Sätter benen under sig, hur känns det?, dum fråga men vill veta.

E

et_flikkan

Ja hur känns det, vill verkligen veta hur det känns för jag red markarbete med hästen igår och hon gick så fruktansvärt fint i slutet, jag lyftes från ryggen och hon trampade verkligen på med steget.

Sv: Sätter benen under sig, hur känns det?, dum fråga men vill veta.

Jag brukar uppleva det som att hästens rygg gungar framåt, följsamt och avslappnat. ;) :D Härlig känsla!

Men, egentligen är det nog svårt att förklara för alla upplever det säkert inte på samma sätt. Det beror på vad man har för mål med ridningen och vilken typ av ridning man sysslar med eller vilken metod man använder sig av.

Jag brukar känna som att det "gungar" mer, och att man känner att bakbenen trampar på mer. Typ. :p

Jag tycker att det känns betydligt mindre gungigt iaf i början, eftersom hästen oftast inte klarar av ett högre tempo i samling utan går ganska sakta. Och så känns den "fet" och bred och hög och får en lång hals och mycket manke. Det blir mer häst framför än bakom sadeln liksom.

Det jag också brukar lägga märke till är att nacken blir jämntjock från manke till öron och det går liksom två falukorvar på var sida om manen där man skulle kunna ställa två glas pilsner. :)

Dreamer skrev:
Jag tycker att det känns betydligt mindre gungigt iaf i början, eftersom hästen oftast inte klarar av ett högre tempo i samling utan går ganska sakta. Och så känns den "fet" och bred och hög och får en lång hals och mycket manke. Det blir mer häst framför än bakom sadeln liksom.

Det jag också brukar lägga märke till är att nacken blir jämntjock från manke till öron och det går liksom två falukorvar på var sida om manen där man skulle kunna ställa två glas pilsner. :)

Det var precis så det kändes , fast min häst drev jag frammåt och hon kunde gå i ett högre tempo,halsen blev "tjock" och lång typ.Sen blev hon väldigt arg på mig i galoppen, började sparka i ridhusväggarna, det brukar jag ta som att hon jobbar och tycker det är jobbigt, för annars gör hon aldrig nått sådant.Sen kände jag att bakbenen trampade längre in och högre upp, det var häftigt.

Bara nyfiken, är det den där skimmeln du visade i en annan tråd på gnägg innan? ;)

Marcolio skrev:
Bara nyfiken, är det den där skimmeln du visade i en annan tråd på gnägg innan? ;)

Japp det e samma skimmel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 036
Senast: Bison
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 301
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka