Sätta namn

peace

Trådstartare
ja jag behöver hjälp att sätta namn på mina "trix"!! Just nu håller jag på att klicka in Bl.a "vila hakan" & stå på bakben". Men jag vill ju inte sätta namn som senare gör det svårt OM jag skulle börja tävla lydnad!!

Sv: Sätta namn

Stå på bakbenen ingår inte i någon av lydnadsklasserna (varken i bruks eller vanlig) så det kan du döpa till vad som helst. ;)
Det kan du göra med att vila hakan i backen också, fast om du vill använda det på tävling i framtiden känns "plats" som det naturligaste valet. Det spelar dock ingen roll vad du säger bara du meddelar att du har ett avvikande kommando.

Jag använder ordet ligg när min bara ska ligga ner och ordet plats när hon ska ligga med hakan i backen

Stå på bakbenen ingår inte i någon av lydnadsklasserna (varken i bruks eller vanlig) så det kan du döpa till vad som helst. ;)
Det kan du göra med att vila hakan i backen också, fast om du vill använda det på tävling i framtiden känns "plats" som det naturligaste valet. Det spelar dock ingen roll vad du säger bara du meddelar att du har ett avvikande kommando.

Jag tänkte mest att stå (eller säger man stanna?)finns ju i lydnadsmomenten, och att då t.ex säga :stå på bakbenen när jag vill att han ska stå upp på bakbenen blir förvirrande "likt":confused: Kanske kan säga "stegra"!?Måste snart sätta namn på det för han bjuder själv på det nu:)

Min bc kan mågnga trix men hon känner liksom på sig om vi ska leka eller träna lydnad.

När det gäller stå där kan du väl säga tex upp och stå, el dansa, finns ju tusen ord. Du kan ju lika gärna döpa det till flyg, hunden vet ju inte vad vi har för lexikon:D

Jag tänkte mest att stå (eller säger man stanna?)finns ju i lydnadsmomenten, och att då t.ex säga :stå på bakbenen när jag vill att han ska stå upp på bakbenen blir förvirrande "likt" Kanske kan säga "stegra"!

Jag tror hundar registrerar sammansätning, tonart och melodi snarare än bokstäver. Därför är det milsvid skillnad på Stå, som är enstavigt, och stå på bakbenen (fyrstavigt). Och som jag just nämnde kan du skilja dem åt ytterligare genom uttalet.

Välj det kommando som DU är mest bekväm med, så kommer hunden haka på. Stegra, stå på bakbenen, lingonpaj, med hostning eller handtecken, eller sjung imse-vimse-spindel om du hellre vill det. Huvudsaken är att du är konsekvent och trivs med det kommando du valt.

Nja "vågen" har vi som ett trix för sig, när han står på bakbenen ska han stå still och hålla balansen en stund typ rakt upp(hm förstår ni vad jag menar?).

Men som en del skriver här så ska han nog kunna skilja på när vi trixar &när det är tävling (OM vi kommer till skott ngn ggn:grin:)
Är ju iofs inte så kul (eller det hade det kanske varit för de andra:rofl:)om han ställer sig på bakbenen när jag säger stå!!

Vila hakan har vi faktiskt tänkt använda (fast inte säga vila hakan)vid platsliggning, då jag tror att han kan ha "nytta" av det!

Döp "stå på bakbenen" till bakut och "vila hakan" till vakan.;)

Dock hade nog mina hundar backat om jag sa bakut iofs.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
992
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
570
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka