Schemaläggning och jobb på röda dagar (Utbruten Störiga saker vi stör oss på, del 12)

Här får de som sökt barnledigt i tid och har rätt till ledughet gå först eftersom det är ett måste.
Resten tas i den ordning de sökt. Det är orimligt att tro att man ska få ledigt om man jobbar inom en verksamhet som rullar på oavsett tid på året. Då får man byta yrke.
 
Jag tycker det är svårt det här med vem som ska gå före. Rent principiellt tycker jag inte att barn ska vara en orsak just eftersom jag som barnlös också vill fira jul med min familj även om den inte innefattar barn, men samtidigt tycker jag att man får visa hänsyn mot barnen och är det en ensamstående förälder tycker jag ändå att det är rimligt att hen får vara ledig för barnets skull.
Vi har stängt röda dagar men måste ha en bemanning på 4-5 personer mellan 9-15 på klämdagar, där har min chef sagt att de som jobbar en klämdag kan vara lediga alla andra dagar över jul och nyår vilket gjort att det gått rätt lätt att täcka alla dagar. Jag uppskattar att han ser till att det blir lite rättvisa och inte bara att de som kan vägra längst vinner.
 
Om jag väljer att aldrig skaffa barn så tycker jag inte att det ska innebära att jag alltid ska jobba på julafton, det ska vara rättvist. Nu är jag dock Grinchen så jag brukar alltid erbjuda mig att jobba just julafton. Men jag tycker inte att man ska hamna på andra plats när det kommer till ledighet bara för att man inte skaffat barn.
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.
 
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.

Det får man tänka på innan man tar ett sådant jobb och skaffar barn. För mig hade det inte varit ett dugg bättre att lämna min gamla far ensam på julafton. Dessutom, i de allra flesta fall har barnen två föräldrar...

Världen cirklar inte kring barn, speciellt inte de som inte är ens egna.
 
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.
Fast det handlar ju inte om VARJE jul, och få barn lär ju behöva vara på jourdagis för att en förälder jobbar. Man kan ju anpassa sitt julfirande också.

Hur tänker du att man löser det på en arbetsplats där alla har barn? Eller alla har barn utom en? Ska denna person jobba ensam varje jul?
 
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.

Efter att ha jobbat 4 julaftnar och 4 nyår på raken för att jag var den enda som inte hade barn så känner jag att Nej. Lite rättvisa på arbetsplatsen tack.

Många barn har 2 föräldrar och det brukar inte infalla så att båda föräldrarna jobbar t.ex på samma jobb.

Många familjer träffas ju runt jul för att få till ett firande. Många barn firar en dag med ena föräldern och en dag med andra t.ex

Nej bara för att man har barn så ska det inte automatisk innebära att de som inte har det måste ställa upp och jobba.

Nu har jag löst det genom att byta jobb där vi inte har öppet på aftnar/röda dagar.

Nu har de delat upp det i arbetslag på min gamla arbetsplats. 1 år jobbar man jul nästa år jobbar man nyår. Och de har delat upp passen sinsemellan så att alla kan vara hemma en stund på julafton. Tack vare nya chefer som inte bara la över allt på oss som var ensamstående utan barn.

Tycker inte det är det minsta småsint.
 
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.

Tro det eller ej men även vi utan barn kan ju tycka att det är trevligt att fira jul och träffa släkt/vänner. Oerhört trött på att andras barn ska diktera mitt liv, fölk får väl ta ansvar för sina egna livsval dvs barnalstrande. Låter hårt men jag har fått tillräckligt med semesteransökningar sabbade av småbarnsföräldrar som skrikit högst :meh:
 
Nu har de delat upp det i arbetslag på min gamla arbetsplats. 1 år jobbar man jul nästa år jobbar man nyår. Och de har delat upp passen sinsemellan så att alla kan vara hemma en stund på julafton. Tack vare nya chefer som inte bara la över allt på oss som var ensamstående utan barn.

Detta tycker jag låter bra, att man jobbar jul eller nyår och sen tvärtom nästa år. Byter man med någon behåller man ”sin” plats i turlistan ändå.
Och man kan ju dela passen så man får tid hemma ändå, fler måste in för att täcka passen men man har kortare pass och kommer hem till lunch/Kalle/middag eller vad som.
 
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.

Jag tänker att antalet fall där det handlar om en ensamstående förälder till ett barn som inte är stort nog att vara hemma själv, som inte har någon som helst familj som barnet kan fira jul med det pass som föräldern jobbar (och där föräldern sen kan vara med innan eller efter jobb, så många dygnspass kan väl knappast vara ofrivilligt lagda på julafton) borde vara försvinnande få. Är man i den situationen tänker jag mig att man förmodligen inte har ett jobb där man behöver jobba helger heller.

Jag tror snarare det handlar om att föräldrarna Vill vara hemma och fira jul med familjen. Vilket jag till fullo förstår, men det blir ju trist om kollegorna jämt och ständigt hamnar i skiten på grund av det.
 
Tro det eller ej men även vi utan barn kan ju tycka att det är trevligt att fira jul och träffa släkt/vänner. Oerhört trött på att andras barn ska diktera mitt liv, fölk får väl ta ansvar för sina egna livsval dvs barnalstrande. Låter hårt men jag har fått tillräckligt med semesteransökningar sabbade av småbarnsföräldrar som skrikit högst :meh:
Jag har inga småbarn så ja, jag vet att vi utan barn också tycker om att vara lediga och träffa familjen. Har aldrig på mina 20 år utan egna småbarn upplevt att andras barn dikterat mitt liv faktiskt.
 
Det får man tänka på innan man tar ett sådant jobb och skaffar barn. För mig hade det inte varit ett dugg bättre att lämna min gamla far ensam på julafton. Dessutom, i de allra flesta fall har barnen två föräldrar...

Världen cirklar inte kring barn, speciellt inte de som inte är ens egna.
Nej hur skulle det se ut, om vi tog hänsyn till barn som inte var våra egna? Hemska tanke!
 
Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.
Alla som svarat på ditt inlägg ovan har kommit med bra svar.

Det är egentligen precis det du skriver som jag menar. Bara för att jag har valt att skaffa barn, ska det automatiskt innebära att jag ska ta julafton jämt? Är det rimligt? (Jag har jobbat som biträdande butikschef, i mitt schema så jobbade jag alltså inte julafton. Men jag erbjöd mig frivilligt att ta julafton varje år ändå, så andra skulle få vara lediga. Så du får tycka att jag är småsint, men jag har inte varit ledig en enda julafton där jobbet har haft bemanning den dagen. Det är bara inställningen att dom som har barn automatiskt går före som jag kritiserar.)
 
Så dåligt av chefen. Det är ju hen som är chef och i det jobbet ingår det ju att styra upp sådant här.

Att de som är dåliga på att hävda sig och till slut ger sig gör mig vansinnig. En bra chef hade inte låtit det gå så långt.

Förra året gick det ut FYRA "hotbrev" om att bemanningen är fortfarande för låg, ni måste läsa det ANNARS kommer cheferna gå in med tvång...

Jag kände mest men för fan gör det så vi får besked och kan planera...
 
Nej hur skulle det se ut, om vi tog hänsyn till barn som inte var våra egna? Hemska tanke!

Nu drar du väl stora växlar. Jag är TOTALT ointresserad av barn så varför ska jag låta någon annans barn påverka mitt liv? På en arbetsplats ska det vara rättvist, inte att de som drar barnkortet får gräddfil konstant.

Däremot förstår jag ensamstående föräldrar (på riktigt sas, dvs att ena föräldern inte är med i bilden öht) att de behöver få vara lediga på helgerna. Det är dock inte så väldigt många.
 
Vikarier ska väl inte behöva vara en omöjlighet? Vår verksamhet stänger heller inte på storhelger, vi drar ner men några måste alltid jobba. Och arbetsgivaren gör sitt bästa för att ge folk ledigt, vi tar in vikarier. Samt att vi får erbjudandet att frivilligt anmäla oss till jobb t ex julafton och nyårsafton, det finns alltid folk som vill, det ger extra betalt.
Alla jobb jag haft har haft som. Krav halv bemanning med fast personal. Måste man gå på full bemanning så täck upp med vikarier.

Men haken blir ju densamma när det inte finns 50 % frivilliga fasta.

Ironiskt nog verkar det svårare få folk att jobba mellandagarna osv än det var få folk jobba de röda dagarna. Antagligen för mellandagarna innebär mer jobb men ingen extra betalning?
 
Alla som svarat på ditt inlägg ovan har kommit med bra svar.

Det är egentligen precis det du skriver som jag menar. Bara för att jag har valt att skaffa barn, ska det automatiskt innebära att jag ska ta julafton jämt? Är det rimligt? (Jag har jobbat som biträdande butikschef, i mitt schema så jobbade jag alltså inte julafton. Men jag erbjöd mig frivilligt att ta julafton varje år ändå, så andra skulle få vara lediga. Så du får tycka att jag är småsint, men jag har inte varit ledig en enda julafton där jobbet har haft bemanning den dagen. Det är bara inställningen att dom som har barn automatiskt går före som jag kritiserar.)

Jag har också jobbat frivilligt (ICA) på julafton... mest faktiskt för att jag tyckte det var mysigt och för att undvika mammas julaftonshets :angel:
 
Nej hur skulle det se ut, om vi tog hänsyn till barn som inte var våra egna? Hemska tanke!
Fast vänta nu. Att aldrig få vara ledig storhelger för att man är barnlös, är det verkligen rimligt?

Om man som förälder accepterar ett jobb som innebär helgarbete, då har en ju själv gjort det val som påverkar barnen. Ska jag diktera föräldrarnas val? Känns ju helt orimligt.
 
Här får de som sökt barnledigt i tid och har rätt till ledughet gå först eftersom det är ett måste.
Resten tas i den ordning de sökt. Det är orimligt att tro att man ska få ledigt om man jobbar inom en verksamhet som rullar på oavsett tid på året. Då får man byta yrke.
Att prioritera den som sökt först på sommar och kring jul/ nyår låter lite absurt. Då kan man söka ledighet flera åri förväg. Eller behöva det.
 
Nu drar du väl stora växlar. Jag är TOTALT ointresserad av barn så varför ska jag låta någon annans barn påverka mitt liv? På en arbetsplats ska det vara rättvist, inte att de som drar barnkortet får gräddfil konstant.

Däremot förstår jag ensamstående föräldrar (på riktigt sas, dvs att ena föräldern inte är med i bilden öht) att de behöver få vara lediga på helgerna. Det är dock inte så väldigt många.

Jag måste säga att jag sällan upplevt det faktum att jag har barn som en tillgång eller gräddfil på jobbet. Snarare som grus i skon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 647
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 584
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 965
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp