Sätta upp staket..När & Pris?

jerseyko

Trådstartare
Får jag jobbet jag sökt kommer jag äntligen ha tid att skaffa hästar till stallet.

Det enda som saknas är staket, vad kostar det igentligen att sätta upp och när brukar tjälen gå ur marken?

Sv: Sätta upp staket..När & Pris?

När tjälen går ur marken beror på var i landet du bor. I vissa delar av landet så har det inte blivit någon tjäle i år.

Pris beror på vad du väljer för material.

Inpregnerade stolpar 180 cm kostar runt 20 kr som billigast. Sen ska du ha isolatorer och de kostar väldigt olika beroende på vilken sort du vill ha. Samma sak är det med själva stängslet, ska du ha band, rep eller tråd? Sen kostar ju ett elaggregat en del också.

När det gäller elstaket kan du läsa lite här:

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/bmsab/subdet200.htm

Även om du har annat staket bör du ha el på insidan bl.a med tanke på gnagrisken :crazy:

Sedan är det frågan om hur seriös och noga man är. Ska det se ordentligt ut och hålla ett antal år bör du använda 4 tum 4x 180 stolpar och 2 tums tjocka brädor mellan. Kolla priset på flera ställen det skiljer upp till 40%. Det blir ett par kronor :crazy: så man kan ju tagga ner på storlek och grovlek till kostnaden blir behaglig. Och du...måla inte vitt, fodrar årliga uppfräschningar om man inte bor i torrt klimat. Falu rödfärg är ett bra alternativ.

Tjäle hmmm....har hört talas om det men inte upplevt på länge :D

Rolle på Österlen, som ska skaffa ett par mil trästaket när jag blir rik....... :cool:

Senast ändrad:

Har tänkt mig vanliga stolpar hur stora dom nu är ;) Men de som "alla" har, och sen till tråd vanlig eltråd som inte är så tunna så man inte ser dom men ändå inte breda band.

Trä stacket blir det alldeles för mycket jobb, och eftersom jag bara hyr så blir det ett väldigt jobb sen om vi flyttar å den som tar över inte vill ha det.

Så det är de billigaste jag är ute efter, har dock ingen aning om hur stor marken är exakt.

Det finns "kvartsstolpar" dvs vanliga runda stolpar som man delat på fyra = 2 "platta" sidor å en "rundad"... Dessa är billigat i "trästolpsväg" vad jag vet... Dessa å isolatorer + band är nog bland de billigaste du kan komma upp i .....

Kolla in på Börjes, de har billigt stängselmaterial.

Ett litet tips om du bara hyr och vill ha ett lätt flyttbart stängsel med minimalt arbete. Då är Boles krysstolpar inte så dumma (inte att förväxlas med liknande inte lika hållbara kopior). De är bara att knacka ner med en hammare/liten handslägga.

Med 2-3 rader elband av god kvalitet (=bra ledningsförmåga) 10-12mm breda, har du ett synligt, praktiskt och lätt flyttbart stängsel.
Inga isolatorer behövs och stolparna är slitsade. Passar både för band, plasteltråd eller järntråd. Kostar under 20:-/st i hästhöjd, lite beroende på hur många man köper. Har för mig det finns vit/gul/grön att välja på.

Jag har stolpar som snart är 15 år gamla och de håller än. Flera av stolparna har suttit uppe åtskilliga vintrar.

Några trästolp är dock bra att ha, i hörnen t.ex. och vid grinden så man kan sträcka banden ordentligt.

Jag har gula sådana stolpar tror jag. De är av plast och man behöver som sagt inga isolatorer. Aha, nu kom jag på vad du menade!! Du skrev kryssstolpar, men jag fattade inte förrän nu att du menade att stolparna är gjorda som ett kryss! Det ÄR sådana jag har. Flera bekanta har sagt att det aldrig skulle hålla, en sa till och med att hon hade vita plaststolpar och de bara böjde sig. Dessa gör inte det, de står rakt och fint, men de som utsätts för stark press av något slag får man försöka att banka ner igen alternativt att man sätter en stolpe på snedden som motvikt. Detta har fungerat bra här än så länge. Förresten, man kan ha upp till sex trådar, men vi har bara haft 4.

Du kanske kan köpa andra och tredje hands sorterade trästolpar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 675
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka