Sätta bättre päls?

mkh

Trådstartare
Funderar lite på hur mycket det går att påverka en hunds päls med foder alt. kosttillskott? Finns det några superduperbra universalmedel som kan få hundar att sätta bättre päls?

Min whippettik är så j*vla dåligt pälsad, hon är helt naken på hela undersidan av halsen, hela bröstkorgen (även en bit upp på sidorna) och hela magen. I övrigt är pälsen blank och fin om än väldigt tunn. Jag vet att whippar normalt inte har nån superpäls och sällan (aldrig?) har underull men det skulle vara skönt att få liite mer päls på henne. Både hennes kullsyskon är bättre pälsade än henne.

Hon äter Standardt idag, men jag funderar lite på att byta dels pga pälsen men även för att hon är lite dåligt musklad.

Sv: Sätta bättre päls?

Glömde, hon har fått B-vitamin (Shy-feeder) tillsatt till fodret sen i somras men jag har inte sett nån skillnad på pälsen alls. Nu har jag slarvat lite med det på senaste tiden, ska börja med det igen när jag kommer hem nästa vecka.

Jag gav mina B-vitamin (shy-feeder) när de lossade massor av päls förra gången. Pälsarna blev underbara :)
Men de äter även laxolja utöver det.

Har funderat på laxolja faktiskt, men blir lite skeptisk när alla säger att det luktar apa :p Luktar själva hunden när dom ätit det ett tag eller är det bara vid mattider man måste stå ut med det?

Fick han tjockare päls eller blev den mest blankare?

Jag tycker inte att det luktar så illa, jag häller det över maten och hundarna käkar upp det på en gång.
Men så äter ju de färskfoder med vom, det luktar illa.

Nej, det är bara oljan som luktar illa - inte hunden. ;) Och om man får oljan på sig. Urk..!

Jag upplevde att hans pälskvalitet blev högre på alla sätt; tätare och blankare och skööönare.
Och han är dvärgpinne, så hans utgångspunkt är ganska tunn- och korthårig.

+ Fiffi1

Sweet, då ska jag testa det! :)

Har hört historier om folk vars hundar luktat fisk efter dom käkat laxolja, därav min tvekan. Jag gillar min luktfria hund ;) Men jag ska definitivt testa!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 621
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka