Sätta igång sprallig häst..

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sudd

Hur skulle ni sätta i gång en sprallig häst med enormt mycket extra energi...Har stått i ett par veckor och ska sättas i gång imorgon.. Men han är ju såååå himla brallig, hinner inte mer än ut ur stallet för han härjar på som en dåre, kommer knappt upp förrän han hoppar o far. :mad: Blir "rädd" för allt möjligt när han är så där peppad, så det blir bara lite rida fram och tillbaka på vägen här för jag vågar inte ut på stora vägen bland bilarna för att komma ut i skogen.
Har ingen möjlighet att longera eller någon ridbana att rida på. Våra hagar är långsmala så det går inte all longera i den..
Tips.!!!

Sv: Sätta igång sprallig häst..

Jag vet en metod som dom använde det fullblodsstuteriet där jag va och hjälpte till!

När dom skulle sätta igång sina hästar, började dom med att longera i ca en vecka, mycket i skritt dom 2 första dagarna, och sedan trav 3 dagar och mycket galopp 2 dagar. ca 3 timmar efter longer passet tränade dom NH med hästen (varje dag). och sedan till slut red dom i en inhägnad IFALL hästen skulle få för sig att busa och man åker av. i inhägnad red dom tills dom kände att dom har full koll på hästen och sedan gav dom sig ut på "äventyr". Då började dom med korta rundor som bara "växte" och "växte".

Det är det enda tipset jag kan ge dig :p

Lycka till!! :banana:

Sudd skrev:
Har ingen möjlighet att longera eller någon ridbana att rida på. Våra hagar är långsmala så det går inte all longera i den..

Oj såg inte det förrän nu..

Men om du har lite elrep att bygga upp en inhägnad på ca 20x40 m/20x20 m så går det ju bra..

om det inte går för sig så får du nog nöja dig med att åka lite hit och dit som en vante :p

Jag skulle fråga mig varför hästen är "sprallig", "har enormt mycket extra energi" och "är ju såååå himla brallig, hinner inte mer än ut ur stallet för han härjar på som en dåre"!?

Att den "stått i ett par veckor" är inte svaret!

LIA

LIA skrev:
Jag skulle fråga mig varför hästen är "sprallig", "har enormt mycket extra energi" och "är ju såååå himla brallig, hinner inte mer än ut ur stallet för han härjar på som en dåre"!?

Att den "stått i ett par veckor" är inte svaret!

LIA

Utveckla tack...
Varför är inte 2 veckors vila en anledning?

/cj

LIA skrev:
Varför skulle det vara det?

LIA
En häst i full kondis som blir avställd i 2-3 veckor, tenderar att bli något pigg o sprallig.. :idea:
Vilken annan anledning är rätt svar på din fråga? :confused:

Senast ändrad:

Må vara, men det är varken ursäkt för eller förklaring till "han härjar på som en dåre".

Nu var det ju Sudd och inte jag som skulle svara! ;)
Men OK då, här några tänkbara svar:

Anpassad utfodring.
Mental "motion".

Sist, men absolut inte minst, se i det NH-filosofin lär oss.

LIA

LIA skrev:
Må vara, men det är varken ursäkt för eller förklaring till "han härjar på som en dåre".

Nu var det ju Sudd och inte jag som skulle svara! ;)
Men OK då, här några tänkbara svar:

Anpassad utfodring.
Mental "motion".

Sist, men absolut inte minst, se i det NH-filosofin lär oss.

LIA
Men en häst som är van vid att träna 5-6 dagar per vecka och som blir avställd, har lätt att bli något snurrig.... Även om mental motion är att föredra, kanske möjligheten saknas av olika anledningar...
Och som sagt, en häst som är van att träna kan lätt bli lite överpigg vid igångsättning efter längre vila... trots rätt foderstat, mental motion och daglig hagvistelse...

Eftersom jag inte är direkt insatt i NH filosofin kan detta jag nu säger vara en fördom? Men hur många tävlingshästar i full kondis NH tränas? *Nyfiken*

Eftersom jag inte är direkt insatt i NH filosofin kan detta jag nu säger vara en fördom? Men hur många tävlingshästar i full kondis NH tränas? *Nyfiken*
A Tog upp Nh i svaret, självklart, eftersom vi är i NH-forumet.
B Människan NH-tränas :) (se otaliga trådar om det).
C Hur många tävlingshästar som tränas av "NH-människor"? Har ingen aning!

Vad NH innebär och gör för skillnad i det här fallet, vill jag inte ens börja skriva om. Då tar det hela natten, och nu ska jag titta på TV. ;) Förhoppningsvis är Sudd insatt.

LIA

LIA skrev:
A Tog upp Nh i svaret, självklart, eftersom vi är i NH-forumet.
B Människan NH-tränas :) (se otaliga trådar om det).
C Hur många tävlingshästar som tränas av "NH-människor"? Har ingen aning!

Vad NH innebär och gör för skillnad i det här fallet, vill jag inte ens börja skriva om. Då tar det hela natten, och nu ska jag titta på TV. ;) Förhoppningsvis är Sudd insatt.

LIA
Klart NH gör skillnad och därmed även min paralell till tävlingshästar som tävlar på fysisk styrka...
Att feta Mulle inte blir snurrig efter 2 veckors vila är inte samma sak som att Flippan blir det...

JAAA, vilken bra ide :idea: ska genast testa!

Ja det är den enda NH som verkligen fungerar tycker jag, man tvingar ner hästens huvud och på så sätt måste den lyda och eftersom den är lite nerdrogad så kommer den inte få några problem med lydnaden senare eftersom den kommer komma ihåg att det var jag som var hästens ledare däruppe på ryggen :banana:

hi hi, nämen allvarligt, klart hur hästen är tränad innan vila, det tar på psyket om de är i toppform. Visst kan man försöka justera med foder och tanke verksamhetsövningar, men att den blir som ett lamm av det köper jag inte

ankans skrev:
hi hi, nämen allvarligt, klart hur hästen är tränad innan vila, det tar på psyket om de är i toppform. Visst kan man försöka justera med foder och tanke verksamhetsövningar, men att den blir som ett lamm av det köper jag inte

Med mitt sätt så.... jag har även helgkurser, det kostar 2000 spänn men efter det så är du en fullfjädrad NH person :angel:

OJ OJ OJ, var anmäler jag mig?

Får jag diplom, som jag kan sätta i stallet och visa att jag är NH kunnig?

(samt att jag kan spruta i blodet, jag menar vi övar väl på pleggningen?)

Rufsan. skrev:
Med mitt sätt så.... jag har även helgkurser, det kostar 2000 spänn men efter det så är du en fullfjädrad NH person :angel:
Gör du hem besök? :devil: Humlan skulle behöva lite sällskap i hagen och bli runt jagad lite...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka