Schemaläggning och jobb på röda dagar (Utbruten Störiga saker vi stör oss på, del 12)

Usch vad småsint. Rättvisa? Tycker du vuxna människan (och alla andra som tryckt gilla) att det är så fruktansvärt att inte få vara ledig just julafton så ni missunnar små barn att då få vara med sin familj och slippa jourdagis den dagen? Proportioner liksom.
Med planering kan en förälder ordna en perfekt barnjul även om han eller hon jobbar över juldagarna, eftersom det inte är skrivet i sten att julfirandets zenit måste ske precis den 24-25/12. Varför är det småsint att hävda att personer utan barn eller med vuxna barn bör avstå sina rättmätigt fördelade julledigheter till förmån för småbarnsföräldrar?
 
Enda dagarna(nätterna) på året då man har rätt betalning, näää inte skulle jag ens fundera på att ta ledigt då! Har växt upp med familj som alltid jobbat storhelger, och har under mina barns uppväxt ofta jobbat dessa storhelger, firat har man väl kunnat göra ändå!
De jag allra minst begriper är de som tar ut föräldraledighet storhelger, och resten av året gnäller på dålig lön. Duh. Ta en funderare på vad man jobbar i för verksamhet - är det 24/7-verksamhet och en inte kan/vill jobba storhelger så kanske en ska fundera på annat jobb?

En vän till mig arbetar i en statlig verksamhet med 24/7-verksamhet och där använder man sig av dels årsplanering, dels sommarsemesterplanering. Årsplaneringen för låt oss säga nu 2020, skulle vara inlämnat senast 1 september 2019. Semesterplaneringen för sommaren 2020, ska vara inlagd senast 1 februari 2020. Om en har lagt in ledighet under jul/nyår för 2020 i årsplaneringen har man förtur att få det beviljat, men det är ingen garanti. Utöver det använder man storhelgslistor där man får skriva upp sig för att ta extrapass och tar man extrapass låt oss säga midsommarafton eller påskafton, så har man ännu större chans att få julledighet beviljad om det ligger med i årsplaneringen.
 
Jag tänker att om det är jättesvårt att få folk att vilja jobba erbjuder man för dåliga villkor. Massa extra pengar, extra lyxigt på arbetsplatsen, generöst med kompledigt eller liknande borde kunna få folk att välja jobbet.

Vi hade ju alltid bra OB på röda dagar och det var alltid lite lyxigare fika när man jobbade storhelg. Inte en jättegrej men det gjorde att det som sagt var lite mysigt att jobba storhelgerna. Det var ofta ungefär samma gäng också och vi gick väldigt bra tillsammans så det var som sagt rätt trevligt.
 
Jag har iaf överlevt att min Mamma jobbat åtminstone varannan jul när jag var liten. Hon jobbade inom vården och min pappa på fabrik. Fabriken stor stilla över julafton iaf så han var ju alltid hemma just den dagen. De gick isär när jag ändå var ganska liten vilket gjorde att min Mamma flyttade till en ny stad senare och då valde jag att fira jul med henne, då hon bytte jobb. De flesta familjer har ju ändå två föräldrar som barnet kan vara med. Och ibland firade vi ju helt enkelt innan julafton för att Mamma skulle få vara med.
Min sambo jobbar minst varannan jul och ibland var tredje men de får inte jobba varje jul om de inte själva begär de då kommunen bestämt att man ska jobba varannat år för att de ska vara rättvist oavsett om man har barn eller inte. Mig kvittar de gillar inte julen iallafall så hade kunnat tänka mig och jobba då.
 
Tycker att det skrivits mycket bra i tråden och kom ju inte lite sent nu så vet inte om jag har så mycket att tillägga egentligen.

Men det som stört mig mest när jag stött på det här är just de som på förhand insett att de inte kommer att få vara lediga över jul, oftast för att de fick ledigt förra gången, och då istället för att de liksom gör sitt jobb när det är deras tur, ser till att ta ut föräldraledigt istället för det kan inte arbetsgivaren neka.

Tycker det är ett så fruktansvärt egoistiskt sätt att jag blir förbannad, sedan förstår jag inte hur man kan vara upp i sig själv att man totalt skiter i sina kollegor på det sättet. Sedan blir de förvånade och gnälliga över att de plötsligt inte är lika omtyckta på sin arbetsplats.

Det var tack och lov länge sen jag hade såna kollegor, men det var inte roligt. Har haft de som tyckt att de varit så himla smarta men som inte tänkt färdigt och insett att kollegorna som fått jobba istället inte håller med. Istället ses man som illojal som inte ställer upp för gruppen. För en sån kollega ville man aldrig vara schysst och ställa upp eftersom man visste att kollegan aldrig ställde upp tillbaka.

Vad gäller att låta de med barn gå före vid semesterval gjorde jag det när jag var i 20-årsåldern och tänkte att jag säkert får tillbaka det när jag får egna barn. Nu blev det inte så och sedan många år har jag ändrat inställning. Det var tack och lov länge sen jag hade en arbetsgivare med det synsättet, under flera år har jag haft väldigt bra arbetsgivare och även kollegor som inser att vi alla behöver få vara lediga oavsett hur vårt privatliv ser ut.
 
Jag tror att det är 3000 brutto extra vi får för jul- eller nyårsafton. Det känns rätt bra. Det är dessutom rätt mysiga dagar att jobba, vi har med oss knytkalas och äter tillsammans. Fast jag tror i och för sig att folk gärna hade anmält sig ändå, vi är rätt många som tar ganska lätt på högtiderna och gärna bidrar till att hålla verksamheten igång.

Jag har anmält mig för nyårsafton i går, sedan dess har jag dock tillfälligt bytt avdelning så nu vet jag inte hur det blir. Men jag jobbar gärna, jag har alltid avskytt nyår.
Håller med helhjärtat! De gånger jag jobbat under juldagarna har det varit julstämning på jobbet, och lite lugnare än vanligt dessutom. Vad gäller mellandagarna tycker jag att det är jättedålig utväxling på värdefulla semesterdagar att ta semester då. Man stiger upp och äter frukost, sedan blir det mörkt och är dags att göra kväll. Tacka vet jag att vara ledig när den ljusa delen av dygnet är längre. Dessutom brukar det vara lugnare och skönare på jobbet, samtidigt som jag får en hel del gjort eftersom jag inte blir störd av kolleger.

Julen gillar jag, men nyår är en urtrist helg, nästan lika värdelös som min hat- och fryshelg midsommar.
 
Jag tänker att om det är jättesvårt att få folk att vilja jobba erbjuder man för dåliga villkor. Massa extra pengar, extra lyxigt på arbetsplatsen, generöst med kompledigt eller liknande borde kunna få folk att välja jobbet.

Så har vi!
Jobbar för ett företag som har butik som håller öppet årets alla dagar utom juldagen, midsommardagen och nyårsdagen. Jag firar inte jul så anmäler mig alltid att ta julafton i butiken. Då jobbar jag typ 10-14 (vilket är öppettiderna) och får typ trippel lön. Dessutom blir jag älskad av alla inkl chefen/ägarna och kan ta semester lite närsom under resten av året :angel: ;)

Ang detta med barn. Rent krasst är det ju idag ett fritt val att skaffa barn. Såklart kan jag ju personligen tycka att om julen är en viktig tradition att folk ska så långt det är möjligt kunna fira den med familjen. Däremot tycker jag att det är märkligt att det ska ses som en självklarhet bara för att folk har barn. Det är snett tycker jag! Allas privatliv är lika mycket värt och lika viktigt. Att ha barn är ett aktivt val vissa gör och ska inte innebära att alla andra som inte valt det alltid ska ta ett steg tillbaka.
 
Men det som stört mig mest när jag stött på det här är just de som på förhand insett att de inte kommer att få vara lediga över jul, oftast för att de fick ledigt förra gången, och då istället för att de liksom gör sitt jobb när det är deras tur, ser till att ta ut föräldraledigt istället för det kan inte arbetsgivaren neka.

Det där är ju bedrövligt dåligt, så osolidariskt mot arbetskamraterna. Jag är en ivrig förespråkare för vikarier men att sådana ska behöva tas in för att vissa utnyttjar lagen är inte okej.

Sen är det ju inte så att barnen går under om inte båda föräldrarna är med på jul. Med tanke på antalet skilsmässor är det redan många barn som får fira jul på lite olika dagar med olika familjer.
 
Har jag barnomsorg/annan förälder (släktingar ej aktuellt) så bryr jag mig inte om jul och sånt på exakt datum.

Men barnomsorgen är ett måste för att få ihop det. I år är mellandagarna knepiga, pluggar som tur är och har inget obligatoriskt då.
 
Naturligtvis men tyvärr propsar väldigt många föräldrar (där det är två föräldrar) att de minsann ska ha förtur pga BARNEN och då är jag inte ok med det hela längre. Lite ödmjukhet och flexibilitet kommer man långt med.
Ja det var inte bara specifikt till dig (skulle kanske varit ett 'delvis knapplån' där), tycker det rent allmänt är en jargong att "byt jobb då" och "det skulle du tänkt på innan du skaffade barn" med noll förståelse för att alla inte har turen att de kan välja och vraka bland jobb, att alla inte har planerat föräldrarskapet och även om man gjort det kan livet förändras och alla planer gå i stöpet.
Tycker jag ser den attityden hela tiden, både på buke och allmänt i samhället, och blir så trött.

Sedan finns det såklart andra sidan av myntet också, med rabiata föräldrar som tycker hela joren ska ändra omloppsbana för att bättre passa deras små telingar (har stött på en hel del av dem också, de är läskiga :nailbiting: )
 
Ja det var inte bara specifikt till dig (skulle kanske varit ett 'delvis knapplån' där), tycker det rent allmänt är en jargong att "byt jobb då" och "det skulle du tänkt på innan du skaffade barn" med noll förståelse för att alla inte har turen att de kan välja och vraka bland jobb, att alla inte har planerat föräldrarskapet och även om man gjort det kan livet förändras och alla planer gå i stöpet.
Tycker jag ser den attityden hela tiden, både på buke och allmänt i samhället, och blir så trött.

Sedan finns det såklart andra sidan av myntet också, med rabiata föräldrar som tycker hela joren ska ändra omloppsbana för att bättre passa deras små telingar (har stött på en hel del av dem också, de är läskiga :nailbiting: )

Föräldrar som grupp är asjobbiga :p
 
Det där är ju bedrövligt dåligt, så osolidariskt mot arbetskamraterna. Jag är en ivrig förespråkare för vikarier men att sådana ska behöva tas in för att vissa utnyttjar lagen är inte okej.

Sen är det ju inte så att barnen går under om inte båda föräldrarna är med på jul. Med tanke på antalet skilsmässor är det redan många barn som får fira jul på lite olika dagar med olika familjer.
Vikarier är inte ett alternativ för många arbetsplatser, hos oss skulle det inte fungera alls.
 
Ang detta med barn. Rent krasst är det ju idag ett fritt val att skaffa barn. Såklart kan jag ju personligen tycka att om julen är en viktig tradition att folk ska så långt det är möjligt kunna fira den med familjen. Däremot tycker jag att det är märkligt att det ska ses som en självklarhet bara för att folk har barn. Det är snett tycker jag! Allas privatliv är lika mycket värt och lika viktigt. Att ha barn är ett aktivt val vissa gör och ska inte innebära att alla andra som inte valt det alltid ska ta ett steg tillbaka.
Nej, att skaffa barn är inte alltid ett aktivt val, jag känner tre kvinnor bara i min lilla bekantskapskrets som ofrivilligt blivit föräldrar. Det är faktiskt fullt möjligt även i ett land med fri tillgång till preventivmedel och fri abort att bli förälder ofrivilligt, livet kör inte alltid på raka spår...
 
Jag kan tycka att många är ganska stelbenta i sina traditioner kring julfirande. Och att det finns en stor stress bland föräldrar att upprätthålla dessa traditioner och är det 'motiverar' en känsla av rätt till förtur till ledighet kring jul för dem med barn.

De flesta jobbar inte hela julafton och många borde väl hinna med ett arbetspass och mysa med familj? I min familj är det för det mesta är någon som jobbar på julafton så träffas vi och firar jul när vi kan, oberoende av tex Kalle Anka. Just denna flexibilitet har blivit vår tradition, något som vi samlas kring och skämtar om (att vi kan äta julmiddag och dela ut julklappar till frukost, lunch, middag eller på kvällskvisten, typ)
 
Nej, att skaffa barn är inte alltid ett aktivt val, jag känner tre kvinnor bara i min lilla bekantskapskrets som ofrivilligt blivit föräldrar. Det är faktiskt fullt möjligt även i ett land med fri tillgång till preventivmedel och fri abort att bli förälder ofrivilligt, livet kör inte alltid på raka spår...
Det där med frivillighet är relativt, det är ett mycket litet antal barn som föds om man använder p-piller, abort och kondom. Men vist enstaka kan slinka igenom där man blivit pappa för att man blivit lurad/kondomen gått sönder eller mamman missat att hen varit gravid tills tiden gått ut. Jag tror vi kan bortse från det här, den absoluta majoriteten har valt att inte skydda sig och/eller att inte göra abort.
 
Nej, att skaffa barn är inte alltid ett aktivt val, jag känner tre kvinnor bara i min lilla bekantskapskrets som ofrivilligt blivit föräldrar. Det är faktiskt fullt möjligt även i ett land med fri tillgång till preventivmedel och fri abort att bli förälder ofrivilligt, livet kör inte alltid på raka spår...
Men då har man ju valet att byta jobb?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 647
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 584
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 965
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp