schnauzer inavel?

U

Uddatyp

har hittat en schnauzer..tror ja..ska ringa på den iallafall..
men de står att de är 0,4% inavel?
va menas liksom med de..är de dåligt eller okej?
eller ska man leta vidare?

Sv: schnauzer inavel?

0,4% är väldigt lågt. Inavelsgraden bör enl. SKK inte överskrida 6,25% (kusinparning).

okej..så bra..trodde inte de skulle vara nån inavel alls.

Genom att linjeavla kan man förstärka positiva egenskaper (men givetvis även negativa, därför gränsen vid 6,25%). Linjeavel är vanligare inom hundraser med liten avelsbas, eftersom alla hundar i en ras med liten avelsbas är - eller riskerar att vara - släkt med varandra. Linjeavel kan brytas på en generation: Två hundar med hög inavelsgrad kan få en helt utavlad avkomma, förutsatt att de kommer från två olika linjer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit