Sätta ihop dvärghamstrar

MikaTela

Trådstartare
Jag har läst och hört man ska ha dvärghamstrar i flock, vilket jag nu inte har.

Jag köpte min lille dvärg i en djuraffär i början av december.

Kan jag isf skaffa sällskap till honom nu eller är det försent?

Skaffar jag sällskap kommer dom isf få ett akvarium på 54 l att bo i och dom får mötas i det innan nån av dom bott tillsammans, funkar det inte ger jag bort den andra till min kompis som haft hamster innan.

Vad säger ni, detta är bara i funderar stadiet än så länge.

Sv: Sätta ihop dvärghamstrar

Ibland funkar det, ibland inte.
Jag hade ett par som hade jätte mysigt ihop.
Ett annat par gick det inte så bra med..
De gruffades men jag trodde inte det var någon större fara, tills någon dag senare när det endast var en som sprang runt i buren... :(

Jag kommer ha ett vakande öga på dom i början och grälar dom så får den ena helt enkelt flytta.

Jag har läst och hört man ska ha dvärghamstrar i flock, vilket jag nu inte har.

Hmm.. nej, det ska man inte.
Då ska man ha en ruskigt stor bur i så fall.

Hane-hona brukar funka utmärkt, men då blir ju resultatet att du får 5-8 nya hamstrar varje månad... :D
Syskon av samma kön KAN också funka om man har tur.

Din lilla hamster är lyckligast ensam. Som Zizzy skriver här, risken är faktiskt att de skadar varandra så illa att den ena dör. Det är liksom inte ens värt det att försöka tycker jag. Har inte hört någon zoohandlare eller annan kunnig som rekommenderar att ha dem tillsammans.

Det där var skönt och höra för vissa andra (bl a här på forumet) har varit på mig om hur elak jag är som har honom själv. :crazy:

Jag tycker dom flesta hamstrar inte verkar vilja ha kompisar, haha. Men par brukar funka ganska bra, men inte massa hamstrar då :p.

Då vore det nog mer elakt att skaffa sällskap till honom i så fall. :D

MARSVIN ska ha sällskap.
HAMSTER - INTE sällskap. De är ensamlevande.

Jag tror faktiskt att det är en del som tar fel där ibland...

Men är verkligen alla hamstrar solitära?
Jag har bara fått lära mig att guldhamstern är det speciellt, men att det inte alltid funkar att ha andra hamstrar ihop. Om man läser i L80 te x så står det bara om att just guldhamstrar ska hållas ensamma, inget om dom andra hamstrarna..?

Oj, hmm.. Ingen aning faktiskt. Det känns en aning riskabelt eftersom dom är så otroligt små... :p

Nu hittade jag någon på internet som hade kastrerat sin dvärghamster, och det hade kostat 600 kronor. Men om det är sant vet man ju inte... Jag tycker det låter farligt att söva ett så litet djur, men det kanske är säkert. Jag är osäker :).

Men är verkligen alla hamstrar solitära?
Jag har bara fått lära mig att guldhamstern är det speciellt, men att det inte alltid funkar att ha andra hamstrar ihop. Om man läser i L80 te x så står det bara om att just guldhamstrar ska hållas ensamma, inget om dom andra hamstrarna..?

Guldhamstern är väl den ras man VERKLIGEN inte han ha boendes ihop, inte ens hane och hona. Det skiter sig liksom 99,9% av gångerna där. En av dem får sätta livet till, eller avlivas av svåra skador, om man inte plockar isär dem i tid.

Dvärghamstern - ja, där vet jag att det råder delade meningar. Men med tanke på mina egna (och andra, mer kunniga uppfödares) erfarenheter så funkar det inte. Roborowski är väl de som är lättast att få att funka ihop vad jag har märkt. De kan bo längst tillsammans på djuraffären och sådant innan de börjar slåss. Men förr eller senare kan det smälla till där med.

I det vilda bor hamstar i någon form av kolonier, men med eget revir och gott om plats. Vad jag har lärt mig, alltså. Det är dumt att ta risken att trycka ihop två hamstar på en så liten plats som en bur.

Det KAN funka. Det KAN. Men en av dem kan dö också.

Jag skulle inte sätta ihop två dvärghamstrar längre. Har erfarenhet av att ha två hamstrar (som var syskon) som alltid bott ihop och helt plötsligt började slåss omotiverad. Så jag fick sära på dom. Och speciellt om den redan bor själv, då finns ingen anledning till att sätta ihop dem. Vad jag har fått lära mig så är dvärghamstrar den hamstersorten som kan ha sällskap, men bara för det betyder det inte att den vill ..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 923
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama