Schemaläggning och jobb på röda dagar (Utbruten Störiga saker vi stör oss på, del 12)

Jag var ju en sån som inte gillade sommarsemester så jag lade mina tider på vår och höst mest. Sen ett år hade jag en drös semesterdagar kvar (av olika anledningar) i slutet av december. Jag erbjöd mig att ta dem efter nyår men se det var inte på tal om alls. Korven fick ledigt över hela julen och nyår. Vilka miner på alla som bara MÅSTE ha ledigt.
 
Nej, att skaffa barn är inte alltid ett aktivt val, jag känner tre kvinnor bara i min lilla bekantskapskrets som ofrivilligt blivit föräldrar. Det är faktiskt fullt möjligt även i ett land med fri tillgång till preventivmedel och fri abort att bli förälder ofrivilligt, livet kör inte alltid på raka spår...
Fast vänta nu, om detta inte handlar om kulturella påtryckningar som härleder till annorlunda kultur än den svenska/skandinaviska, har jag mycket svårt att se att någon i nutid i sverige inte skulle ha 100% kontroll över valet att skaffa sig barn.
 
Min erfarenhet av detta område är dessutom att "barn" som skäl att bli prioriterad vid ledigheten inte bara sträcker sig till småbarnsåldern (där jag har FULL förståelse för svårigheten i att vara en ensamstående förälder), utan mycket längre än så.
Jag har varit med om kollegor som på riktigt ansåg att de hade betydligt större rätt att få vara lediga och fira med sina barn (som var i min ålder, runt ca 20 år) än vad jag hade för att kunna åka "hem" och fira med mina föräldrar. Och då handlade det inte ens om julafton i sig eftersom vi inte jobbade röda dagar.

Vi håller precis på att diskutera julledigheterna på mitt jobb. Vi fick för någon månad sen mail från chefen om att det var dags att komma med önskemålen samt att vi skulle prata ihop oss innan kring hur vi skulle lösa de obligatoriska uppgifter som måste utföras varje dag. När jag gick in i semesterlistan hade ALLA andra redan hunnit lägga in om ALLA dagar. Återigen så jobbar vi inte röda dagar, utan det handlar alltså om mellandagarna. Jag kände att jag absolut inte behövde vara ledig alla dagar, men kände inte heller för att vara den enda som jobbar alla dagar. Så jag tänkte att jag kan jobba 3 dagar och önskade ledigt resten. Nu är det KRIS för hur det ska lösa sig med övriga dagar (plus att det helst bör finnas en back-up till varje dag). :banghead:
Alltså, om alla bara tar varsin dag skulle vi klara oss utan några som helst problem. :grin:

Det är verkligen ALLTID jag som anpassar mina önskemål då jag är den enda som inte barn. Tex i våras skulle vi inkomma med önskemål gällande vårens alla klämdagar. De flesta barnföräldrarna hade ju önskat ledigt samtliga av dessa. Jag hade önskat semester 1 dag. Gissa vem som fick kompromissa och jobba halvdag den dagen?

Jag har iallafall försökt sluta att på förhand anpassa mina önskemål, t.ex om jag sett att "alla" vill ha en viss vecka så har jag insett att jag inte kommer få den och önskat en annan vecka istället. Så gjorde jag tidigare men insåg att jag var den enda som tänkte så och aldrig skulle få "något för det" i och med att på pappret skulle ju mina önskemål vara uppfyllda. Nu lägger jag den ledigheten jag vill ha och anpassar mig sedan i efterhand. Fortfarande är jag den enda som alltid anpassar mig, men det blir iallafall synligt på ett annat sätt. Nån dag kanske jag kan få igen det...?

Oj, wall of text men detta är ett kärt ämne. ;)
 
Det där med frivillighet är relativt, det är ett mycket litet antal barn som föds om man använder p-piller, abort och kondom. Men vist enstaka kan slinka igenom där man blivit pappa för att man blivit lurad/kondomen gått sönder eller mamman missat att hen varit gravid tills tiden gått ut. Jag tror vi kan bortse från det här, den absoluta majoriteten har valt att inte skydda sig och/eller att inte göra abort.
Det där med "valt" är också relativt... stark barnnorm, tryck från omgivning etc kan få folk att genomföra graviditeter de helst hade avslutat.
Ofrivilligt föräldrarskap är nog vanligare än man tror, men det är inget det talas öppet om då det är väldigt tabu som kvinna att inte vilja ha barn, och tusen gånger mer tabu att inte vilja ha barn efter de redan fötts. Men det är ett sidospår jag inte orkar tjafsa om mer nu, blir bara lite trött när folk uttrycker sig så kategoriskt...
 
Det där med "valt" är också relativt... stark barnnorm, tryck från omgivning etc kan få folk att genomföra graviditeter de helst hade avslutat.
Ofrivilligt föräldrarskap är nog vanligare än man tror, men det är inget det talas öppet om då det är väldigt tabu som kvinna att inte vilja ha barn, och tusen gånger mer tabu att inte vilja ha barn efter de redan fötts. Men det är ett sidospår jag inte orkar tjafsa om mer nu, blir bara lite trött när folk uttrycker sig så kategoriskt...
I Sverige är det ett val, för vissa ett lätt, för de flesta ett mer eller mindre jobbigt och för ett fåtal ett nästan omöjligt val. En mycket liten andel har inget val, främst män då de inte kan göra abort själv och om man som kvinna bokstavligt blir inlåst eller inte har tillräcklig information om kultur och valmöjligheter. Kombinationen att vara ute i arbetslivet och inte själv kunnat välja om man vill ha barn eller inte är är ovanlig även om det för en del varit ett svårt val. Bland de som inte är ute i förvärvslivet är det betydligt fler som i praktiken inte haft något val.

Barnlösa har inget val, de kan inte tvinga kollegor att inte skaffa barn....de kan i och för sig lämna arbetsplatsen, men det finns få företag som ger alla ledigt till jul (inklusive mellandagar) så att få ett nytt där man garanterat får samma prioritet på ledighet runt populära helger är i stort sett omöjligt.
 
Och det valet inte finns?
Det måste ju ändå vara ett fåtal som är helt ensamstående utan familj och vänner, som fått barn av misstag och har ett arbete som kräver att man arbetar helger. I en arbetsgrupp kan det inte vara många procent, det är antagligen ingen om klagar om den helt ensamma föräldern ber om att slippa jobba när det inte finns omsorg för att hen inte kan hitta barnpassning. Om personen nu inte har föräldraledighet att ta ut och gjort det i tid, för det är ju en metod som går att använda sig av.
 
Det måste ju ändå vara ett fåtal som är helt ensamstående utan familj och vänner, som fått barn av misstag och har ett arbete som kräver att man arbetar helger. I en arbetsgrupp kan det inte vara många procent, det är antagligen ingen om klagar om den helt ensamma föräldern ber om att slippa jobba när det inte finns omsorg för att hen inte kan hitta barnpassning. Om personen nu inte har föräldraledighet att ta ut och gjort det i tid, för det är ju en metod som går att använda sig av.
Fast det sista är ju om något en grej som skapar irritation i en arbetsgrupp. Det är extremt otrevligt att köra med ”får jag inte ledigt så tar jag ut föräldraledigt” och efter att ha varit den som fått jobba varje jul i flera år när kollegor kört på det så blir jag skogstokig. Speciellt när det oftast går att lösa genom diskussion i gruppen istället.
 
Jag var ju en sån som inte gillade sommarsemester så jag lade mina tider på vår och höst mest. Sen ett år hade jag en drös semesterdagar kvar (av olika anledningar) i slutet av december. Jag erbjöd mig att ta dem efter nyår men se det var inte på tal om alls. Korven fick ledigt över hela julen och nyår. Vilka miner på alla som bara MÅSTE ha ledigt.

Det där är på riktigt ett problem hos oss. Folk med för mkt sparad semester. Och chefen gör inget åt det förrän i december. Så de måste ha ledig hela julen.. Förra året var över hälften sådana.
 
Det där är på riktigt ett problem hos oss. Folk med för mkt sparad semester. Och chefen gör inget åt det förrän i december. Så de måste ha ledig hela julen.. Förra året var över hälften sådana.
I min organisation får man spara max 30 dagar semester genom årsskiftet. Har man fler kvar och verksamheten inte kan bevilja ledighet får man semesterdagarna som överskjuter 30, i pengar. Problem solved. Det har gjorts väldigt klart och tydligt så här kan man definitivt inte få sent beviljad semester av den enledningen.
 
Tidigare jobbade jag på ica. Då hade vi bara öppet till kl 14 på julafton och fråågan gick ut till alla anställda om det fanns några frivilliga till att jobba julafton.
Tro det eller ej, men det fanns det :heart Så jag slapp julafton. Jag jobbade ofta nyårsdagen i stället frivilligt. Då ville de som oftast jobbade jul vara lediga. Sen fick man ofta juldagen eller annandagen, men de spelar ingen roll för min del.

Nu jobbar jag inom vården. Här blev vi tilldelade jul eller nyår. Jag fick jul... Jobbar ett dagpass till kl 15. Sådär kul, men det är bara att göra. Nästa år får jag nyår.
 
Fast det sista är ju om något en grej som skapar irritation i en arbetsgrupp. Det är extremt otrevligt att köra med ”får jag inte ledigt så tar jag ut föräldraledigt” och efter att ha varit den som fått jobba varje jul i flera år när kollegor kört på det så blir jag skogstokig. Speciellt när det oftast går att lösa genom diskussion i gruppen istället.
Om man är ensamstående helt utan barnomsorg eller stöd så tror jag att de flesta i arbetsgruppen begriper att personen behöver vara ledig.
 
I min organisation får man spara max 30 dagar semester genom årsskiftet. Har man fler kvar och verksamheten inte kan bevilja ledighet får man semesterdagarna som överskjuter 30, i pengar. Problem solved. Det har gjorts väldigt klart och tydligt så här kan man definitivt inte få sent beviljad semester av den enledningen.
Kommunala organisationer vill helst inte betala ut semester i pengar, många vårdyrken ligger i just kommunalregi.
 
Kommunala organisationer vill helst inte betala ut semester i pengar, många vårdyrken ligger i just kommunalregi.
Min organisation är just inom kommun, och mitt yrke är ett vårdyrke. Detta har varit en rutin som funnits i den här organisationen i vädigt många år, det händer inte idag att någon kommer i slutet av året och hävdar att semester måste beviljas pga av för många överskjutande dagar, det är helt enkelt inget giltigt argument och utbetalning sker i pengar. Arbetsgivaren är mycket mån om att semester ska tas ut under året.
 
Min organisation är just inom kommun, och mitt yrke är ett vårdyrke. Detta har varit en rutin som funnits i den här organisationen i vädigt många år, det händer inte idag att någon kommer i slutet av året och hävdar att semester måste beviljas pga av för många överskjutande dagar, det är helt enkelt inget giltigt argument och utbetalning sker i pengar. Arbetsgivaren är mycket mån om att semester ska tas ut under året.
Ok så fungerar det inte i min kommun.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 647
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 583
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 965
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp