Schemaläggning och jobb på röda dagar (Utbruten Störiga saker vi stör oss på, del 12)

Malin_L

Trådstartare
Jul och nyår är på ingång och med det många som vill vara lediga. Jag har bett dem skicka in sina önskemål om ledighet så att jag har en översikt och kan lägga schema.
Ser igår att på ena enheten vill halva styrkan ha ledigt på både jul och nyår - och det går inte, det går inte att få ihop det. Jag mailade dem om detta och frågade hur de vill göra, ska vi lägga andra arbetstider/korta pass så att man kan jobba och ändå få tid hemma (fler får vara inne och jobba, men korta pass) - eller ska vi ha långa pass (= färre personer) och jag bara bestämma rakt upp och ner vem som får ledigt och inte?

Ett svar:
"Man vill vara hemma och ordna fest/åka till fest/ sova länge efter etc.. Och Jul /Nytt År är stora helger, då tycker jag man ska ta hänsyn till att människor vill vara med familjen."

…...:arghh:
Då kanske man ska välja ett jobb där det inte behövs personal varje dag oavsett om det är jul eller inte. Är folk på riktigt så dumma?!
 
Då kanske man ska välja ett jobb där det inte behövs personal varje dag oavsett om det är jul eller inte. Är folk på riktigt så dumma?!

Ja jag blir lite förvirrad. Vi har ju en dygnet runt-verksamhet som aldrig stänger. Oavsett om det är jul, nyår eller om jag beställt en resa utan att säga till.
Jaja, jag får trixa ihop nåt - det löser sig ju men hinner bli både gråhårig och tunnhårig på vägen :rofl:
 
Jul och nyår är på ingång och med det många som vill vara lediga. Jag har bett dem skicka in sina önskemål om ledighet så att jag har en översikt och kan lägga schema.
Ser igår att på ena enheten vill halva styrkan ha ledigt på både jul och nyår - och det går inte, det går inte att få ihop det. Jag mailade dem om detta och frågade hur de vill göra, ska vi lägga andra arbetstider/korta pass så att man kan jobba och ändå få tid hemma (fler får vara inne och jobba, men korta pass) - eller ska vi ha långa pass (= färre personer) och jag bara bestämma rakt upp och ner vem som får ledigt och inte?

Ett svar:
"Man vill vara hemma och ordna fest/åka till fest/ sova länge efter etc.. Och Jul /Nytt År är stora helger, då tycker jag man ska ta hänsyn till att människor vill vara med familjen."

…...:arghh:
Det där låter som att folk försöker guilttrippa dig till att dom ska få vara ledigt kombinerat med total egoism.

Tacka vet jag morsans jobb där har dom kommit överens tillsammans att man antingen går på eller av på julafton så alla får någorlunda kvalitetstid med familjen.
 
Det där låter som att folk försöker guilttrippa dig till att dom ska få vara ledigt kombinerat med total egoism.

Tacka vet jag morsans jobb där har dom kommit överens tillsammans att man antingen går på eller av på julafton så alla får någorlunda kvalitetstid med familjen.

Min moster nattsköterskan var glad om hon fick vara ledig på jul när barnen var små, dvs inget hon förväntade sig... och erbjöd sig alltid frivilligt att jobba på nyår eftersom det inte kändes lika viktigt för henne. Dvs hon försökte underlätta för schemaläggare och kollegor. Jag är inte kontant med moster av många anledningar men hon har alltid varit schysst mot sina kollegor.
 
Ja jag blir lite förvirrad. Vi har ju en dygnet runt-verksamhet som aldrig stänger. Oavsett om det är jul, nyår eller om jag beställt en resa utan att säga till.
Jaja, jag får trixa ihop nåt - det löser sig ju men hinner bli både gråhårig och tunnhårig på vägen :rofl:
Nu har väl också tiden passerat för att hinna anmäla föräldraledighet över jul? Det är ju också en klassiker att sådant dimper ner sista dagen när schemat redan är satt, jättekul för alla andra.

Borde allvarligt inte vara tillåtet att ta ut föräldraledighet på röda dagar anser jag.
 
Nu har väl också tiden passerat för att hinna anmäla föräldraledighet över jul? Det är ju också en klassiker att sådant dimper ner sista dagen när schemat redan är satt, jättekul för alla andra.

Borde allvarligt inte vara tillåtet att ta ut föräldraledighet på röda dagar anser jag.

åh prata inte om föräldraledigheterna.... Jag har en neverending story med en som fått fel info ang hur ledighetsperioderna läggs in och hur många perioder man har rätt till, och nu när jag säger stopp - du kan inte ha 7ggr så blir det såklart surt. Personen har fått till sig att det är vid tre olika registreringstillfällen (alltså att man loggar in i systemet 3ggr), inte att det är tre ledighetstillfällen...
 
Vi jobbar inte på röda dagar vilket betyder att de få jobbdagar som är runt jul och nyår kommer alla vilja ha ledigt på. Vi får se om jag och chefen kommer sitta ensamma på kontoret dessa dagar eller om vi får sällskap. Inventera ska vi göra också. Jag stör mig redan i förtid på detta - det kanske inte ens blir så
 
Nu har väl också tiden passerat för att hinna anmäla föräldraledighet över jul? Det är ju också en klassiker att sådant dimper ner sista dagen när schemat redan är satt, jättekul för alla andra.

Borde allvarligt inte vara tillåtet att ta ut föräldraledighet på röda dagar anser jag.

Samtidigt finns det inte barnomsorg på julafton och alla har inte släkt och vänner som kan eller vill hjälpa.
 
Då tycker jag man skulle se över när barnomsorgen ska vara tillgänglig för att lösa det problemet.
Nattomsorg är jättedyrt och finns bara i några få kommuner.
Vi har det och har nyligen dragit in på öppettiderna eftersom det visade sig att det bara var något enstaka barn på jul, midsommar eller nyår.
Vi har ett par större industrier i kommunen och de i kombo med vården gör att många föräldrar behöver nattomsorg.
 
Jag kan väl tycka att små barn är ett skäl till ledig julafton, så långt som möjligt. Just att vara på dagis istället känns som en kass lösning.
Jag kan tycka att faktumet att mina kollegor har små barn inte ska vara ett skäl till att jag aldrig ska få vara ledig en julafton. Men jag tänker inte diskutera detta vidare om det inte bryts ut till en egen tråd då det känns lite väl OT :)
 
Jag kan tycka att faktumet att mina kollegor har små barn inte ska vara ett skäl till att jag aldrig ska få vara ledig en julafton. Men jag tänker inte diskutera detta vidare om det inte bryts ut till en egen tråd då det känns lite väl OT :)

Jag förstår det. Jag har jobbat många storhelger också, även som tjänsteman på kontor (satans bokslut). Jag har ändå lättare att ta att jag som barnlös missar firande än att små barn ska fira jul utan föräldrar eller vara på dagis.
Samtidigt måste vården vara bemannad osv, så det är kanske lite olösligt. Vi måste nog börja fira när det funkar, istället för ett specifikt datum.
 
Jag kan tycka att faktumet att mina kollegor har små barn inte ska vara ett skäl till att jag aldrig ska få vara ledig en julafton. Men jag tänker inte diskutera detta vidare om det inte bryts ut till en egen tråd då det känns lite väl OT :)
Om jag väljer att aldrig skaffa barn så tycker jag inte att det ska innebära att jag alltid ska jobba på julafton, det ska vara rättvist. Nu är jag dock Grinchen så jag brukar alltid erbjuda mig att jobba just julafton. Men jag tycker inte att man ska hamna på andra plats när det kommer till ledighet bara för att man inte skaffat barn.
 
Vikarier ska väl inte behöva vara en omöjlighet? Vår verksamhet stänger heller inte på storhelger, vi drar ner men några måste alltid jobba. Och arbetsgivaren gör sitt bästa för att ge folk ledigt, vi tar in vikarier. Samt att vi får erbjudandet att frivilligt anmäla oss till jobb t ex julafton och nyårsafton, det finns alltid folk som vill, det ger extra betalt.
 
Jag tycker sådant där ska styras från chef om de anställda inte kommer överens. Och så får chef rotera så det över tid blir rättvist.

Anmäler folk sig frivilligt ta in dem men i övrigt lägg ut tiden.

Vi ska ha möte imorgon om jul. De icke röda dagarna. Alla har ansökt ledigt alla dagar. Som vanligt svarar chef med att ni måste prata, bemanningen ska vara 50%. Tidigare har samma personer hela tiden gett sig. Jag tycker inte om det systemet. Jag tycker man ska kunna få ledigt någon gång även om man har t ex svårt stå på sig t ex. Och jag tycker allas skäl ska väga lika. Oavsett om det är barn, respektive, släkten långt bort eller bara behöver tid för återhämtning.

När jag var singel jobbade jag alltid frivilligt alla storhelger. Numera helst inte pga särbo. Men jag skulle så mkt hellre se ett utdelat system baserat på rättvisa än att anställda ska komma överens. Eftersom det tycks vara omöjligt få det rättvist. Samma gäller sommarsemester.
 
Jag lägger schema för ganska stora grupper. Jag tar emot ÖNSKEMÅL. sen ser jag om de funkar med verksamheten. Funkar det ej kollar jag statistik över julhelger. Sen kollar jag allmän statistik över hur många önskemål folk har haft och hur stor procentsm som gått igenom. Den som har färst uppfyllda önskemål och/eller färst julledighetrt får vara ledig. Har vi inhoppare så jobbar de oftast de röda dagarna. Barn eller ej har ingen som helst påverkan. Man får inte heller boka resa utan tillstånd. Man ska kolla med jobbet först.

Man blir ganska luttrad tillsist. Jag har slutat ta åt mig då folk gnäller.
 
Jag tycker sådant där ska styras från chef om de anställda inte kommer överens. Och så får chef rotera så det över tid blir rättvist.

Anmäler folk sig frivilligt ta in dem men i övrigt lägg ut tiden.

Vi ska ha möte imorgon om jul. De icke röda dagarna. Alla har ansökt ledigt alla dagar. Som vanligt svarar chef med att ni måste prata, bemanningen ska vara 50%. Tidigare har samma personer hela tiden gett sig. Jag tycker inte om det systemet. Jag tycker man ska kunna få ledigt någon gång även om man har t ex svårt stå på sig t ex. Och jag tycker allas skäl ska väga lika. Oavsett om det är barn, respektive, släkten långt bort eller bara behöver tid för återhämtning.

När jag var singel jobbade jag alltid frivilligt alla storhelger. Numera helst inte pga särbo. Men jag skulle så mkt hellre se ett utdelat system baserat på rättvisa än att anställda ska komma överens. Eftersom det tycks vara omöjligt få det rättvist. Samma gäller sommarsemester.

Så dåligt av chefen. Det är ju hen som är chef och i det jobbet ingår det ju att styra upp sådant här.

Att de som är dåliga på att hävda sig och till slut ger sig gör mig vansinnig. En bra chef hade inte låtit det gå så långt.
 
Vikarier ska väl inte behöva vara en omöjlighet? Vår verksamhet stänger heller inte på storhelger, vi drar ner men några måste alltid jobba. Och arbetsgivaren gör sitt bästa för att ge folk ledigt, vi tar in vikarier. Samt att vi får erbjudandet att frivilligt anmäla oss till jobb t ex julafton och nyårsafton, det finns alltid folk som vill, det ger extra betalt.
Jamen eller hur!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 647
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 583
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 965
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp