CA

Trådstartare
Har schäfrar så dålig hälsostatus som man ofta får höra?

Jag vet inte hur många jag pratat med, både som har schäfer och utan, och de flesta har sagt att rasens hälsa avskräcker de flesta.

Stämmer det att schäfern har så dålig hälsostatus?

Tänker på hd/ad, eksem, foderallergier, och lynne?

Jag har träffat på en hel del schäfrar, och många av dem har varit underbara, och andra mindre roliga. Men i genomsnitt verkar det som en mycket trevlig ras!

Är det någon här som har/har haft mycket schäfrar under sitt liv? Hur har de hundarna varit?

Är nyfiken eftersom att vad jag fått höra så har schäfern ett dåligt rykte pga sin hälsa.

Sen antar jag att det är stora skillnader från kennel till kennel, och speciellt mellan utställningskennlar och rena brukskennlar.
 
Sv: Schäfer

Jag har visserligen bara haft en schäfer, men han blev sjuk i schäfervinglighet när han var i 10-årsåldern. Vi fick ta bort honom året efter. Det är tydligen en rätt vanlig sjukdom.

LÄNK

I övrigt var han kärnfrisk, inga lynnes- eller höftproblem. Men det hjälpte ju inte.
Han var av bruksmodell (alltså "rakryggad").
 
Sv: Schäfer

åh vad hemskt:S Visste inte om "schäfervinglighet", men nu vet jag.

Ja, rakryggade bruksmodellerna är riktigt fina!
 
Sv: Schäfer

Jag är uppväxt med bl.a schäferhundar. Den ena var en långhårig liten tik, hon blev 15 år gammal och var frisk som en nötkärna. Den andra var en stor svart tik som blev 10. Hon hade lite problem med ögonen på äldre dar. Det var min storasysters hundar.

Sen hade mitt ex en schäfer hane som hade väldigt dålig skalle. Han kunde inte vara med andra hundar osv.

Nu har jag Jason som är min egna schäfer. Han är bara två år men än så länge fullt frisk och inga problem med höfter osv. Han är bra i huvudet.
 
Sv: Schäfer

Schäferklubben publicerar mycket av sin hälsostatistik på webben. Bland annat aktuell HD/AD-statistik för många uppfödare.

Själv har jag bara haft en schäfer. Hon var tvärfrisk hela livet tills hon på slutet drabbades av "schäfervinglighet". Men hon blev ändå 12 år.
 
Sv: Schäfer

Tyckte förr att schäfer var en "tråkig" hund. Skulle aldrig få för mig att köpa en sådan. Men så flyttade jag i hop med en som hade två st. Det var för 8,5 år sedan och i dag skulle jag definitivt inte ha något emot att köpa en Schäfer. Men det skall då vara av brukstypen som är rakare i modellen. Gärna en aning "oversize" och mörk i färgen.

Vi hade foderallergi på den ena Schäfern. Resulterade i exem och klåda. Var dock inga problem om man bara såg till att han inte fick i sig fisk och mjölkprodukter. Vi har även haft andra hundar med "känslig" mage så jag tror det är mer individuellt än rasbundet. Men jag har ju ingen stor bas av hundar att jämföra med så det ska jag väl låta vara osagt.

Han fick även diskbråck men jag tror inte det är vanligare på Schäfer än någon annan ras. De enda jag hört har det som "standard" är väl tax-raserna där man mer eller mindre får räkna med det.

Den andra Schäfern fick på äldre dar problem med lederna. Inte heller det något ovanligt för en gammal hund och jag tror inte det har något att göra med rasen som sådan utan det drabbar nog även andra hundar lika ofta.

Syn och hörsel blev sämre på äldre dar, men även det är ett generellt problem och inte rasbundet.

Det är väl de problem som vi upplevt. De har varit väldigt friska.
 
Sv: Schäfer

Jag har haft 3 schäfrar (hämtade den fjärde i söndags).

Ettan hade diskbråck när jag fick honom - han var pensionär efter ett liv med mycket skyddsträning. Vi tog bort honom när han blev synligt påverkad av diskbråcket ca 7-8 år gammal. Han var av den gamla raka sorten och hade inga papper.

Tvåan var kenneluppfödd (mest utställning)men råkade vara långhår. Ok Hd, fick lunginflammation av något han fått ner i lungorna en gång och sen opererades han även för analfistelinflammation - han dog av inre blödningar några år senare troligen en följd av analfisteln.

Trean - Långhårstik efter mycket meriterade föräldrar - både bruks o utställning. Hd en liten anmärkning men hon blev 12 år, vi fick ta bort livmodern och ena juverhalvan när hon var 9. Sen fick hon knölar på andra sidan och höften började göra sig påmind så hon avlivades. Hon hade även lite problem med synen men med droppar hölls det i schack.
 
Sv: Schäfer

Love_travare skrev:
Har schäfrar så dålig hälsostatus som man ofta får höra?

Rent generellt, så Ja..Tyvärr

Vissa kennlar har ju väldigt bra avelsresultat i fråga om HD/AD etc, men de är nog inte de som är vanligast..
 
Sv: Schäfer

Det beror helt på var man köper sin Schäfer, emn visst finns det mycket skit och då speciellt inom en viss gren av rasen. Klåda och annat tok är ju inte ovanligt, men letar man ordentligt och hittar en bra uppfödare så får man i allmänhet en frisk hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 814
Senast: Hund!
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej alla, Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga, Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 903
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp