Sätta igång efter fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare arabia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 292

arabia

Trådstartare
Hur snabbt efter fölning sätter ni igång era ston?
Vi har ett sto i stallet som fölade för snart 2 veckor sedan, hon är väldigt tunn eftersom ingen visste att hon var dräktig förrens 2 veckor innan hon fölade o dessutom hade en veterinär sagt att den skulle bantas o ridas. Ägaren vill nu börja sätta igång henne med longering o ev. börja skritta lite smått. Jag tycker att det är för tidigt efter fölningen o dessutom behöver hon äta upp sig en del innan hon börjar ridas.

Vill bara veta hur ni skulle gjort?

Sv: Sätta igång efter fölning?

Min ena veterinär avråder å det bestämdaste med att stressa och jobba ston för tidigt efter förlosningen. Enligt henne finns det en ökad risk för tarmvred eftersom magen inte hunnit dra ihop sig och det är stor plats i bukhålan efter fölet, dvs större risk att tarmarna lägger sig fel. Jag har ingen aning om det stämmer och vet inte om det är sant heller, men jag avstod från att hämta hem mitt sto efter att hon kastade för en vecka sedan.

Å andra sidan, varför har hon så bråttom? Låt stoet vara mamma och umgås med sitt föl i lugn och ro. Har ägaren aldrig haft föl tidigare? :confused:

I det läget hade jag låtit stoet få vara bara mamma på heltid och få tid att äta upp sig och ta det lugnt över sommaren.

Jag kan ju inte avgöra hur hon ska göra, kan bara råda, för det är ju som sagt inte min häst. Det är första fölet för ägaren o hon är dessutom bara 14 år, föräldrarna har dålig kunskap i hästar oxå. Flera har sagt att hästen bör få sommaren på sig men det vill dom inte riktigt lyssna på.
Jag har dock fått fulla ansvaret o sköta foder o sånt för att hästen ska komma i form igen.

Att börja rida eller arbeta ett magert och nyss utmärglat sto några veckor efter fölning tycker jag ligger närmare djurskyddsbrott än de flesta klagomål som tas upp här på forumet.
HH

Du kan ju försöka lägga fram det lite försiktigt och fråga om de inte är mer rädda om sitt föl? Att de två behöver få lugn och ro och knyta an till varandra och att risken för skador ökar om de skiljs åt och att fölet behöver sin mamma. Du får väl fråga mamman om hon drog på sig joggingskorna och var ute och sprang och lämnade dottern hemma som nyförlöst? :angel:

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: Teilani
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 955
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka