SBK intagningsprov Lydnadsklass1

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Spessartit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 266
S

Spessartit

Är det någon mer som ska på intagningsprov? Eller som redan har varit med om det tidigare?
Vi ska på intagning på måndag, och jag är sjukt nervös! Hård konkurans dessutom.

Sv: SBK intagningsprov Lydnadsklass1

Intagningsprov till vaddå ??

Tävlingsinriktad kurs, Lydnadsklass 1.

Senast ändrad av en moderator:

Aha, då förstår jag. Är det vanligt att det är så till kurser hos er.
Här görs plats till alla som vill gå kurs.

Stort Lycka Till !!

Tack det lär behövas!

Det är intagning på de tävlingsinriktade kurserna. Men på de andra så är det först till kvarn. Andra kan det vara vissa krav t ex att man ska kunna arbeta med hunden lös, inkallning ska fungera bra osv.

jag tycker det där var en jättekonstig inställning! självklart ska det vara först till kvarn, för det är framför allt de gröna förarna som behöver gå en kurs inför ettan.

Själv tycker jag intagningsprov är bra så det inte kommer någon till en tävlingskurs som inte ens kan ha hunden lös. Då är man på fel kurs och bör flyttas till allmänlydnad.

Jag tycker också det verkar klokt!

Det är lagom kul att gå en tävlingslydnadskurs där fem är duktiga men tre eller fyra har inte ens inkallning :smirk:

jag håller inte med. 9 av 10 hundar stannar hos föraren under tiden de tränar moment, även om vardagslydnaden lyser med sin frånvaro. vi har tränat med helt gröna hundar och valpar, alla lösa, utan att ha problem med att de sticker.

förare som redan har inkallning och en hund som går snyggt vid sidan har väl knappast nytta av en kurs?

Jo, de har nytta av tävlingsträningen på så vis att de kan få momenten färdiga för tävling. Det är ju hela meningen med en tävlingslydnadskurs. Att hunden går vid sidan och kommer på inkallning är en nödvändighet för att kunna träna det tävlingsmässiga fotgåendet och inkallningen. Man ska inte behöva börja med att skapa kontakt med hunden eller öva inkallning. Det ska vara löst redan på allmänlydnadskursen.

Är målet med kursen att kunna starta en lydnadsetta måste hunden var grundtränad. Är den inte det och föraren inte har en susning om hur man tränar hund bör de först gå grundkurs och sedan allmänlydnad. Det blir inte en bra nivå på kursen för övriga deltagare annars.

De grundkrav vi brukar ha är att hunden ska gå att ha lös, kunna basala kommandon som sitt, ligg osv och hundföraren ska ha grundläggande kunskaper om belöning, korrigering och dyöikt. Detta därför att man ska kunan gå direkt på momentinlärning och inte behöva börja med att förklara hur och när man belönar en hund. Då hinner man inte bli startklar tills kursen är slut.

I tävlingslydnad II är kraven högre och där ska momenten vara påbörjade och redo för finslipning. Ofta går man vidare till klass II moment då också.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det är något konstigt alls! Jag är super nöjd med min klubb och dess inställning! Jadzia har skrivit precis det jag också tycker. Jag är förstahundsägare och klättrar mig upp för alla dessa kurser, bara bra för då får jag med all kunskap på vägen. ;)

Du kan väl skriva sen efter provet och berätta vad ni fick göra osv, och förståss HUR det gick för dej och vovven !!

jag tror nog, att väljer man att delta på en tävlingskurs, då har man i alla fall en intention att tävla. och har man det, då har man också ett hum om hur det här med hundträning funkar.

jag hade inte tagit med hundar som har problem med andra hundar eller människor, som skäller oavbrutet eller har andra problembeteenden. men annars är alla välkomna. det är ju ändå inte så att alla hundar följer samma mall, och kommer vara färdiga för tävling efter genomgången kurs. några blir färdiga tidigare och några senare.

jag har inte gått någon direkt kurs i tävlingslydnad, men tränat i grupper med ekipage på helt olika nivåer. i min nuvarande grupp är det apell/ettan och upp till elit. och det är jättebra nivå på träningen! så att det där med att alla inte är på samma nivå skulle gör träningen sämre kan jag verkligen inte hålla med om.

och mina hundar gick inte att ha lösa när jag började träna tävlingslydnad. inte lösa som gick att lita på. de kom på inkallning om det inte var något annat, mer intressant, som distraherade. kontakten fanns där lite då och då. och det gick ju ändå. de har aldrig stuckit från mig på tävling, eller rört till det på platsen.

Gruppträning är inte samma sak som att delta i en kurs. I gruppträning hjälper alla varandra och det är mycket enklare att variera nivåerna. En instruktörsledd kurs med kursplan kräver däremot deltagare på ungefär samma nivå. Jämför med vanlig utbildning. Man kan inte läsa Franska B innan man läst Franska A.

Som vanlig kursdeltagare kan det vara svårt att förstå, men sett ur en instruktörs synvinkel är det självklart.

Själv deltar jag också i gruppträningmed mycket varierande nivåer, men på mina kurser och de kurser jag deltar i ska det vara en jämn nivå för att det ska gå att genomföra med gott resultat.

Absolut det ska jag göra! Det är nu på måndag så ni får vänta tills dess.:)

Vi har intagningsprov på våra agilitykurser - det är en klar förbättring på vilka som går kursen efter det! Bara att man har ett intagningsprov sorterar bort en del. Det är inte kul att gå tävlingsinriktad kurs och så hamnar den i ett allmänlydnadsproblem för att någon är på fel kurs. Det handlar inte bara om vad det enskilda ekipaget får ut av kursen utan också de andra gruppdeltagarna.

När det gäller rena tävlingslydnadskurser har vi inte intagningsprov på vår klubb MEN jag tycker det är bra med intagningsprov som sorterar bort allmänlydnadsproblemen till en allmänlydnadskurs ett sådant prov behöver inte handla om att kunna momenten redan men nog sjutton blir det lite mer utav kursen för alla om deltagarna har det grundläggande "färdigt" dvs ligg, sitt och kontakt. detta under förutsättning att det finns allmänlydnadskurser att tillgå förstås!

Nu har jag varit på intagningsprov. Det vi fick göra var att gå linförighet, frittfölj och inkallning. Jag var super nervös men min hund klarade det fint. Det jobbigaste var nog att det var så många som tittade på. Men vi klarade intagningen bra och blev intagna, så jag är superglad.:bump: Dom tittade mest på kontakten med hunden, så att det skulle bli en så jämn grupp som möjligt.

Nu har jag varit på intagningsprov. Det vi fick göra var att gå linförighet, frittfölj och inkallning. Jag var super nervös men min hund klarade det fint. Det jobbigaste var nog att det var så många som tittade på. Men vi klarade intagningen bra och blev intagna, så jag är superglad.:bump: Dom tittade mest på kontakten med hunden, så att det skulle bli en så jämn grupp som möjligt.

Grattis till antagningen :banana: Snyggt jobbat !!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 172
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka