Hästmänniska123
Trådstartare
Grejen är den att jag har skippat galoppen nästan sen jag började där. Jag var i stallet igår och longerade honom och då bockade han inte i galoppen. Jag ska som en tjej skrev ovan longera honom en del innan jag börjar rida för att få ut den värsta energi’n från honom. Den får vi se ifall han fortsätter för då kommer jag börja överväga ifall detta är något för mig. Älskar hästen dock. Och det är klart, han är ung och fått stå mycket så det kan ju självklart handla om för mycket energi men samtidigt så tänker man väl att de bör ha avtagit med tanke på att jag försöker rida 4-5 dagar i veckan och att han då kanske lugnat ner dig lite, men icke!Måste du galoppera då? Det är ju en ung häst med överskottsenergi om han har stått mycket. Du kan ju motionera honom i skritt och trav, och antingen skippa galoppen, eller galoppera bara några språng och bryta av innan han får feeling och börjar bocka (såvida han inte bockar redan i fattningen). Eller vänta med galoppen tills slutet på ridpasset när han är mentalt och fysiskt lite trött, och inte har samma överskottsenergi.
Om det inte är nåt fel på hästen låter det helt enkelt som en ung och glad häst med överskottsenergi. En del hästar blir så när de får vila. Tjoho, galopp! Liksom. Inte så kul för ryttaren, nödvändigtvis.