schäfer kennel..

Sv: schäfer kennel..

Men hur då?
I ägg respektive spermie finns enkla kromosomer som ska bilda par då ägg och spermie så att säga smälter ihop. Det här är lika för alla arter. Om då tiken ska nedärva fler kromosomer än hanen så måste det alltså finns redan färdiga kromosompar i tikens ägg och det har jag aldrig hört talas om hos någon art. Det är vetenskapligt belagt att en hund har 39 kromosompar och 78 kromosomer och inget annat. Det är också känt att när könsceller bildas hos hunden (spermie och ägg) så sker meios (celldelning) så att antalet kromosomer i en cell reduceras till 39. Det är 39 till antalet i både spermie och ägg och denna meios sker för att säkerställa att det nya livet som bildas ska få 78 kromosomer totalt. Hur du får det till att tiken överför mer genetiskt material förstår jag bara inte. Det kommer 39 kromosomer från spermien och 39 från ägget. 50/50 alltså.

Innan jag fått en vetenskaplig förklaring kan jag helt enkelt inte tro på det du säger.

Nä det behöver du inte göra heller -tror att forumet öppnas snart igen på genetica så man kan få info igen ,det går säkert bra att maila pe-s annars och få svar på det.
Men jag har märkt detta i verkligheten oxå ,man kan para tikar med mycket olika hanar och dom blir mest lika mamma iaf ,darav vikten att inte para dåliga tikar.

Men handlar det verkligen om nedärvning och inte om tikens prägling av valparna då?

Tikens påverkan på valparna blir ju större i och med att hon lever med sina valpar i åtta veckor. Hanen påverkar ju ofta genom bara arv medan tiken har fördelen att påverka både genom arv och miljö.

Men jag håller med om att en bra hane verkligen inte uppvägen en dålig tik. Skräp brukar lämna skräp oavsett.

*kl*

hehe ,men vad har det med tråden att göra??:angel:

men ändå intressant att veta vem ifrån valpen "ärver" sina gener "mest" ifrån..:idea:

Jag letar också schäfer kennel och har gjort ett bra tag. Nästa valp kommer förhoppningsvis nästa år. Det blir från en brukskennel denna gången då jag är intresserad av att tävla med nästa hund.

Jag har varit i kontakt med några kennlar men än är inget bestämt. Skulle behöva lite tips för det är lätt att man blir blind när man tittar för mycket.

oki...vad skoj med VALP:love:
på första sidan så har några skickat in namn på några kennlar,du kanh kika på dem om du vill..har själv gjort det och fann några intressanta kennlar faktiskt!
vilka kennlar har du kikat på då?:)

Ja det är kul med valp. Mycket jobb men skoj är det definitivt.

Jag har kikat på entrés kennel och även på kennel jurassic men mest vomscandinawians kennel. Jag tror dock att det är ganska svårt att komma till på en del kennlar. Hundarna är ganska eftertraktade antar jag. Sen säljer ju inte uppfödarna till vem som helst iheller. Helst ska man väl vara superduktig hundförare :).

Jag får se. Om någon har tips så pm:a gärna! Jag är öppen för tips!

ja tyvärr är det så att vissa kennlar inte säljer till alla..spc "amatörer" typ..men det är dumt väldigt dumt tycker jag..för bara för att man är lite "ny" så betyder det inte att man kan bli lika bra som "alla" andra är om man säger så..
finns nyblivna hundägare som blivit mkt bättre än vissa proffs om man säger så..
alla kan bli lika bra med andra ord,men inte alla som får den chansen tyvärr...

ska kika lite på dom kennlarna du nämde..själv är jag intresserad av Kurant's kennel..
min gamla gubbe's pappa är därifrån (Kurants Dilo) och jag tycker att dom har rätt hyffsade jyckar:p

knapplån: någon som kan berätta lite om hundarna från molars kennel? två årets rapporthund i rad med två olika hundar låter lite småintressant. helt utan dator har jag dessutom sett namnet "molars" dyka upp lite varstans.

säg inget till GA, men jag har blivit övertalad att titta mer på schäfer som nästa tävlingshund.

Senast ändrad:

cillamuffins skrev:
knapplån: någon som kan berätta lite om hundarna från molars kennel? två årets rapporthund i rad med två olika hundar låter lite småintressant. helt utan dator har jag dessutom sett namnet "molars" dyka upp lite varstans.

säg inget till GA, men jag har blivit övertalad att titta mer på schäfer som nästa tävlingshund.

Jaa köp molars få pip på köpet :rofl:

pip? är de inte bra? har varit inne på deras hemsida och oj vad allt skimrar rosa i mina ögon (lite lätt valpsjuk ja, vill ha valp nu!). snälla ta ner mig på jorden igen.

kan ju tillägga att söker en hund med mycket av allt utom skärpa och försvarslust. den behöver inte heller vara överdrivet förarhård även om jag gärna vill ha lite motstånd.

cillamuffins skrev:
pip? är de inte bra? har varit inne på deras hemsida och oj vad allt skimrar rosa i mina ögon (lite lätt valpsjuk ja, vill ha valp nu!). snälla ta ner mig på jorden igen.

Jqag har kört några hundar från Molars finns inte mycket som tilltalar mig iaf mycket stress o pip i dom som man kan vara utan.

Ängsbacken har sköna hundar.

jo men h*n ville inte ha skärpa å försvarslust i sin nya hund..så som du vill så då kanske en "pip" hund passar h*n...

då det uppenbarligen är att h*n INTE ska köra IPO m sin hund...

Nikkis skrev:
jo men h*n ville inte ha skärpa å försvarslust i sin nya hund..så som du vill så då kanske en "pip" hund passar h*n...

då det uppenbarligen är att h*n INTE ska köra IPO m sin hund...

Vad har Pip o stress med IPO o göra Pip o stress vill man aldrig ha i in hund

Du som har bra koll på schäferkennlarna runt om, vet du hur hundarna verkar vara från dom kennlar jag skrev jag skulle kunna tänka mig?

Vet du några bra i Danmark? Eftersom jag är halvdansk och bor ganska så nära hänger jag där en del och skulle kunna tänka mig att åka och titta där med. Men jag har ingen erfarenhet av danska schäferhundar.

linafina skrev:
Du som har bra koll på schäferkennlarna runt om, vet du hur hundarna verkar vara från dom kennlar jag skrev jag skulle kunna tänka mig?

Vet du några bra i Danmark? Eftersom jag är halvdansk och bor ganska så nära hänger jag där en del och skulle kunna tänka mig att åka och titta där med. Men jag har ingen erfarenhet av danska schäferhundar.

jag vet massor med Kennlar i DK som är jävulskt bra men beror på vad du söker en SBK racer är inga problem o hitta

ska kolla vilka du förslagit

Jag har sett hundar från Jurassic och Scandinawian o sett många bra där i från så de kan jag rekommendera. men Entre´s vet jag inget om alls.

Men Entres känner man ju igen några hundar som är avelshundar men vet inte om de fått fram nåt bra av dom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Godkväll! Jag och pojkvännen har diskuterat fram och tillbaka och vi tror nu ha enats om att rasen ska bli schäfer Är ute efter en...
Svar
2
· Visningar
1 036
Senast: Lager
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Eina
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 207
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar