Sätta igång och träna 3-årig shettis

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Seifur
  • Startdatum Startdatum
S

Seifur

Hej nu har vi skaffat en shettis för sonen att träna med och sedan tävla nästa år men vi skulle behöva lite hjälp med ett träningsschema.

Vi har somsagt ett 3-årigt shetlands sto som är inkörd men inte körd så jätte mycket. Målet är att kvala henne till nästa vår och tävla sen.

Finns det någon snäll som kan ge oss träningsförslag??

Sv: Sätta igång och träna 3-årig shettis

Det är inte så himla komplicerat med ponnyerna... :D

Kör henne 3-4 gånger i veckan och försök variera det litegrann. Tänker ni vänta tíll våren med att kvala henne så behöver ni inte köra så värst mycket snabbjobb, utan försök få henne att hitta sin egen framåtbjudning först. Låt henne trava på om hon vill det, men överforcera henne inte. Kräv inte fart förrän hon bjuder själv, det brukar inte bli så bra...

(har själv en nyinkörd shettis hemma, som förhoppningsvis ska kvala på lördag...)

Tack för ditt svar

En liten fråga bara, hur långa turer brukar vara lagom?

Jag brukar börja med att köra ca 3 km, skritt och trav, sen utökar jag det efterhand som kondisen blir bättre.
Men det beror ju lite på hur deras grundkondis ser ut också, hingsten jag har nu springer ju så mkt i hagen att själva kondisen inte är något problem.

Tack för dit svar, så nu blir det att skaffa mätare för att ha lite koll på väglängden.

En liten fråga till :) Vet du/ni om börjes rockard passar shetlandsponny?? Är den bra??

Man kan köra den tänkta rundan med bilen! :idea:

Det har jag alltid gjort innan.

Jag har en rockard därifrån, den som är fjädrad. Är jättenöjd med den, förutom att jag tycker skaklarna är lite för långa så man hamnar så väldigt långt bakom...
zebriks1.jpg

Hur långa är skaklarna?? Det fanns 3 längder. Hur stor är din häst?

Det är shettisvagnen som är på bilden och den ponnyn är 101 cm.
Jag har inte mätt skaklarnas längd dock, tycker bara de är för långa.

Tack så mycket för dina svar.

Hej!

I det blev en sånn rockard du har fast i blått :)

Jag är också i färd med att köpa rockard, vilken längd på skacklarna köpte du till slut?
Var köpte ni selen någonstans? Börjes hade någon för 1600 kr, någon som vet om den funkar eller om det är kass kvalitet?

Pst! Har även jag köpt en shettistravare till sonen. Han har gått på travskola i två år och kommer ta licens till våren och förhoppningsvis tävla nästa säsong. Jag känner mig som en riktigt korkad nybörjare igen, trots att jag hållit på med hästar sedan tonåren...
Har faktiskt aldrig selat och kört en häst... Bara ridit.
Phu, vilken djungel jag hamnat i...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Nevermind
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 073
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 976
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar