Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sätt upp tavlorna som vanligt? Hål går ju att spackla igen när man flyttar ut.Jag har precis flyttat in i en lägenhet som är nyrenoverad. Det innebär att jag som älskar tavlor har ett bekymmer. Hur sätter man upp tavlor utan märken, eller enstaka märken? Någon som testat det varierande utbud som finns på marknaden.
Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.Har använt tesa självhäftande krokar med bra resultat. I nuvarande bostad pga betongvägg och avsaknad av borrmaskin
Tycker, som sagt att det funkar jätte bra. Då kan man ju också byta tavla på väggen utan att vara tvungen att göra nytt hål - man justerar bara snöret.Jag vill också ha någon sån lösning i mitt nästa boende, eftersom jag gillar att flytta om. Funderar på varianten med att hänga från taklisten.
Jag har bara använt dem på målade väggar. Där har de kommit ner utan märken på väggen.Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.
Jag kan inte tänka mig att de kan sitta lång tid på tapet och sedan ta bort utan spår. Men man kan använda knepet jag skrev innan och skära ut ett V i tapeten och vika bort den innan man klistrar. X-krok lämnar nog mindre spår dock.Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.
Hänger folk verkligen från taklisten? Inte en tavellist alltså?Tycker, som sagt att det funkar jätte bra. Då kan man ju också byta tavla på väggen utan att vara tvungen att göra nytt hål - man justerar bara snöret.
Hänger folk verkligen från taklisten? Inte en tavellist alltså?
Ah, okej. Jag skiljer på taklist (crown moulding på engelska, stuckatur, i gips eller numera oftast frigolit som man limmar/latexfogar fast) och tavellist (picture rail på engelska, traditionellt en trälist som spikats fast i reglarna och kan ta lite vikt, löper runt hela rummet och sitter oftast en bit ner på väggen). Förstår att det finns modernare varianter av tavellister också men det var därför jag blev lite förvirrad av att folk hängde hela tavlor i taklistenJag hade i ett tidigare boende en list på väggen uppe vid taket som gjord för att hänga tavlor från. Man hängde en krok på listen med en fiskelina för att hänga tavlor. Studentboende och de ville inte att folk skulle göra hål i väggen.