Sätta upp grind till sovrummet?

movi

Trådstartare
Min 6-mån valp har fått för vana att väcka mig 4-5 gånger varje natt, han kommer upphoppandes med frambenen och vill pussas lite och sen går och lägger sig igen...(han har en sovplats nedanför sängen, jag vill ej ha hund i sängen)

Resultatet är att jag går som en zombie hela dagarna.

Jag försöker ignorera honom och låtsas att jag sover, men det hjälper inte.

Har även provat att sagt nej, men det funkar inte heller.

Är jag elak om jag spärrar ut honom från sovrummet med ett kompostgaller? Och han får sova precis utanför på en bädd?

Min dröm är att få sova....

Sv: Sätta upp grind till sovrummet?

Nej du är inte elak, då är jag isåfall riktigt elakt som inte har de äldre hundarna i sovrummet eftersom de sover djupt, snarkar och drömmer en del så att det stör Min sömn.

Har du ingen dörr till sovrummet? Annars så funkar galler om du inte vill stänga honom ute helt. :)

Nej jag tycker inte heller att du är elak, vi har inte tillåtit någon av hundarna att ens gå in i sovrummet.
En varning bara, man kan slå halvt ihjäl sig när det helt plötsligt står en grind i dörröppningen när man är halvt vaken... :angel:

Min hund har alltid fått sova i hallen, mest pga vi har heltäckningsmatta. Han väcker mig ibland om vi sover borta men det är då för han vill gå ut eller känner sig orolig men då har jag ju varit förlåtande.

Idag har vi inte längre galler för mellan hallen o sovrummet, han sover i hallen självmant ändå.

Så nej du är inte elak :laugh:

Jag skulle inte ha gjort det, tycker det är elakt om han sovit där från början.
Du tror inte det går över snart då?
Om inget roligt ändå händer så finns det ju inte så mycket mer än att lägga sig att sova igen.
Han kommer väl att föra väldans liv om han inte får vara med er längre, det kanske blir jobbigare så än att ha honom i sovrummet.

Jag har stängt in mina i sovrummet med kompostgaller då de inte ska gå upp och hitta på något bus eller jaga katterna. Vår tik hoppade upp med framdelen länge på oss men nu är det borta när hon blivit större.
De vet att de ska sova när de är i sovrummet.

Har även gått in i gallret flertalet gånger, det gör ont ;)

Min valp höll mig vaken också i början, båda hundarna har nu fått flytta ut och sova i ett annat rum.

Nej, det är inte elakt och hunden kommer anpassa sig på nolltid. Flytta ut hans bädd dit du vill att han ska vara.

Min hund har fått sova i sängen i fyra år, och det tog ungefär fyra dagar för honom att acceptera att han inte skulle vara i sovrummet.

KL

Håller med övriga, det är något han absolut kommer att vänja sig vid.

Jag hade samma problem med mallen för inte så längesen (nu 8 månader gamal). Men jag tränade bort det. Han kom dessutom med tassarna i ansiktet och det var verkligen ingen mysfaktor på det. Han var ganska hårdhänt i sitt "kelande".

Började som du men att säga/ryta nej, hjälpte icke. Så jag fick ta i med "hårdhandskarna" och utöka obehaget en aning. Jag röt nej, tog honom i nacken (inte särskillt hårt) och tryckte bryskt bort honom, vände mig sedan om snabbt i sängen och totalignorerade/somnade om. Tror jag gjorde så 4 ggr, nu kommer han inte fram förens han ser att jag är vaken och då är han så försiktig :love:. Då brukar vi mysa en stund innan vi kliver upp och det har fungerat bra :)

Tack för alla svar!

Droppen kom i natt, då han hoppade upp, jag fick ena tassen i ögat, och på tassen sitter det ju klor... så jag ser ganska fin ut runt ögat :D

Vi har dörr till sovrummet, men det tycker jag känns elakt om den stängs, så jag börjar med ett kompostgaller, och det är införskaffat.

Så egentligen ska jag ju inte sitta här... utan skruva dit fästen istället!

Mina få timmar jag sover, vill jag sova, jag går upp 3.45 varje morgon...

Jag hade satt kompostgalret runt hans bädd i stället.
Då har han sälskap och du slipper tassarna.
Jag har själv en låda bredvid sängen under ett bord, där hunden sover.
Tills den är "bitren" och vet var den ska sova har jag lådan "inhägnad" med kompostnät.
På det sättet har vi full koll på varandra men valpen kan inte bita isönder något på natten.

Sovrummet har inte den möjligheten att sätta upp kompostgaller för 30kg schäfervalp...:D

Nåja finns säkert mängder med lösningar om man tänker efter lite.

Mina är också av lika stor ras (Belgare) och det går utmärkt eftersom jag har lådan under ett bord (bordet är ett gammalt köksbord som jag använder som sängbord)
bakom finns väggen = inget kompost och ena sidan finns sängen som stöd bara nerklämt med sängen som stöd, andra sidan är komposten fastbundet i bordsbenen, samma med framsidan men där har jag gjort en "hasp" på ena sidan så den går att öppna/stänga.
Bordet och komposten är lika hög, blir som ett litet bo alla valpar jag haft har älskat sitt trygga/egna bo.
Fördelen att ha detta "bo" vid sängen är ju också att de inte vill kissa i boet och jag vaknar om de säger ifrån = supersnabbt rumsrena.

Det kanske funkar för dig, men inte för mig.
Köksbord, snören mm, nä... inte i mitt sovrum.

I mitt sovrum finns en dubbelsäng, två sängbord, ett stort ekskåp, tv-bänk, sen är det fullt, sovrummet är litet. Gången längs sängen/väggen är inte ens kompostgaller-brett..

Även fast jag har hund, så ska det se ut som ett rum... Jag slänger inte ut möbler för att bygga en bur.

Han får sova utanför, och är välkommen in i sovrummet vid senare tillfälle när det funkar, på sin pläd på golvet.

Låter kanske grinigt, men så är det.

Ok du gör på ditt vis jag på mitt
Min hund är en familemedlem och jag anpassar vårt hem så att det blir bra för oss båda men självklart gör man som man vill, ville bara tipsa om hur jag gör inget annat

Jag säger som de andra - inte ett dugg elakt! Hundar anpassar sig snabbt! Vi har varken katterna eller hunden i sovrummet, dörren är stängd på natten helt enkelt. Inga problem.

När jag fick barn hade jag två hundar, före barnen sov de i min säng, när jag blev gravid fick de flytta ut ur sovrummet. Det var inget problem.

Jag har också låtit hundar vara i soffan och sängen när jag ber dem hoppa upp, men de får inte hoppa upp själva. Jag har aldrig upplevt att de varit förvirrade eller mått dåligt av det. Många tycker att har de en gång fått vara i sängen/soffan så måste de alltid få vara det. Nej, säger jag, de anpassar sig fort! Hunden jag har nu som oftast inte får vara i sovrummet alls har ändå fått sova där med mig vid enstaka tillfällen då sambon inte är hemma, :cool: då jag sover middag samt då han var nykastrerad och var orolig. (Hunden är kastrerad, inte sambon...) Det har aldrig varit några konstigheter kring det. Han vet att han får komma in där om jag säger det. Inte annars. Precis som att han får ta mat jag tappar på golvet om jag säger "varsågod" inte annars, äta sin mat när jag sagt varsågod, gå ut genom dörren när jag säger det osv.. Jag upplever inte att han är förvirrad av det, det finns ju ett kommando för när han får komma upp i sängen/soffan! Lägg inte på hundarna mänskliga känslor! De är inte människor, de är hundar!

Trams att det är elakt. Mina hundar har fått gå från att sova I sängen till att sova utanför i hallen. De är precis samma familjemedlemmar för det.

Men jag har fått sätta upp en barngrind i stället (rekommenderar faktiskt det om du har möjlighet) eftersom min ena lärde sig att man kunde putta på kompostgallret så lät det. Sedan jag gjorde det har jag fått sova relativt bra.

Tjohoooooooooooooooo :D till alla

Jag har sovit en hel natt! Gallret kom upp igår, och även hunden har sovit helt lugnt, först låg han i hallen, hallen och sovrummet är precis bredvid varandra, sen la han sig i köket, det går vägg i vägg med s-rummet, och han ser in till oss.
Knäpptyst har han varit. Så det var inga problem.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Övr. Hund Hej hopp! Min hund har en bädd i sovrummet, fri tillgång till alla möbler (kan dock inte hoppa upp i sängen, bär upp henne där på...
Svar
4
· Visningar
3 714
Senast: Vipp
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 155
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka