Raven_

Trådstartare
Passar rasen mig? Vad tycker ni?

Jag fyller snart 20, flyttar till "eget" hus med min kusin och hennes rottis tik i juni och börjar köra lastbil. Är uppväxt med hundar, främst schäfer och är helt såld i rasen. Hade fram till augusti förra året en wheaten hane. Fullt ös medvetslös...

Valpen kommer förhoppningsvis få åka med mig i lastbilen på dagarna (99,9% säkert) Jag är väldigt intresserad av lydnad, spår och vill pröva skydd så småning om. Det kommer bli min första "helt egna" hund. jag älskar att vara ute i skogen och hunden kommer att bli aktiverad varje dag efter jobbet med skogspromenader och träning.


Dilemmat är väl att hitta den perfekta uppfödaren! Så ni får jättegärna PM:a mig om ni har tips på bra uppfödare. Min gamla lydnadsinstruktör tipsade mig om en stor uppfödare av bruksschäfer i Köping som är den mest intressanta för tillfället. Men jag vill gärna ha fler tips, åker gärna land o rike runt för att hitta den bästa. :love:
 
Sv: Schäfer.

Det hade ju varit bra om du var 100% säker på att hunden kunde flja med dig på jobbet innan du skaffade den. Lastbilschaffisar jobbar väl långa pass?
 
Sv: Schäfer.

tror nog att rasen kan passa dig ,men lite si och så med att ha valp med i bilen va?iofs bättre än att lämna den hemma.pmar dig om en kennel...
 
Sv: Schäfer.

Jag håller med övriga. Du som person låter absolut lämpad som schäferägare. Frågan är hur förenligt det är med ditt yrke. Långa pass med att ligga stilla i bil.. Hmm..Vet inte, kan kanske funka.. Men jag ställer mig lite frågande till hur mycket fysisk aktivitet hunden kommer hinna få.. Hur är det som lastbilschaffis, kan man stanna för en promenad liksom?
 
Sv: Schäfer.

Svarar alla. Tack för era svar!
Självklart finns det möjlighet att ha valpen hemma, men jag känner att det skulle vara skönare att ha h*n med mig på jobbet. Att stanna och ta promenader är absolut inget hinder, så att ligga stilla en hel dag kommer inte på tal. Jag känner ett antal lastbilschaufförer som har hundarna med i bilen och det fungerar utmärkt, bara hunden blir aktiverad på kvällen vilket naturligtvis kommer ske i mitt fall.
Nu är det ju inte så att jag kommer att skaffa valpen utan att vara säker på att h*n kan åka med! :bump:
 
Sv: Schäfer.

Njaaaa, ska en valp växa upp i en lastbilshytt?? Och tycker din arbetsgivare att det är ok att du i kanske 2-3 månader stannar x-antal ggr/dag för att gå ut med valpen??

Sen när hunden blir större, får du den in och ut ur hytten?
Jag tycker inte att hundar ska behöva hoppa ut från en lastbil, det blir en enorm belastning på skelletet. In måste man nästan lyfta dom också.

Har du möjlighet att lämna den hemma värsta valptiden skulle jag nog föredra att göra det och då förutsätter jag ju att du har någon som tar hand om den där.

Var du köper din hund måste du ju känna av själv, vad du vill ha hunden till, vilket stöd du vill ha från uppfödaren osv. Kolla även noga sjukdomsbild i familjen (inte uppfödarnas familj då ;-) utan tikens/hannens)
 
Sv: Schäfer.

Men handlar det egentligen om VART valpen växer upp? Jag tycker det handlar om HUR den växer upp. Spelar det nån roll om det är i en lastbilshytt? Vi kommer ju inte bo där.... Jag känner att det är bättre att hunden är med mig hela tiden, spec under uppväxten, än att h*n lämnas hemma med en annan person. Jag vill sätta min prägel på hunden och kunna forma h*n så som jag vill.

Jag har inte tänkt ta med mig valpen det första jag gör utan tänker ta semester och vara hemma med valpen de första veckorna.
Dessutom så måste lastbilschaufförer också ta raster och man sitter faktiskt inte inne hela dagarna. :p

Jag tycker inte heller att hundar ska behöva hoppa in/ut ur en lastbil och det där har jag redan tänkt på. Jag får lyfta helt enkelt eller lära h*n att klättra :rofl:

Fungerar det inte så får jag hitta en annan lösning helt enkelt.
 
Sv: Schäfer.

Kan inte en schäfer hoppa in o ur en lastbilshytt 10 ggr dag så är det fel på hundstackarn - dom lär sig ju att klättra ur lugnt och inte kasta sig rakt ur.
Skaffa du en hund - det låter som du vore en jättebra schäferägare - mina hade älskat att jobba m matte på det där viset - alltid vara med och ha uppsikt - en schäfers våta dröm.
 
Sv: Schäfer.

Tack! Kul med medhåll från någon iaf! :smirk:

har du schäfer själv? Jag verkligen ääääälskar rasen!
 
Sv: Schäfer.

Jag är inne på min fjärde - en omplacering som verkligen är en handfull.
Mina förra hundar - som var uppfostrade - hade passat perfekt till det du tänkt dig.
Denne herre skulle tycka det var super att åka lastbil hela dagarna - MEN - han är ovan att träffa folk och skulle glatt kunna bestämma sig för att klättra över chauffören för att "hälsa" på folk utanför fönstret - eller gapa på någon annan hund - och 70 cm hög o 40 kg tung så - En trafikfara helt enkelt.....
 
Sv: Schäfer.

jag tycker inte alls att det låter som en dålig idé, men ordna jobb först och hund sen. vilken typ av schäfer är du ute efter?
 
Sv: Schäfer.

http://i46.photobucket.com/albums/f111/luff_78/bossijttadal.jpg

Denna lilla dam hade varit perfekt i en hytt - 53 hög o nätt.
Men kanske inte så vass om man skulle köra skydd. Varför stressa upp sig liksom.
Hon var med mig på jobbet från första början - stalljobb - så hon fick sitta i en box korta pass då det inte var så hon kunde springa lös. Aldrig något problem och hon var jättetrygg hela livet.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer.

tack för ditt svar!
Självklart måste jag ordna jobb först! ekonomin måste ju hålla för att ha hund, det är jag mycket väl medveten om, sen måste jag ju komma överens med arb. givaren om att ha hund i bilen. :smirk:

Jag är ute efter en bruksschäfer. Har som mål att tävla i åtminstone lydnad och spår.
 
Sv: Schäfer.

Din dam var väldigt lik en schäfertik jag var "hundvakt" åt.
Helt underbar hund, den perfekta enligt mig. Underbart lynne och helt coollugn tills det gällde. Då var det full fart. Det var efter henne jag bestämde mig för schäfer. :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 600
Senast: Brie
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 283
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 076
Senast: Soso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp