Schamponera ute i munusgrader..

Tussilago

Trådstartare
Min häst har ringorm o måste schamponeras. Har ingen spolspilta och ingen slang med varmvatten i. Blir väl att fylla hinkar i jummet vatten i. Men det känns så GRYMT! Hur kul kan det vara att stå ute o bli schamponerad mitt i vintern? Känner mig som en dålig hästägare, men var har jag för val?! Får vara snabb som attan.. Några tips på hur jag snabbar upp processen? Tänkte först schamponera vanligt, sen med imaverolen..
Typiskt att det ska bli kallt idag just, när det inte vart det på veckor..

Sv: Schamponera ute i munusgrader..

Måste det göras så måste det göras liksom.
Gör det snabbt och på med täcke (tjockt fleece, ull som andas ut fukten) direkt sen, promenera tills hästen är torr.

Måste du ha vanligt schampo först då, räcker det inte med "den där andra" Imaverol eller vad det heter? Så går det fortare menar jag,

Jag använder mig av PET flaskor med varmvatten i. Bara att hälla på. Väntar med rygg o gump till sist så fryser hästen mindre.
Schamponera bara en gång med Imaverol. Då blir det mindre tid att frysa.
// Linda

Schamponera bara En gång om möjligt då med Imaverolen.
Ta varmvatten, du kan ju hämta i dunkar eller liknande.
På med täcke (gärna fleece + ylle) och gå tills hästen torkat, låt hästen stå inne med täcke på sig en stund med efteråt så du vet att den är helt torr.

Det lilla kruxet är att jag bara har 5 lit Imaverol att tillgå. Därför var tanken att tvätta henne med nåt annat först, så att hon blir riktigt riktigt blöt(o ren), så att Imaverolen lätt kan rinna in till huden där den gör nytta. Och är det nån som vet om Imaverolen ska sköljas bort? Vet. sade inget om det, men jag antar att den ska sitta kvar?

Schamponeringen gick bra, var bökigt o tog tid, men ren o förhoppningsvis svampfri blev hon! Hon lackade ur i slutet vilket inte var så konstigt, det snöade stora blöta snöflingor som lade sig på henne. Klart det var kallt! Men hon var så duktig! Är nog inte så många 2-åringar som skulle godta den behandlingen iaf! Återstår att se om hon har lunginflammation idag eller så!*ler* Tack för era tips o råd!

Roligt att höra att hon skötte sig så bra.
Hon klarar sig säkert från lunginflammation. Jag har visserligen inte badat hästar i minusgradigt väder, men väl när det varit nära nollan och det har alltid gått bra. Hästar är mycket tåligare än vad de flesta tror.

Immer

SKönt det gick bra, och jag tror inte du behöver oroa dig. Tänk hur många hästar som går utan täcke, blir dyblöta av regn/snö och sen står oah skakar halva dagen tills husse/matte kommer hem, utan att få lunginflammation etc (däremot tar musklerna stryk).

Min dam hämtade jag från kliniken imorse, och passade då på att bada henne, gäller passa på när det finns spolspilta och varmvatten (jag har inte ens rinnande vatten i stallet..). Nä hon var klar och jag dragit av henne med svettskrapan så slänge jag på ett fleecetäcke med hals och började vääänta. Tills vet tyckte 'vad sitter du här för, skulle inte du åka hem?' och när jag förklarade läget fick svaret 'äsch, det är nollgradigt och har du bara täcke är det inga problem åka nu'. Och jag kör alltså med öppen nedre lucka.

Stannade efter ca en timme och tog av fleecetäcket (dyblött utanpå, torrt mot hästen) och slängde på ett torrt täcke. Hästen var varm, och torr förutom över ryggen och på sidorna av magen.

Och hon lever än, och soms agt, tänk på de otäckade som ibland står och fryser pga att vädret vände och de blir genomvåta. (Och på alla de som INTE fryser fast de är genomvåta)

Tja, jag har själv duschat utomhus i 20-30 minusgrader....
Får man bara på sig "kläder" fort efteråt och äter ordentligt så är det ganska OK.

För hästens vidkommande nu då... strunta i vanliga schampot och använd bara Imaverol, blanda till färdig lösning i lagom stora flaskor (ju mindre flaska ju fortare kallnar vattnet) så går det fortare.

Finns det inte någon typ av torrschampo man kan använda då? Jag vet inte alltså, men fråga veterinären.
Det verkar inte så bra att stå ute med vatten i minusgrader.

Tack för era tips! hästen mår bra, tydligen stog hon o skakade på kvällen när de skulle kvällsfodra, de bytte täcke då. Jag har aldrig sett henne frysa, så jag blev lite fundersam..De lät henne stå inne hela följande dag, jag var ute o gick på kvällen. Idag verkade hon trött gick lånsamt och så. Tränaren berättade att en häst de kände fick avlivas pga av en dusch då det var kallt ute, fick muskeldegeneration. Fy vad otäckt! Men Lilla Tussan verkar må bra än så länge!

Liknande trådar

Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 841
Senast: Emiro
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·
Gnägg Har mina hästar på lösdrift men har nu fått klart med bygglov för stall. jag känner mer och mer att jag verkligen vill hålla kostnaden...
2
Svar
24
· Visningar
3 865
G
Islandshäst Nu är den så kallade " ryskakylan eller " polenkylan här:eek:, hästarna verkar inte bry sig så mycket, de har varma vintertäcken på...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V