Sv: Schwung

rostad skrev:
Troligt viss..
Har en äldre ponny som jag tävlar i FEI. Fin form men dålig schwung. Har schwung men det kan bli bättre men är lösgjord. (Annars kan den ju inte få 7: or på t ex skrittpriuetterna.
Medans jag har en outbildad ungponny som tävlad en gång i LB:1 men super fin schwung men inte lika bra form som den andra.

Frågan är vad du menar då med schwung? Flashigt steg, naturlig taktmässighet osv är inte samma sak.

=rostad]
(Annars kan den ju inte få 7: or på t ex skrittpriuetterna.

Har aldrig hört "en schwungfull skritt" ej heller galopp, däremot rund, vägvinnande,luftig.osv.

Det med schwung torde endast ha med traven att göra-
Elasticitet, bakbensarbete, arbetar igenom kroppen med energiska kliv
I hela registret.

Både trav och galopp har schwung eftersom de har ett svävmoment. Skritten har inget svävmoment och därmed inte heller schwung.

majola skrev:
Både trav och galopp har schwung eftersom de har ett svävmoment. Skritten har inget svävmoment och därmed inte heller schwung.

Jag har aldrig hört det betr galopp och vet inte heller (men jag kan inte allt) om det uttrycket används om galopp. Bärighet, luftighet mm är för mej uttryck för samma sak som schwung i traven.

(I så fall saknar enormt många hästar, främst halvblod, schwung i sin galopp. :smirk: Även på mycket hög nivå. )

Jag håller med de andra. Självklart kan hästen även ha en scwungfylld galopp. Det är ingen skillnad.

Som Ooopsie skrev så är inte heller schwung samma sak som medfödd lätthet eller taktmässighet i steget.

Hm, insåg nu att det var för tidigt på morgonen för att komma med något vettigt. ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar