schäfer kennel..

Sv: schäfer kennel..

Nikkis skrev:
självklart ska man bilda sin egna uppfattning om det hela...men tips vill man alltid ha..
jag menar letar man efter valp så är man så pass engagerad i det att sökandet ef en bra kennel som passar MIG får ta den tid det behövs,om så för att undersöka ALLA kennlar om det nu vore så...

men så länge man finner det man söker efter i slutändan så uppskattas alla tips & råd man kan få...det är alltid nån nytta av det..

Jag tittar ut en lämplig hane först sen efter jag hittat en hane som jag gillar då böjar jag söka vilka tikar han har parat o då försöker få en valp där.

PIRU skrev:
Jag tittar ut en lämplig hane först sen efter jag hittat en hane som jag gillar då böjar jag söka vilka tikar han har parat o då försöker få en valp där.
Och varför gör du inte tvärtom? Letar upp en tik du gillar, kollar om hon är/planeras sättas in i aveln och hör efter när hon ska få kull nästa gång?

Jozze skrev:
Och varför gör du inte tvärtom? Letar upp en tik du gillar, kollar om hon är/planeras sättas in i aveln och hör efter när hon ska få kull nästa gång?

nej för det är mindre Chans o få se henne på stora mästerskap.
men är det vettiga tikar med givetvis tittar jag på dom också.

Sen är det lättare o Titta vilka som planerat kull på hanen än tvärt om sitta o ringa 10 kennlar o fråga vilka dom tänkt para med den tiken.

då behöver jag bara ringa ägaren till hanen och fråga vilka som visat intresse för han.

PIRU skrev:
nej för det är mindre Chans o få se henne på stora mästerskap.
Hur kommer det sig? *nyfiken*
Sen är det lättare o Titta vilka som planerat kull på hanen än tvärt om sitta o ringa 10 kennlar o fråga vilka dom tänkt para med den tiken.

då behöver jag bara ringa ägaren till hanen och fråga vilka som visat intresse för han.
Räcker det inte med att fråga tikägaren viken hane de har tänkt para tiken med?

Förstår dock resonemanget, samt att kvantiteten blir större då en hane kan para flera tikar under kort tid, medan en tik endast får en kull åt gången.

Jag gör tvärt om, hittar tiken först. Detta eftersom jag själv absolut vill ha en tik och är mycket intresserad av modertikens beteende vid löp och skendräktighet. För mig betyder tiken något mer än hanen i en kombination, men det kan ju bero på att de kombinationer jag kollat på lämnat tik-avkommor som liknat sin mor väldigt mycket.

Sedan får man ju inte glömma att förvisso lämnar hanen och tiken båda 50% genetiskt material, men tiken får dessutom åtta veckor på sig att prägla valparna.

Men visst begränsar det urvalet om man letar tik först. De är inte lika vanliga på tävling.

Jozze skrev:
Hur kommer det sig? *nyfiken*

Räcker det inte med att fråga tikägaren viken hane de har tänkt para tiken med?

Förstår dock resonemanget, samt att kvantiteten blir större då en hane kan para flera tikar under kort tid, medan en tik endast får en kull åt gången.

Oftast körs ju inte tiken så länge som det är en avelstik,

Jadzia skrev:
Sedan får man ju inte glömma att förvisso lämnar hanen och tiken båda 50% genetiskt material, men tiken får dessutom åtta veckor på sig att prägla valparna.
Precis det jag funderade kring.

Dock tror jag inte någon som letar seriös tävlingshund skulle välja en valp ur kombination där tiken är något koko och riskerar att prägla valparna fel.

Jag tycker mig märka att de som letar hanvalp oftast kollar hane först medan de som vill ha tikvalp spanar in tiken. Handlar det om kombinationer med starka tiklinjer eller för den delen starka hanhundslinjer så är det bara smart. Pirus valp är mycket lik sin pappa, medan jag hoppas på en valp som blir precis som sin mamma.

Jadzia skrev:
Dock tror jag inte någon som letar seriös tävlingshund skulle välja en valp ur kombination där tiken är något koko och riskerar att prägla valparna fel.

Jag tycker mig märka att de som letar hanvalp oftast kollar hane först medan de som vill ha tikvalp spanar in tiken. Handlar det om kombinationer med starka tiklinjer eller för den delen starka hanhundslinjer så är det bara smart. Pirus valp är mycket lik sin pappa, medan jag hoppas på en valp som blir precis som sin mamma.

Bara hoppas han blir en kopia :banana:

PIRU skrev:
Bara hoppas han blir en kopia :banana:
tss,det dära har man fått höra ett X antal gånger :devil:
men ingenting är väl omöjligt..antigen blir Jääkeri sämre..eller Bättre än farsgubben...(kanske nåt där mitt i mellan..?)
men man vill väl ha ut det bästa som finns hos en hund...

Om hunden blir sämre rent mentalt då har uppfödren misslyckats o tror inte på det i detta fall, han är otroligt lik sin far som valp säger Ulf när vi varit hemma hos dom.

Nåja redan genetiskt så är det så att tiken nedärver mer än hanen , och sedan skall dom liven födas av henne och lära sig livet .
En bra tik pressar barn som behöver det osv. Och att tro att tikar som går i avel inte kan meriteras är ju skitsnack ,dom senaste årens sm vinnare i skydd har tre kullar

PIRU skrev:
Oftast körs ju inte tiken så länge som det är en avelstik,
Ja gre'birts honey
silverpilens ixi
kickvas ovincy
dom gick ju inte i pension tidigt iaf :) och listan kan göras lång , sega kärringar dödar man inte så lätt:)

Nja, tittar man bara på gener så kommer 50% från hanen och 50% från tiken. Det är något grundläggande som gäller alla arter och basen för all forskning. Hund skiljer sig inte från människa, häst eller krokodil i det fallet.

I övrigt håller jag med dig.

All forskning på hund säger att redan vid befruktningstillfället så överväger tikens dna och gener .Läs på genetica om ni vill förkovra er

Har läst på genetica och även rapporter från SLU och ännu så länge gäller de gamla, vanliga lagarna hund också. Det kan ju vara så att tikens gener och anlag framträder mer och blir dominerande, men jag tvivlar på att modern ger till exempel 75% genetiskt material och hanen 25%. Det skulle bli ett himla hallå även inom humanmedicin om man upptäckte att det man trott var allmängiltigt inte längre stämde.

Hela grejen med tvåkönad befruktning är ju att de enkla kromosomerna i spermie respeketive ägg ska bilda par och om då tikens ägg innehåller till exempel 40 kromoser och hanens spermie bara 20 så blir det ju 20 enkla kromosomer över och då stämmer inte DNA-strukturen. Eller menar du att forskningen visar att tikens ägg redan innehåller färdiga kromosompar och hanens spermie bara kompletterar de enkla kromosomer som finns?

Jo jag, vet det men inte så ofta skrev ja att tikar är med så länge som hanar, men det finns.

Men helt klart finns det tikar som är minst lika bra som hanar bara o titta på atenagårdens Vicky 8år still going strong.

men jag brukar titta på en hane som intresserar mig sen kollar jag vilka tikar som är tilltänkta till han sen tittar jag på vilken tik som jag tycker verkar vettigast i stället för o göra tvärt om.

För mig som avlar så är tiken den viktigaste och det kan man ofta och tydligt se ,att kassa tikar lämnar dålig avkomma osv ,men sedan skyller man problemen på hanen ....
Jo och jadzia tiken nedärver mer redan i genetiken så är det på hundar hur fan det är på folk skiter jag i eftersom det är inte det jag föder upp

sorry tråden som låg på genetica är stängd eftersom forumet är stängt för tillfälet

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Godkväll! Jag och pojkvännen har diskuterat fram och tillbaka och vi tror nu ha enats om att rasen ska bli schäfer Är ute efter en...
Svar
2
· Visningar
1 036
Senast: Lager
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Eina
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 207
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar