Min häst har nu jobbat efter träningsprogram av sjukgymnast i 10 veckor, innan dess var det tre veckor sen han var UA på böjprov. Vi har haft ett program som började på 3+3+3 minuter trav (total tid 40 min) som ökades med 1 minut trav vartannat pass och 5 minuter ökad skritt per vecka upp till enbart rakt fram. För 5 veckor sen började vi galoppera, 30 sekunder per pass o började med lite böjda spår. Nu galopperar vi ungefär 2.5 minut per varv, något mindre än tänkt pga dåligt underlag bland annat då vi avstått galopp helt.
Lite långsammare har vi gått fram generellt eftersom vi haft återbesök efter 5 istället för 4 veckor men det är fortfarande väldigt stor skillnad mot vad veterinären hade gett för instruktioner, då de är vana vid att ryttaren vill kunna komma igång o tävla snarast o lägger sig på miniminivå. Jag brukar få olika svar när jag frågar hur jag kan sätta igång, eller om jag frågar hur jag bör göra.
Återbesök hos sjukgymnasten i morgon o hoppas få gå vidare med lite rörelser o så.
Nu är vårt program upplagt efter just min häst o var han stod innan skadan o vad vi har för förutsättningar så det är inget som jag säger att någon annan ska ta efter, men ett exempel på att rehab tar tid, o att ta hjälp med rehabilitering är viktigt. Förutom ridningen har vi bland annat haft avsuttna stabiliseringsövningar dagligen.