Sätesridning

M

Marusjka

Hej, jag har nu ridit ett antal lektioner på islandshäst (och kanske lika många på stor häst). Jag börjar inse att jag måste få till det här med sätesridning för att tölten inte ska vara så arbetsam att hitta. Kan någon förklara i detalj hur man driver på en islandshäst? Jag använder nu för mycket underskänkeln, och då förlorar jag balansen i stigbyglarna...inte bra, tills nästa gång så ska jag sluta med det och börja använda rumpan och låren istället...hjälp mig!

Sv: Sätesridning

De flesta lär sig att bara åka fram och tillbaks med sätet i skritten, vilket man inte gör om man följer hästen! Följer du hästens rörelse så känner du att höger höft åker ner när hästens högra höft åker ner, vilket i sin tur sker när den lyfter och för fram höger bakben. Motsvarande med vänster sida. Du hittar alltså en rörelse som går i sidled, höger, vänster, höger, vänster. Samtidigt åker man lite bak och fram igen.

Totalt sett blir det en rörelse som får dina höfter att röra sig i en cirkel baklänges, man cyklar baklänes med skinkorna! Nu har du hittat en grundrörelse. Det känns som om hästens ben vore dina, när du hittat rätt. När du lärt dig känna denna och följa med i den så kan du börja att trycka till lite extra med den höft som är nere. Gör detta i varje steg på båda sidor och se vad som händer. Gör du rätt så länger hästen på steget och trampar bättre under sig. Laborera sedan med att röra dig lite snabbare men förändra hastigheten lite successivt. Du märker då att stegen blir snabbare. Rör dig långsammare och hästen går långsammare.

Sakta ner höfternas rörelse till stillastående och hästen kommer att antingen stanna eller tveksamt gå framåt, lite undrande. I det senare fallet gör du halt med en förhållning i tygeln som hjälp. Öva på att starta, öka, minska och stoppa. Gör du kortare rörelser får du kortare steg, tar du ut rörelserna i höften, får du längre steg. OBS! Du skall var helt lös och ledig från midjan och neråt och är du ovan, så bered dig på träningsvärk! Överkroppen skall sitta rakt över hästen. OBS! Underskänkeln hänger löst ner och vilar i stigbygeln. Ryttaren går och hästen följer med. Man driver med sätet.

När du behärskar detta i skritt kan du öka upp tempot med hjälp av sätet till tölt. Det gör du genom att först korta rörelsen så du samlar hästen i kortare skrittsteg och sedan öka tempot i den korta rörelsen tills du får tölt. Rör dig som om det var du som skulle samla dig, korta steget och gå allt fortare för att så komma upp i tölt. Ge dig själv och hästen ca 5-10 m, inte mer för att nå tölten.

Nästa grund är att titta dit du skall och ta med dig kroppen i vridningen, hela vägen. Ryttaren svänger och hästen svänger efter. Det innebär att du fortfarande låter underskänkeln vara men du kommer att lätta trycket från knä och lår på den sida du svänger åt, medan trycket ökar på de sidan du svänger från. I början kan man ta ett lätt ledande tygeltag om hästen inte förstår, men de brukar haja denna raka kommunikation snabbt. Ryttaren svänger och hästen följer med! När du behärskar denna övning i skritt, kan du testa den i tölt och trav.

Träna de här rörelserna och testa dig fram genom att växla tempo med enbart sätet och svänga med enbart sätet. Tillåt dig själv att använda lätt stöd av tygeln i form av lätt ledande tygeltag och lätt förhållning, så länge det behövs. Hästen lär sig snabbt om den inte hajar från början. Obs! I början behöver både du och hästen lite större rörelser men i takt med att båda lär skall signaler bli så fina så att endast den kunnige kan se drivningen av hästen!

OBS! Jag jobbar alltid på slak tygel, dvs inte lång tygel utan inget tryck i munnen annat än vid förhållning och ledande tygeltag.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Det är bra att du är van att använda underskänkeln för då borde du iaf inte ha stolsits :idea:

Du kan låta hela skänkeln ligga kvar mjukt längs sidan på hästen så att du skulle kunna klämma till med vaden utan att flytta benet.

Sedan förankrar du din kropp utan att knipa ihop låren eller spänna dig i onödan ända nerifrån vaderna (som ligger mot hästen och inte så där vedervärdigt spretande i luften som man ofta ser på islandshäst) och gungar upp hästen som om du skulle ha igång en gunga. Kan du hålla kvar benen då - de får inte åka fram i stolsits då drar du bara fram sadeln - skjuter du liksom upp magen på hästen istället om hjälpen går igenom.

Du får inte fastna i ett "spänt" läge utan emellan hjälpgivningen slappna av och vara rörlig så du inte stör hästen i ryggen. Kniper du bara åt med låren driver du inte hästen utan låser den istället.

Du kan tänka att du har en stor hal badboll mellan knäna. Din rörelse ska få den att skjuta iväg uppåt/framåt, inte att tryckas in på mitten eller åka bakåt.

Sådant här är väldigt svårt att instruera eftersom det är svårt att se utifrån exakt hur ryttaren inverkar och vad h*n spänner för muskler. Det är sällan en ryttare ger symmetriska hjälper. Ofta ser man en del sitsproblem bäst rakt bakifrån.

En hyfsat välbyggd snäll och tålmodig häst som reagerar på rätt sätt för rätt hjälper är ett ovärderligt hjälpmedel :love:

Alltför ofta ser man ryttare som "sätter" hästen hårt på rumpan med ganska brutala hjälper. Det behövs inte och man kan göra stor skada om man inte vet exakt vad man håller på med när man sätter "press" på hästen.

Lycka till :)

Tänk på att "sätesridning" inte innebär att man för sätet fram och tillbaka. Då är risken stor att man istället trycker ner båda sidornas muskler samtidigt vilket får hästen att sänka ryggen. Isället ska du, precis som Sambaengi skriver försöka att cykla med hästens rörelser. Du kan också i skritten känna hästens mage svinga från sida till sida, häng bara med i den rörelsen med benen mjukt längs hästen.

Ge det tid, blunda gärna om det känns ok och känn efter. Det är väldigt utvecklande att börja fundera kring sitt säte. Själv jobbar jag ständigt med det, det är verkligen svårt.

OA

Exakt, om man tänker på det och försöker "jobba" så är risken stor att man jobbar MOT hästen och begränsar dess rörlighet. Att vara avslappnad och följa med i bäckenet är naturligt för en del medan andra har väldigt svårt att hitta ett läge där de följer hästen. Man måste först kunna följa och bli fri från egna spänningar och snedheter för att kunna förstärka!

Åh, nu fick jag den där visionen av Giddes rumpa som "spelade orgel á la Snövits dvärgar" i tölten igen :rofl: :rofl:

(Sambaengis beskrivning av baklängscykling är också bra fast inte lika komisk)

Silverkedjan skrev:
Exakt, om man tänker på det och försöker "jobba" så är risken stor att man jobbar MOT hästen och begränsar dess rörlighet. Att vara avslappnad och följa med i bäckenet är naturligt för en del medan andra har väldigt svårt att hitta ett läge där de följer hästen. Man måste först kunna följa och bli fri från egna spänningar och snedheter för att kunna förstärka!

Åh, nu fick jag den där visionen av Giddes rumpa som "spelade orgel á la Snövits dvärgar" i tölten igen :rofl: :rofl:

(Sambaengis beskrivning av baklängscykling är också bra fast inte lika komisk)

Visst har du rätt! Avslappnad och följsam ryttare ger dito häst och spänd ryttare en spänd häst. Men när man lärt sig rörelsen så kan man börja jobba mer aktivt men ändå följsamt och inte bromsande. Rider man rätt så är det faktiskt inte insidan av låren utan utsidan från höften och ner över utsida lår som får jobba.

OBS! Man skall aldrig klämma sig fast i en rörelse statiskt utan jobba dynamiskt. Det handlar om att trycka till lite extra med muskeln ubder bråkdelen av en sekund, såvida man inte vill stanna förståss, för då låser man rörelsen.

Anette

Jag har ridit för några kända tränare, dessutom centrerad ridning och akademisk ridning. Och fått beröm för min fina lodräta sits :)

Sedan red jag för Tim som påpekade mina spretben o stolsits o bak medryggen o håll om med hästen med lår o vad :eek:

Det är mycket nyttigt rida för Tim. Ändå hade hon förvarnat mej innan och jag TRODDE jag gjorde någorlunda rätt :p

Sedan hemma provade jag "Tims" sätt att rida på min svårtöltade valack, o se! Baken ner, väl samlad och han klarade en jämn tölt i medeltempo åtminstone 50 meter! Det var jätteroligt!

Ja, jag skulle hemskt gärna vilja rida för Tim (jag är masochistiskt lagd... :devil: ). Har haft förmånen att få se henne rida Askur :love: Jag vet inte vad eller hur hon gjorde, men vackert var det!
Kul att det funkade bra för dig med din valack också, vill du dela med dig av tipsen kanske?
Är det förresten någon som har fler bra övningar för att slappna av i bäckenet? Jag har så lätt för att låsa högersidan, vänster däremot följer med ok i hästens rörelser i skritt. Blir det högre tempo så låser jag lätt den också. Jag har gått hos en osteopat och blivit hjälpt en del, men skulle behöva mer hjälp med sitsträning.

(Kan ju avslöja att jag var livrädd när jag skulle provrida en av Tims hästar för nåt år sedan. Hon red själv bakom på en silversvart snygging och jag bara väntade på att det skulle börja hagla tillrättavisningar och att hon handgripligen skulle slita mig av hästen... :eek: Men hon var ju jättesnäll :D fast det kröp säkert i henne när hon såg min sits... :o )

Om jag red bakom och du inte fick skäll eller hamnade i diket så satt du säkert rakt över hästen - vissa hästar behöver inte mer hjälp av ryttaren än så :D

Men det är jättesvårt om man har en häst som är tränad att lyssna efter vikthjälper ifall ryttaren inte har benen på rätt ställe. I stolsits och med benen "rätt ut" från hästen blir det så himla ostadigt i sadeln, ryttaren sitter liksom och vinglar på svanskotan och det är lätt att vika sig lite här och där och ge en massa konstiga signaler till hästen. Om benen ligger på plats längs med hästen är det lättare att sitta still och inte inte halvhalta genom att köra fram fötterna, utan istället förankra sin sits längs hästens kropp och tippa in bakdelen på hästen.

Silverkedjan skrev:
Om jag red bakom och du inte fick skäll eller hamnade i diket så satt du säkert rakt över hästen - vissa hästar behöver inte mer hjälp av ryttaren än så :D

Men det är jättesvårt om man har en häst som är tränad att lyssna efter vikthjälper ifall ryttaren inte har benen på rätt ställe. I stolsits och med benen "rätt ut" från hästen blir det så himla ostadigt i sadeln, ryttaren sitter liksom och vinglar på svanskotan och det är lätt att vika sig lite här och där och ge en massa konstiga signaler till hästen. Om benen ligger på plats längs med hästen är det lättare att sitta still och inte inte halvhalta genom att köra fram fötterna, utan istället förankra sin sits längs hästens kropp och tippa in bakdelen på hästen.

Det där känner jag igen. Och att få folk att rida med slak tygel och korta förhållningar vid behov istället för att hänga kvar i tygeln. Att endast mycket lätt trycka till med skänkeln istället för att trycka till ordentligt. Eller cykla baklänges med rumpan och följa med hela hästens rörelse, alltså även den i sidled, istället för att jucka fram och tillbaka i sadeln (Ibland undrar man om folk har lärt sig rida från en porrfilm!). Mina hästar fattar liksom ingenting om folk försöker med "skolridning" och kläm sedan till dem med skänklarna och det blir betydligt mer fart än ryttaren hade tänkt sig...

Varför rida en häst med grova hjälper när den känner en fluga krypa på pälsen??? Det går ju att rida med små hjälper, mjukt, enkelt, behagligt för både häst och ryttare! Varför välja något annat?

Åh, jag fick rida den underbare Askur. Och det är något jag aldrig kommer all glömma. Askur är beroendeframkallande :love: - jag längtar redan efter honom och känslan jag fick.

Nu försöker jag få fram den hos min valack - pust :angel: Lite av känslan kommer fram när jag får in baken rätt - men just det - trots regn, spöregn o småregn glömde jag både tid och rum när jag fick till lite av den tölt Askur har i sig. Det är en känsla jag inte känt på väldigt länge.

Tips?? Åh, det blir nog Tim för din del - det allra bästa :D !

Bortse från snuttandet Anette, det gör jag för jag gillar inte fjäsk :devil:

I sak finns det en poäng med att det är svårt att lära sig av en häst som inte kan.

Du hade ju tur/urvalsförmåga att börja med en bra häst, då kommer man ju lättare på rätt spår. :)

Själv var jag hästlös så väldigt länge (pank student) att jag skaffade mig en "utbildning" jag inte tänkte på att uppskatta förrän efteråt - jag fick nämligen chans att rida väldigt många olika hästar varav en del jättefina eftersom jag hjälpte till i stora verksamheter i utbyte mot ridning.

Just den där "aha-upplevelsen" man får när hästen mjukt reagerar som den ska och bär upp sig för en korrekt men inte grov hjälp är ju så svår att ersätta. Likaså taktkänslan i tölt är svår att öva upp utan att ha en taktsäker häst i "rumpminnet".

Man måste någon gång ha känt hur det ska kännas när det är rätt för att veta vad man ska sträva efter med en ännu outbildad/felriden häst.

Hm, jo jag har kunnat sitta rakt, men nu vete sjutton vad som har hänt :confused: Jag har en häst som är lyhörd för vikthjälper. Jag blir inte klok på vad det är jag gör, men nåt konstigt är det...
Om jag rider ut så funkar det ganska bra...I vänstervarv i paddock fungerar det också bra, men i högervarvet händer det nåt. När jag ber om samling, tex inför töltfattning så trycker jag in hans bakdel innanför spåret, det blir alltså nån form av sluta :crazy: Han böjer sig genom hela kroppen och det är garanterat jag som orsakar detta, men vad är det jag gör för fel?
Han har en tendens att i högervarv böja sig åt höger och jag får hela tiden korrigera mig för att han ska gå rakt. I vänster varv märks ingenting...
Jag vet att jag har väldigt lätt för att låsa högersidan av ländryggen, har svårt att få till den "bakåtcyklande" rörelsen på högersidan. Det känns även som att hästen vill putta över mig på vänster sida i sadeln och jag tappar kontakten med höger sittben.
Varför har jag bara problem i högervarvet, är det för att han tar stöd av staketet i vänstervarv, eller vad?
(Hästen är genomgången av både massör och kiropraktor och är ok.)
Själv har jag gått hos en osteopat för att få hjälp med min ländrygg och fram till nu har det känts bra, men det kanske är dags för ett nytt besök?

Jag har problem i min ridning, som jag behöver hjälp med. Snack imponerar inte mycket på mig, jag föredrar handling. Därför tar jag gärna emot tips från såna som jag sett rida och som jag vet gör det bra, därav mitt tidigare inlägg. Men jag tar det via PM i fortsättningen.

Silverkedjan skrev:
Bortse från snuttandet Anette, det gör jag för jag gillar inte fjäsk :devil:

I sak finns det en poäng med att det är svårt att lära sig av en häst som inte kan.

Du hade ju tur/urvalsförmåga att börja med en bra häst, då kommer man ju lättare på rätt spår. :)

Själv var jag hästlös så väldigt länge (pank student) att jag skaffade mig en "utbildning" jag inte tänkte på att uppskatta förrän efteråt - jag fick nämligen chans att rida väldigt många olika hästar varav en del jättefina eftersom jag hjälpte till i stora verksamheter i utbyte mot ridning.

Just den där "aha-upplevelsen" man får när hästen mjukt reagerar som den ska och bär upp sig för en korrekt men inte grov hjälp är ju så svår att ersätta. Likaså taktkänslan i tölt är svår att öva upp utan att ha en taktsäker häst i "rumpminnet".

Man måste någon gång ha känt hur det ska kännas när det är rätt för att veta vad man ska sträva efter med en ännu outbildad/felriden häst.

Min historia är egentligen lik din Jag red i över 20 år på ridskolor och andras hästar, mest problemhästar som andra inte ville rida eller hästhandlarens av varierande kvalité. Det har lärt mig mycket av så jagh hade ju en hel del erfarenhet i bagaget. Men jag hade inte suttit på en islandshäst när jag köpte min första häst för 11 år sedan och det var en islandshäst. Hon var signalkänslig och mycket tydlig. Gjorde man fel, ja då blev det fel men gjorde man rätt ja då blev det klockent. Jag är ju mycket musik- och dansintreserad och då har man taktkänslan med sig i kroppen så de var inte så svårt för mig att höra och känna att takten var ren.

Jag håller med om att jag hade tur som hittade henne och hon gav mig rätt rumpminne. Sedan köpte jag mycket snart ännu en häst men hon kunde inte varken trav eller tölta och var inte inriden trots sina 8 år. Hon gick i skritt, passkritt, grisepass, ökad dito, flygande pass och korsgalopp. Jag experimenterade med aatt balansera henne med min kropp och använda mig av aktivt säte samt kuperad terräng och efter 2 månader hade jag en häst som travade i hagen och kunde tölta sakta i rent tempo, men hon drog gärna en passrepa och växlade gärna till korsgalopp.

Jag tyckte det var jätteroligt att lyckas och att jag fått en ny dimension i ridningen och något att bita i. Utan sätesridning hade jag aldrig lyckats få till denna häst!

Anette

Det skulle kunna vara att hästen är lite starkare i vänster sida och du lite sämre på att stötta med höger skänkel. Det är jättesvårt att säga utan se ekipaget och det är inte alltid man själv uppfattar exakt vad som händer uppifrån sadeln.

Om du är mer spänd och spretande med höger skänkel, kanske i kombination med att du viker dig lite i sidan åt höger hamnar du lättare till vänster i sadeln. Är hästen lite starkare på den sidan blir han rätt nöjd med att ha dig där och så är ni i en ond cirkel.

Pröva med att testa att du hela tiden klarar att hålla höger underskänkel på plats mjukt intill hästen utan att den åker fram eller upp. Troligen behöver du trampa ned högerfoten lite, men slappna sedan av och låt benet följa hästen. Be någon stå bakom dig och kolla att du har dina fötter lika högt upp på höger och vänster sida och inte viker dig i sidan.

Du ska känna hästen innanför dig med övre delen av vaden, och kommer bakdelen längre innanför än du vill behöver du bara trycka till litegrann för att räta ut, möjligen backa skänkeln några cm.

Jag ska testa barbacka idag, då har jag ingen sadel att trampa snett och det är lättare att känna vad som händer.
Nu när du säger det, så visst har högerbenet en förmåga att spreta ut (och det beror inte bara på att hästen ser ut som en tunna :devil: ) Dessutom får jag sitta om ofta för att benet åker fram en aning. Jag ska känna efter noga idag, men jag tror att även min högra höft vrids fram :crazy: Annars så känns höftbenen bra och jämna i höjdled liksom...
Har du någon bra förklaring till följande fenomen också...?
I vänster varv travar han jättebra på spåret och på volter, medans han hamnar på framdelen i galoppen och blir "styttig".
I höger varv lutar han inåt i hörnen och på (stor) volt rollar han mycket i traven. Däremot är galoppen underbar i höger varv, även på volt :confused:
Vad gäller tölten så är den mer taktren och bärig i vänstervarv, medans jag får hålla om honom mycket mer i höger för att han inte ska ramla på framdelen eller börja "skutta" på kortsidorna. Vem har störst problem...jag eller hästen? Och vad kan jag göra för att komma tillrätta med det?
Jag har en bra sitstränare på gång, hoppas verkligen att jag får rida för henne för hon är duktig...men det dröjer 1,5 månad innan hon kommer :(

Frågan var ju egentligen ställd till en annan, men jag lägger in ett litet inlägg ändå...

Det låter som om hästen skulle kunna ha problem med höger bakben.

....eller ryttaren med att driva in det :angel:

Kosmoskatten - de flesta hästar är oliksidiga. Din uppgift är att träna båda bakbenen lika starka och kroppen smidig i böjning åt båda håll.

Inför tävling är det ett klassiskt dilemma - vilket varv ska man ta? Ha säkrare och rätt galopp men samtidigt osäkrare trav och töltkurvor, eller renare trav och tölt men stor chans på fel galopp :crazy:

Min erfarenhet är att det fungerar ändå bäst att träna båda sidor hela tiden. Om man försöker överkompensera genom att bara träna det svaga bakbenet eller mjuka upp den starka sidan så blir det ändå fel.

Men som freyja kanske antyder så KAN även tex spatt avslöja sig just så här i ett varv först när det inre bakbenet inte orkar.

Fast det är ännu fler hästar (typ 99%) som är oliksidiga pga medfödd "höger- eller vänsterhänthet" och/eller ridning än det är som har spatt (typ 25-50%).

Hm, ja i detta fallet är jag numera helt övertygad om att problemet är störst hos ryttaren :devil: Jag kom precis från stallet, där jag har ägnat en halvtimme åt koncentrerad barbackaridning i paddocken. Det visade sig att det är jag själv som sätter mig snett genom att jag rätar ut mitt vänsterben. Eftersom hästen ser ut som en tunna med en rygg bred som en ladugårdsvägg så är det inga problem att sitta kvar trots att jag hamnar till vänster. :angel:
Högerbenet har inte en chans att hålla emot det som jag puttar in med vänsterbenet, med påföljd att jag i högervarv petar in bakdelen innanför spåret.
Jag fixar inte att komma tillrätta med detta själv, utan kommer att ta hjälp av en "sitsexpert", men tack för tipsen. (Fler tips emottages tacksamt ;) ) Hästen är precis genomgången av kiropraktor, han spattröntgades för ett år sedan och det fanns inga förändringar då (han är 8 år). När jag koncentrerar mig och sitter rätt så har han heller inga problem med öppna åt något håll, han trampar väl under sig... Så jag misstänker starkt att det är jag som är den stora boven i dramat :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka