fejko

Trådstartare
Vad är det för något låneinstitut? Har dom funnits länge? Jag har mina lån i Landshypotek, skulle det vara bättre med SBAB? Någon som har någon erfarenhet?

Sv: Sbab

Det SparBanken AB.
Sparbankernas Lågprisvariant.
Som med Konsum och Coop Forum.

Men om du har Landshypotek så antar jag att det är en jordbruksfastighet.
Och då så kommer de att hänvisa till Jordbrukskredit som är Sparbankernas låneinstitut för sådant.

Om du har en belåning som går att få in under 75% av värdet på bostadsdelen inklusive tomten, så kan du dock förhandla med de låneinstitut som inte har egna jordbrukslån.

Jag har försökt med SBAB, men de ville inte ha mina lån trots detta.

SBAB står för Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag.
Jag har lån där på min lägenhet.
När jag ansökte fick jag snabbt besked, fick pengarna i tid mm så med andra ord är jag supernöjd!
Jag valde SBSB för att de hade lägst räntor när jag ansökte om lån.
Varje gång jag titta efter det så har de legat bland de med lägst ränta.

Jag har också mitt bolån i SBAB. Trevliga, snabba, korrekta och låg ränta! Bättre kan det väl inte bli :D

Jag känner många som har sina bostadslån där. Dom har länge varit överlägsna i lägst ränta.

Jodå, jag har erfarenhet av SBAB :devil: .

När vi byggde vår villa (och stall) 1990 så placerades en del av lånen i SBAB. Efter några år fick vi ett papper om att vårt lån flyttats till ett "dotterbolag" Venantius (AB?). När det sedan var dags för att lägga om lånet fick vi ett brev från Venantius där det stod att dit hade SBAB flyttat vissa lån som de bedömde som riskobjekt (lånet större än marknadsvärdet) och om vi ville sätta om lånen hos dem var räntan SBAB:s ränta + 4 eller 5 procent!!!
Vi klarade oss bra ändå för värderingen på vårt hus var högt över lånebeloppen så för oss var det bara att placera om lånet i vanlig bank, men jag tycker synd om andra som kanske inte hade något val annat än att vara kvar i Venantius/SBAB!
Jag rekommenderar inte SBAB om någon frågar mig!
/San

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar...
2
Svar
36
· Visningar
1 618
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden