Schemaläggning och jobb på röda dagar (Utbruten Störiga saker vi stör oss på, del 12)

Vi har semesterval med grupper och turordning enligt avtal. Ligger du först på sommarsemster ligger du sist på vår och höst och vice versa, där räknas samtliga veckor in som äe utanför sommarperioden.

Övrig ledighet som fv, komp och sparad semester är i turordning.
Semestervalet gäller hela veckor, vill du bara vara ledig tex julafton är det vanlig ansökan som gäller.
Du får ursäkta, men jag förstår inte hur det hänger ihop med det du skrev tidigare.


Här får de som sökt barnledigt i tid och har rätt till ledughet gå först eftersom det är ett måste.
Resten tas i den ordning de sökt. Det är orimligt att tro att man ska få ledigt om man jobbar inom en verksamhet som rullar på oavsett tid på året. Då får man byta yrke.
 
Jag tycker hänsyn ska tas till föräldrar om inte barnomsorgen går att lösa (och jag tycker barnen ska få undvika jourdagis.) Det går inte riktigt att lämna Kalle 3 år hemma själv. Många, dock långt från alla, har dock en till närvarande förälder till barnet och där räcker det ju med att den ena är hemma. Som småbarnsförälder har jag nog jobbat alla klämdagar hittills medan min man varit hemma (och vi har än inte haft mer än en vecka sommarsemester tillsammans). Är rätt skönt att jobba klämdagar när bemanningen är lägre. MEN jag har en överenskommelse med chefen att jag bara jobbar kontorstider eftersom min man veckopendlar och ordinarie barnomsorg inte är öppen så länge, så vissa skulle väll säga att det är en gräddfil...

Jag vet ganska många ensamstående föräldrar som har stora problem med nedanstående och kämpar för att få jobb och barn att gå ihop. Det finns många ensamstående kvinnor med barn inom ex vården. Det är ju inte alltid så att man kan välja och vraka mellan jobben alltid så att man kan välja att ta ett jobb som inte ska vara bemannat kvällar/nätter/helger.

Jo Det förstår jag är ett jätteproblem, att få jobb och barn och och en bristande barnomsorg att fungera. Men då är det ju ett problem året runt. I väldigt många fall blir det helt plötsligt ett problem just vid jul, det är mest det som blir så konstigt, det går ju liksom inte att lämna Kalle, 3, ensam hemma en lördagskväll i september heller.
 
Du får ursäkta, men jag förstår inte hur det hänger ihop med det du skrev tidigare.

Precis det jag skrev. Att barnledighet går först, därefter övrig ledighet.
Många vill bara ha ledigt enstaka dagar och lägger inte in det vid semestervalet alltså är det först går först som gäller.
 
Jag personligen tycker att man antingen ska fördela strikt och tillåta folk att byta med varandra eller så erbjuder man fett med pengar till de som jobbar. Min kusin var alltid med oss för att hennes mamma jobbade julafton och nyår, inom vården. Men hur 17 löser man det om man inte har familj??
 
Precis det jag skrev. Att barnledighet går först, därefter övrig ledighet.
Många vill bara ha ledigt enstaka dagar och lägger inte in det vid semestervalet alltså är det först går först som gäller.
Då låter det som ett idiotiskt system i samband med storhelger/sommar semestrar. Och systemet i stort låter som en mardröm att förstå, och lita som att man behöver vara taktisk och snabb för att få semester när man önskar. Om jag nu förstått rätt.
 
Jo Det förstår jag är ett jätteproblem, att få jobb och barn och och en bristande barnomsorg att fungera. Men då är det ju ett problem året runt. I väldigt många fall blir det helt plötsligt ett problem just vid jul, det är mest det som blir så konstigt, det går ju liksom inte att lämna Kalle, 3, ensam hemma en lördagskväll i september heller.

Det är lättare att hitta barnvakt i icke semestertider (dvs ej jul/sportlov/påsk/sommar), men ja många har problem året runt. Sjukanmälan/VAB för att barnomsorg inte går att lösa är inte helt helt ovanligt.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att om det är jättesvårt att få folk att vilja jobba erbjuder man för dåliga villkor. Massa extra pengar, extra lyxigt på arbetsplatsen, generöst med kompledigt eller liknande borde kunna få folk att välja jobbet.
Jag tror att det är 3000 brutto extra vi får för jul- eller nyårsafton. Det känns rätt bra. Det är dessutom rätt mysiga dagar att jobba, vi har med oss knytkalas och äter tillsammans. Fast jag tror i och för sig att folk gärna hade anmält sig ändå, vi är rätt många som tar ganska lätt på högtiderna och gärna bidrar till att hålla verksamheten igång.

Jag har anmält mig för nyårsafton i går, sedan dess har jag dock tillfälligt bytt avdelning så nu vet jag inte hur det blir. Men jag jobbar gärna, jag har alltid avskytt nyår.
 
Då låter det som ett idiotiskt system i samband med storhelger/sommar semestrar. Och systemet i stort låter som en mardröm att förstå, och lita som att man behöver vara taktisk och snabb för att få semester när man önskar. Om jag nu förstått rätt.

Det fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Det är samma för hela järnvägsbranchen och hör sällan någon klaga.
Tydligt och rättvist 😊
 
På mitt jobb är det sagt att man ska jobba varannan jul/nyår men vi får alltid fylla i en lista på när vi önskar vara lediga sen blir det kanske inte exakt så men dom försöker.

Jag sa första året att jag kunde jobba jul eller nyår. Spelar ingen roll bara jag fick ledigt 26-28dec. Fick jobba båda... och blev insätt på schema den 26 dec men fick lov att ta tjänstledigt.
Andra året sa jag igen att det spelar ingen roll men vill inte jobba båda. Fick jobba båda...
Tredje året hade jag ledigt på jul och då sätte dom in dom två nyaste på min avdelning för dom var ju muslimer och firar ändå inte jul. Inte helt ok.
Iår är det inte klart än men har bara begärt ledigt i mellandagarna.

Det är rätt många på mitt jobb så det brukar vara ganska lätt att ordna. Jobbar i matbutik
 
På mitt jobb är det sagt att man ska jobba varannan jul/nyår men vi får alltid fylla i en lista på när vi önskar vara lediga sen blir det kanske inte exakt så men dom försöker.

Jag sa första året att jag kunde jobba jul eller nyår. Spelar ingen roll bara jag fick ledigt 26-28dec. Fick jobba båda... och blev insätt på schema den 26 dec men fick lov att ta tjänstledigt.
Andra året sa jag igen att det spelar ingen roll men vill inte jobba båda. Fick jobba båda...
Tredje året hade jag ledigt på jul och då sätte dom in dom två nyaste på min avdelning för dom var ju muslimer och firar ändå inte jul. Inte helt ok.
Iår är det inte klart än men har bara begärt ledigt i mellandagarna.

Det är rätt många på mitt jobb så det brukar vara ganska lätt att ordna. Jobbar i matbutik

När jag jobbade på ICA var vi många vikarier som gärna jobbade helgerna så ville ordinarie vara lediga var det inget problem. Vi var några vikarier som kunde allt som de ordinarie hade koll på så det funkade att sas släppa oss ensamma. Jag fungerade ofta i praktiken som butikschef på helgerna under sommaren.
 
Det här visar ju vilken tillgång det är med mångfald på en arbetsplats. För många år sedan så jobbade jag på en kundtjänst som var öppen årets all dagar. Trots det har schemaläggning aldrig varit lättare. Det fanns alltid någon som sa att jag kan jobba jul om jag får vara ledig på kinesiska nyåret etc.
 
När jag jobbade på ICA var vi många vikarier som gärna jobbade helgerna så ville ordinarie vara lediga var det inget problem. Vi var några vikarier som kunde allt som de ordinarie hade koll på så det funkade att sas släppa oss ensamma. Jag fungerade ofta i praktiken som butikschef på helgerna under sommaren.
Vi har tyvärr nästan inga vikarier
 
Det är skillnad på enstaka dagar och på hela veckor.
Veckorna går på fastställd turordning att välja medan enstaka dagar är först till kvarn

(min tolkning)

Precis så.
Nu i december kommer vi välja semester för 2020, valet är klart i god tid före nästa år och då har man all sin huvudsemester klar.
Resten söks ut löpande.
 
Min moster nattsköterskan var glad om hon fick vara ledig på jul när barnen var små, dvs inget hon förväntade sig... och erbjöd sig alltid frivilligt att jobba på nyår eftersom det inte kändes lika viktigt för henne. Dvs hon försökte underlätta för schemaläggare och kollegor. Jag är inte kontant med moster av många anledningar men hon har alltid varit schysst mot sina kollegor.
Jag kan tycka att faktumet att mina kollegor har små barn inte ska vara ett skäl till att jag aldrig ska få vara ledig en julafton. Men jag tänker inte diskutera detta vidare om det inte bryts ut till en egen tråd då det känns lite väl OT :)
När jag var liten jobbade min pappa på ett jobb som krävde arbetsinsats alla röda dagar, de hade så att vartannat år jobbade man jul och vartannat nyår, de år min pappa hade jul lyckades han oftast byta med någon kollega som hellre var ledig på nyår, nemas problemas.
Det får man tänka på innan man tar ett sådant jobb och skaffar barn. För mig hade det inte varit ett dugg bättre att lämna min gamla far ensam på julafton. Dessutom, i de allra flesta fall har barnen två föräldrar...

Världen cirklar inte kring barn, speciellt inte de som inte är ens egna.
Vill bara flika in att alla "skaffar" inte barn, en del får barn oplanerat (och ibland även ofrivilligt), samt att alla inte sitter i en sån position att de bara kan knäppa med fingrarna och få ett nytt jobb. Är man allmänt oattraktiv på arbetsmarknaden får man vara glad om man hittar något jobb alls och många okvalificerade jobb kräver just arbete på helger och kvällar etc.
Däremot håller jag med om att har barnen två närvarande föräldrar eller annan nära släkt är det inte hela världen om en förälder jobbar jul då och då.
 
Tycker att det skrivits mycket bra i tråden och kom ju inte lite sent nu så vet inte om jag har så mycket att tillägga egentligen.

Men det som stört mig mest när jag stött på det här är just de som på förhand insett att de inte kommer att få vara lediga över jul, oftast för att de fick ledigt förra gången, och då istället för att de liksom gör sitt jobb när det är deras tur, ser till att ta ut föräldraledigt istället för det kan inte arbetsgivaren neka.

Tycker det är ett så fruktansvärt egoistiskt sätt att jag blir förbannad, sedan förstår jag inte hur man kan vara upp i sig själv att man totalt skiter i sina kollegor på det sättet. Sedan blir de förvånade och gnälliga över att de plötsligt inte är lika omtyckta på sin arbetsplats.
 
Vill bara flika in att alla "skaffar" inte barn, en del får barn oplanerat (och ibland även ofrivilligt), samt att alla inte sitter i en sån position att de bara kan knäppa med fingrarna och få ett nytt jobb. Är man allmänt oattraktiv på arbetsmarknaden får man vara glad om man hittar något jobb alls och många okvalificerade jobb kräver just arbete på helger och kvällar etc.
Däremot håller jag med om att har barnen två närvarande föräldrar eller annan nära släkt är det inte hela världen om en förälder jobbar jul då och då.

Naturligtvis men tyvärr propsar väldigt många föräldrar (där det är två föräldrar) att de minsann ska ha förtur pga BARNEN och då är jag inte ok med det hela längre. Lite ödmjukhet och flexibilitet kommer man långt med.
 
Tycker att det skrivits mycket bra i tråden och kom ju inte lite sent nu så vet inte om jag har så mycket att tillägga egentligen.

Men det som stört mig mest när jag stött på det här är just de som på förhand insett att de inte kommer att få vara lediga över jul, oftast för att de fick ledigt förra gången, och då istället för att de liksom gör sitt jobb när det är deras tur, ser till att ta ut föräldraledigt istället för det kan inte arbetsgivaren neka.

Tycker det är ett så fruktansvärt egoistiskt sätt att jag blir förbannad, sedan förstår jag inte hur man kan vara upp i sig själv att man totalt skiter i sina kollegor på det sättet. Sedan blir de förvånade och gnälliga över att de plötsligt inte är lika omtyckta på sin arbetsplats.

Det är så svinigt. Fine om man i praktiken är ensam förälder och den andra är ur bilden av någon anledning men jag inbillar mig att i de fallen så har inte övriga kollegor något emot att denne är ledig.

Jag skulle surna ur rejält på föräldrar du beskriver ovan och verkligen inte anstränga mig i onödan för att underlätta för dem vid andra tillfällen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 647
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 584
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 965
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp