822.html
Och ändå förekommer våldtäkter, kvinnomisshandel och mord även bland socialdemokrater och vänsterpartister.
Du få ursäkta men jag är såpass gammal att jag var med då vänsterrörelsen ockuperade hus(delade inte deras åsikter men hade vänner som var inblandade)
Visst tjejerna var med och demonstrerade, men på kvällen så var det dom som brassade käk, tvättade kläder mens grabbarna satt och rökte på, drack rödtjut och försökte lösa världsproblemen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 863
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar