sätta i halsen

S

__Stilett__

vad ska man göra om en hund sätter ngt i halsen.
hur får man dom att kräkas på snabbast sätt?

samma grepp som man gör med människor (tryck under revbenen) fungerar på hundar. har de satt nåt i halsen går det knappast att få ner ngt kräkmedel.

Var inte rädd att ta i, du har inte lång tid på dig att få ut det som sitter i halsen. Annars kommer man att ångra sig. Bättre att ha tagit i för hårt och knäckt ett revben eller två än att inte längre ha någon hund.

ja det var det jag anade..samma som människor i princip.

min ena voffsing satte ngt i halsen förut och det har aldrig hänt innan under alla år, så man fick ju panik!
lyckligstvis klämde vi ordenligt och det gick bra.
otäckt iaf. så bra att veta ifall det händer igen. :crazy:

För att få din hund att kräkas
kan du pröva med en tesked salt
längst bak på tungan, men detta
får bara göras en gång.

detta har varit uppe tidigare. salt kan orsaka natriumförgiftning (enligt peter_lundin). istället kan man ge kräksirap som ska finnas att köpa på apoteket. men har hunden satt nåt i halsen har man knappast tig att springa och leta efter kräkmedel, och även om man fick fatt i något, hur ska man få ner det? och om stoppet sitter i luftstrupen hjälper det knappast att kräkas, eller hur?

jag har läst någonstans att man ska vända hundar upp och ner och pressa mot bröstkorgen.. men det kanske var om dom hade vatten i lungorna.. nu är jag nog ute och cyklar kanske? :angel:

Om föremålet sitter högt upp kan man öppna munnen och stoppa ned ett finger och få tag i det. Det har jag lyckats med (tack och lov)!

Bra att veta också att Heimlich funkar även på hundar!

Det här har jag läst i en bok.
Man gör som på människor, trycker under revbenen. Fast man man lyfter upp hunden bakdel (stor hund) mot sej, liksom ett hundben på varje sida om dej och trycker. Små hundar kunde man tydligen lyfta helt och hållet.

Har som tur är aldrig behövt testa.

Salt i för höga doser ger natriumförgiftning det är helt rätt. Man har nästan slutat att använda kräksirap eftersom det är retande och kan ge väldigt utdragna kräkningar. Om hunden har satt i halsen är hamlich (osäker på stavningen) manöver, samma som på människa, det man kan göra.

Med stopp i halsen är det knappast lämpligt att försöka få hunden att kräkas eftersom stoppet förmodligen hindrar uppkastningarna på väg upp och det är inte säkert matstrupen stoppar för trycket.

Har hunden fått i sej nåt som hamnat i magsäcken och inte ska vara där ska den kräkas på Apomorfin hos vet. Där har man möjlighet att behandla ev följder med dropp etc.

Jag såg det som två frågor -
en om sätta i halsen och en
om att kräkas och att de inte
har något samband.

ett sätt som min tränare sa. Ta tag i jumsken på hunden och snurra den runt på det sättet kommer saken ut väldigt snabbt enligt henne MVH jimmi

Fick i helgen grabba tag i min valp på snart 3 mån. då hon bitit loss en remsa av hennes tuggben. Hon får bara tugga på ben när vi är i närheten, men hon låg så snällt och tuggade vid min sida tills hon började andas tungt. :crazy: Då tog jag tag i benbiten och det visade sig att hon hade en slemmig remsa hela vägen ner i halsen. Jag såg ju att hon låg och tugga på denna bit, men när jag drog upp biten så visde sig att remsan var 20 cm lång och att ca 15 cm var i halsen.

Usch, dumma valpar som inte förstår. :( :crazy: ;)

Har också en valp, på drygt 3 månader. Han var så glupsk häromdagen att han fick några torra matkulor (som han får som godis) i fel strupe.

Riktigt otäckt blev det. Han kunde inte ens hosta utan stod bara och kippade efter andan och fick spasmer. Satte det inte i samband med matkulorna först, trodde nästan det var ett epileptisk anfall. Men jag insåg ganska raskt att han måste ha fått in något i luftvägarna och det fungerade alldeles utmärkt att ge honom några riktigt rejäla tryck precis nedanför bröstkorgen, samtidigt som jag lyfte upp bakkärran lite. Ut for 4 st ärtstora foderkulor i full fart och han kvicknade till på en gång.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 479
Senast: monster1
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 620
Senast: Rugge
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka