schäfer/rottis vad tror ni..

I

Isis

Har blivit erbjuden om att få ta hand om en schäfer/rottweiler hane på 1 år i några veckor tills jag får hem min valp. Anledningen till att hans matte inte kan ha honom är att hon har brutit sig och inte kunnat ta hand om honom på ett tag nu. Han är alltså kraftigt understimulerad...

Anledningen till att jag tvekar är just att han är i slyngelåldern och understimulerad. Jag har en son på 4 månader och hunden är inte van vid barn. Jga har väl också fördomar när det är en hund av dessa raser som det inte ligger seriös avel bakom. Hade jag inte haft barn hade jag tagit hand om hunden med en gång..
Mina största "rädslor" för att ta hem denna hund är väl att han skulle bita min son, men det känns dumt av mig att tänka så då få hundar faktiskt biter barn. :crazy:
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Ja en blandras kan ju bli lite sisådär men fördelen med den här hunden är ju att den är så gott som vuxen och då vet du ju redan hur han är..Jag skulle dock inte lita på att han funkade med barn.
Det behöver inte vara bett du oroar dig för även om det är det värsta tänkbara och kan mycket väl hända, men han kanske bara är allmänt oförsiktig. Och har du verkligen tid att uppfostra en hund med en baby på armen? Han verkar behöva lite mer tid än då. det är ju relativt krävande raser.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Tiden har jag om han kan koppla av inomhus. När jag är ute och promenerar så sover sonen i vagnen och promenerar gör jag några timmar om dagen. Sen när min sambo kommer hem så kan jag ta ut hunden och lägga ett spår eller träna lite lydnad. Men det kommer bli ett väldigt passande på hunden när vi är inne för jag skulle aldrig lämna min son ensam med en främmande hund.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Du vet ju vad du får iaf, du känner ju hunden sedan innan.
Be att få ha honom ett par dagar, för att se om det funkar först.
Trivs ni, så fortsätt, annars lämna tillbaka.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Ja som kanelbulle sa, prova går ju alltid. Och han behöver ju inte få befinna sig i samma rum som bebisen? Lär honom att inomhus ligger man fint och slappnar av. Köp en kompostgrind och låthan vara i tex köket och tugga på nåt ben medan du är med ditt barn?
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Nej jag känner inte hunden eller dens matte tyvärr.
Funderar på att ge den en chans.. Man blir bara så nojjig när man har barn.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Att jag inte tänkt på det. Har ju kompostgaller och ett stort kök där han kan vara när vi inte är ute.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Men det är ju toppen att ha hund när man är barnledig! Du kan gott ta med lillen när du lägger spår i skogen, det gjorde jag utan problem på den tiden jag hade riesen. Det var när barnet kom på benen som det blev svårare att få tid i skogen med hunden. (barnen sprang omkring och sabbade spåren) Jag har aldrig sett det som problem under barnledigheten. Har alltid haft de små med, även när jag ensam åkt med hästen till ridhuset. Allt går med lite vilja!
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Ja visst är det! Man är ju hemma hela dagarna och kan promenera så mycket man bara orkar. Barnet är aldrig så lugn som när han åker vagn :)
Men hade du barnet i bärsele när du la spår? Verkar svårt att få med sig vagnen i skogen.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

När de var riktigt små låg de i vagnen, såg till att åka till någon enslig skogsväg. Sedan satt de Haglöfs barnstol (sån där "ryggsäck" om du förstår vad jag menar)
Lydnadsträning går också utmärkt när barnet sover i vagn.
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Det verkar ju smidigt. Tror jag ska göra ett försök med denna hund ändå. :)
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

är du det minsta osäker för ditt barns säkerhet så ska du absolut inte ta dig an hunden. men är du säker på att du kan skydda barnet så kan det ju vara värt ett försök. fungerar det inte kan du väl lämna tillbaka hunden?
 
Sv: schäfer/rottis vad tror ni..

Jag känner ju inte hunden så jag har ingen aning om hur han är mot barn men jag tycker han har lite emot sig. Men han kan ju vara en toppenhund.. frågan är egentligen om jag vågar testa. Chansen är så liten att han skulle göra mitt barn illa och vissa tycker att jag bara är nojjig.
Men om jag låter hunden vara i köket när barnet ligger på golvet så borde det nog gå bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 077
Senast: Soso
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 172
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 482
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp