Sätta igång häst efter inflammation

Det är ju katastrof om veterinärer nu för tiden ger råd om rehab utifrån hur snabbt ryttaren vill tävla och inte utifrån hur hästen ska bli så stark och hållbar som möjligt. :down:

Visst är det men tyvärr sant! Iallafall sportveterinärerna som tyvärr oxå är de bästa. Man får helt enkelt vara tydlig med att man vill ge hästen tid.

Min häst har nu jobbat efter träningsprogram av sjukgymnast i 10 veckor, innan dess var det tre veckor sen han var UA på böjprov. Vi har haft ett program som började på 3+3+3 minuter trav (total tid 40 min) som ökades med 1 minut trav vartannat pass och 5 minuter ökad skritt per vecka upp till enbart rakt fram. För 5 veckor sen började vi galoppera, 30 sekunder per pass o började med lite böjda spår. Nu galopperar vi ungefär 2.5 minut per varv, något mindre än tänkt pga dåligt underlag bland annat då vi avstått galopp helt.
Lite långsammare har vi gått fram generellt eftersom vi haft återbesök efter 5 istället för 4 veckor men det är fortfarande väldigt stor skillnad mot vad veterinären hade gett för instruktioner, då de är vana vid att ryttaren vill kunna komma igång o tävla snarast o lägger sig på miniminivå. Jag brukar få olika svar när jag frågar hur jag kan sätta igång, eller om jag frågar hur jag bör göra.

Återbesök hos sjukgymnasten i morgon o hoppas få gå vidare med lite rörelser o så.
Nu är vårt program upplagt efter just min häst o var han stod innan skadan o vad vi har för förutsättningar så det är inget som jag säger att någon annan ska ta efter, men ett exempel på att rehab tar tid, o att ta hjälp med rehabilitering är viktigt. Förutom ridningen har vi bland annat haft avsuttna stabiliseringsövningar dagligen.

Min häst har nu jobbat efter träningsprogram av sjukgymnast i 10 veckor, innan dess var det tre veckor sen han var UA på böjprov. Vi har haft ett program som började på 3+3+3 minuter trav (total tid 40 min) som ökades med 1 minut trav vartannat pass och 5 minuter ökad skritt per vecka upp till enbart rakt fram. För 5 veckor sen började vi galoppera, 30 sekunder per pass o började med lite böjda spår. Nu galopperar vi ungefär 2.5 minut per varv, något mindre än tänkt pga dåligt underlag bland annat då vi avstått galopp helt.
Lite långsammare har vi gått fram generellt eftersom vi haft återbesök efter 5 istället för 4 veckor men det är fortfarande väldigt stor skillnad mot vad veterinären hade gett för instruktioner, då de är vana vid att ryttaren vill kunna komma igång o tävla snarast o lägger sig på miniminivå. Jag brukar få olika svar när jag frågar hur jag kan sätta igång, eller om jag frågar hur jag bör göra.

Återbesök hos sjukgymnasten i morgon o hoppas få gå vidare med lite rörelser o så.
Nu är vårt program upplagt efter just min häst o var han stod innan skadan o vad vi har för förutsättningar så det är inget som jag säger att någon annan ska ta efter, men ett exempel på att rehab tar tid, o att ta hjälp med rehabilitering är viktigt. Förutom ridningen har vi bland annat haft avsuttna stabiliseringsövningar dagligen.

Var hittar man en sjukgymnast?

st
Njaeee, det är väl så att man säger att en frisk häst som VILAT ska ta lika lång tid att sätta igång som den vilat. Det gäller väl ändå inte hästar som varit skadade/sjuka? Hur lång igångsättningstid det är då, beror ju helt på vad för typ av skada/sjukdom det är.
Jag fick det från en professor i rörelsemekanik, och självklart beror det på skadans art, men jag har alltid räknat på det, om hästen gör illa sig och blir friskförklarad efter säg 2 månader, så räknar jag med att igångsättningen ska ta minst 2 mån. Brukar fungera

På människosidan tar rehab betydligt mycket längre tid än en klassisk "gammaldags" veterinärrekommendation om igångsättning. Låt oss säga att en människa stukar foten och haltar till och från i 2-3 veckor. Inte sjutton är denne igång fullt ut efter 3 veckor igen....

Nej, MINST lika lång tids rehab som hästen varit halt. Vi fick till den skada vår häst hade nu en igångsättning på 2 månader lite drygt, visserligen trav och att hästen skulle ridas i form ordentligt, men bara på raka spår. Kändes mycket vettigt och något jag i mitt yrke som fysioterapeut kan stå för ordentligt även på hästsidan.

Med skador på tidigare häst har det ibland varit det klassiska "skritta en vecka, trava en vecka, galoppera en vecka och sen fullt igång" vilket är rätt galet egentligen. Den gången jag motsatte mig det och vi skrittade i 3 veckor innan vi började trava med förra hästen var den gången hon också inte fick återfall...

En skadad struktur, inflammation i led eller liknande, ska inte bara läka ut i sig, den ska härdas och sakta stärkas upp igen. Tänk er nagellack som exempel - det har ofta visserligen torkat efter 1-2 minuter, men kräver ofta minst 10 minuter till innan det är riktigt hårt och tåligt.

En grej att tänka på med just en knähäst är att helt avställd vila inte alltid är så bra. För att knäleden ska kunna avlastas måste muskulaturen runt den stärkas. Jag har själv haft en häst med stora problem i bakknäna, tyvärr gick han inte att rädda men han hade en period då han fungerade riktigt bra. Under den perioden gick han massor i skogen offroad så han verkligen fick lyfta på benen och gå i backar. På banan fick han alltid gå över bommar. Han blev halt igen under vintern då det inte gick att rida ute i skogen längre så i efterhand kan jag helt klart säga att det arbetet gjorde enormt mycket för honom.

När min häst hade knäledsinflammation var igångsättningen skritt en vecka, trav en vecka och sen rida normalt en vecka. Sen åb där hon var ohalt (inte återkommit nån hälta tre år senare). Detta var också ordinerat av en veterinär som vanligtvis behandlar tävlingshästar på hög nivå. Han sa också att min häst behöver sprutas var sjätte månad för att hålla. Visserligen pålagringar men iaf. Inte behövt spruta på dryga tre år iaf. :-)

När min häst hade knäledsinflammation var igångsättningen skritt en vecka, trav en vecka och sen rida normalt en vecka. Sen åb där hon var ohalt (inte återkommit nån hälta tre år senare). Detta var också ordinerat av en veterinär som vanligtvis behandlar tävlingshästar på hög nivå. Han sa också att min häst behöver sprutas var sjätte månad för att hålla. Visserligen pålagringar men iaf. Inte behövt spruta på dryga tre år iaf. :-)

Berodde inflammationen på pålagringarna? Känns väldigt konstigt annars, jag menar om han trodde att hästen skulle behöva sprutas igen är ju inte problemet borta?

Min vet har väldigt kort "konvalescens" för behandlade inflammationer (i mitt fall knäled fram efter trauman på samma sidas korsband bak som sedan lett till snedhet o mer vikt på samma knäled). Eller egentligen typ ingen alls utan man följer schemat (15 dagar) till återbesöket. Hen resonerar som så att drar man ut på det onödigt länge (been there, done that) så tar det bar alängrw tid innan problemen som fortfarande finns syns. Snabbt igång till ett korrekt arbete där hästen kan bli stark i förebygga mer skador.

Sedan handlar det ju i mitt fall om att inget schema what so ever funkar så länge hästen från skrittsteg 1 oavsett avsuttet eller ned ryttare lägger mest vikt på sitt dåliga ben. Jag körde min egna variant av igångsättning (superlugnt o bara rakt fram i ffa skritt o trav förra våren) o hästen blev halt för det lilla helt enkelt för att den behövde annan hjälp att komma igång. Behandlad o igångsatt enl vet schema men efter de 15 dagarna (o å frisk på åb såklart) så rakt in i anpassat jobb. I mitt fall betyder det att jag har en bra ryttare på honom ca 1 g/vecka o självklar får hjälp själv. Hästen kom igång o gick 2 fälttävlan o var fräsch vid koll mitt i säsongen, efter 2 år med återkommande skador liknande den ovan.

Det är dessutom ALDRIG boxvila i princip. Inte ens med senskadad ponny (inte allvarligt men helt klart en skada o inget smått). Jag tycker resonemanget att hästen tar mer skada av att stå still känns väldigt vettigt faktiskt.

Jag hoppas alla fattar att det beror på skada dock. Ligamentskadan i hoven fick ju såklart helt annat upplägg.

Berodde inflammationen på pålagringarna? Känns väldigt konstigt annars, jag menar om han trodde att hästen skulle behöva sprutas igen är ju inte problemet borta?
Ja, antagligen. Han sa väl så för pålagringar är kroniskt och om dom orsakar inflammation kan/bör de återkomma, men inte hittils iaf! Hästen är dock 24 år så pålagringar är ju inget ovanligt förekommande upp i åldern. :)

Hej!
Hoppas jag la denna tråden rätt nu :)
Min häst har haft knäledsinflammation bak och antagligen även ryggen, troligen pga nåt han gjort i hagen alt. överansträngning. Han var ohalt på återbesöket och vi har nu skrittat i en vecka. Veterinären sa skritt 2 veckor och att jag kunde rida som vanligt om en månad, hoppning och allt. Det tycker jag låter som kort tid. Vad säger bukeoraklet? Hur fort vågar man gå fram?
Jag har rehabiliterat ponnyns knä enligt 'finsk' princip (inte mycket vila men lugnt och rakt ca 4 veckor) och 'svensk' princip (vila helt två veckor, därefter igångsättning under 6-8 veckor). I hennes fall var det inte frågan om någon regelrätt hälta, bara en liten rörelsestörning. Den finska metoden fungerade klart bättre, men det här rör sig om en gammal häst. Det är också en väldig skillnad på vad man menar med 'rida som vanligt'. Dock, när det gäller bakknän tror jag att själva träningen ofta är så viktig att vilan ska hållas kort och att man kommer igång med skritt/lugn ridning, bommar etc. ganska snart. Man måste hinna muskla upp benet innan knäinflammationen kommer tillbaka.

Jag har rehabiliterat ponnyns knä enligt 'finsk' princip (inte mycket vila men lugnt och rakt ca 4 veckor) och 'svensk' princip (vila helt två veckor, därefter igångsättning under 6-8 veckor). I hennes fall var det inte frågan om någon regelrätt hälta, bara en liten rörelsestörning. Den finska metoden fungerade klart bättre, men det här rör sig om en gammal häst. Det är också en väldig skillnad på vad man menar med 'rida som vanligt'. Dock, när det gäller bakknän tror jag att själva träningen ofta är så viktig att vilan ska hållas kort och att man kommer igång med skritt/lugn ridning, bommar etc. ganska snart. Man måste hinna muskla upp benet innan knäinflammationen kommer tillbaka.

Min har stått helt 1 v innan första besöket, sedan 2 v mellan besöken. Nu har han skrittat 1 v, kollade av honom med hjälp av duktig stallkompis idag och ingen synlig hälta. Möjligtvis lite stel, men det går inte att jämföra med hur det var innan, den hältan gick inte att missa. Skulle du våga sätta igång "på riktigt" då? Vad är "lugnt"? :)

Jag hade klart skrittat I mer än 1 vecka. Enligt det finska schemat skrittade man avsuttet 1 vecka från dag tre efter behandlingen och därefter 1-2 veckor uppsuttet. Men, då var hasten igång hela tiden fram till behandling. Hur länge man ska skritta tror jag beror på vilans längd, före och efter behandling. Vi trappade sen upp till vårt normala arbete som innebär ett par kortare galoppsträckor per pass på ytterligare två veckor, men undvek böjda spår I trav och galopp ytterligare en tid. Det menar jag är lugn ridning.
Jag hade alltså inte satt igång “på riktigt” efter en veckas skritt, och det verkar ju inte heller din vet mena. Hur lång tid du behöver mellan skritt och normalt arbete vill jag inte spekulera i, men att trappa upp successivt och undvika böjda spår I högre gångarter är vad jag hade gjort.

När min häst skulle sättas igång efter att ha behandlats i båda bakknäna så fick jag börja skritta uppsuttet i 20 min/dag och sedan öka med 10 min/vecka upp till 50 min. Skritten skulle gärna vara på rakt spår men jag fick gärna gå på stigar eller över bommar så att han var tvungen att arbeta med knäna. Efter att ha skrittat 50 min en vecka fick jag börja lägga in trav, fem pass om en minut under en vecka och sedan öka gradvis under ca tre veckor och därefter lägga in galopp på samma sätt. Även trav och galopp skulle ske på rakt spår.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama