Sätesridning

Sv: Sätesridning

freyja skrev:
Frågan var ju egentligen ställd till en annan, men jag lägger in ett litet inlägg ändå...

Det låter som om hästen skulle kunna ha problem med höger bakben.

Ja, det är inte omöjligt. Men i detta fallet tror jag att det är mitt fel. Han är 8 år, spattröntgades ua för ett år sedan, har inga problem när jag verkligen sitter rätt osv...
Men jag ska givetvis kolla upp honom lite extra. Jag ska bla låta en duktig ryttare prova honom och se hur han beter sig då, det bör ju kunna avslöja vari felet ligger :angel:

Jag hoppas du inte tar åt dej ;) . Det finns människor på detta forum som inte sitter här hela dagarna o som inte har en aning om vilken hästen är du nämnde. Forumet är ju till för alla, både nya o gamla, eller hur. Jag ser inte ditt inlägg som fjäsk utan mer som att du tycker att du fått en nyttig och lärorik upplevelse av att rida denna häst och detta va ju tack vare Tim, eller hur.
Jag gillar inte spydigheter och blir illa till mods när jag sitter här och läser för att lära mej något nytt och sen rätt som det är så ser man ett sånt påhopp som du fick :devil: . Inte kul alls.
Mvh.

sambaengi skrev:
Jag har ingen godkänd hingst jag gör reklam för och om jag hade det så skulle jag INTE göra smygreklam här. Sedan tar jag ibland upp samma sak igen för att jäklas lite och gå till motgrepp så ni kanske fattar hur tjatigt det blir i längden att läsa samma sak om och om igen, det erkännes. Det är en ren pik från min sida i de fallen. Men för det mesta är det för att det kommer en fråga från någon ny som inte hört det tidigare.

Du får tycka om vilken häst du vill och det är jättebra om du ridit någon du fått en kick i ridningen av och jag vill absolut inte döda din glädje i det. Vill du berätta det så finns ju gnägg som är mer till för sådant. Där finner du inte mig mer än högst sporadiskt och jag lovar att inte nacka dig eller kommentera dig om jag skulle hitta samma inlägg där.

Anette

Vi alla lever i olika världrar. Jag har en vän, som ser som om du tar ett toarulle o ser igenom den o lägger på en gråskala som motsvarar gråstarr, mörka prickiga störingar i synfältet. Denna person galopperade genom fältet med min äldre valack. Hon är även döv.

Hur ska jag för medla min glädje över att denna människa - trots sin usla syn och o i o med det balans klarade av hästen i detta tempo.

Hur ska jag förmedla min glädje över den underbara känsla just Askur gav mej just då?

Hade det varit en annan hingst hade det kanske gått bättre att nämna det? Svensk avundsjuka är väl känd.

Glädje och fjäsk :( ? Har man en underbar häst ska man ta tillvara det och NJUTA, LEVA för det, TROTS alla motgångar. Ingen av oss har haft det lätt i livet till idag - vad förbjuder oss att leva för det som är underbart nu, barnen - hingsten - fölet - sambon- stoet- ridningen - vad vi nu har.

Jag försöker trots sepatation - barn - häst - flytt göra allt det bästa för alla utan att gå ner i gnällbältet, leva för de få njutningar som t ex Askur inneburit för min del. Just nu betydde han och Tim mycket i den här tiden av mitt liv. Precis just nu.

Alla har rätt uttrycka vad de vill på detta forum utan att fara illa.
Tar du illa av vad jag har sagt om ovan är du välkommren PM:a mig.

Jag hoppas du inte tog illa vid dig Balderum av mina uttalanden? Jag uppskattar verkligen din glädje och tycker det är hemskt roligt att ha dig som ridsällskap.

Fast bäst är jag inte och det blir sånt himla liv när någon säger något positivt om just mig och min hingst ;)

Och inte har jag någon fan-club heller, som tur är, för det skulle jag bara tycka var pinsamt.

Däremot har jag haft tur och kunnat dela med mig av hästar som verkligen kan förmedla goda känslor för rasen, men det ser jag som en del i den "mission" de flesta av oss bedriver för våra underbara djur :)

Förresten, så är din dam både kär och betäckt :love:

En del tar det som är menat som goda råd som påhopp.

Andra som konstruktiva förslag.

Hur man tolkar något ligger nog mest i den egna personligheten.

Ibland är man lite mer känslig än vad man är i vanliga fall. Nu blev det ju så att jag gjorde så att tråden spårade ur i o med de svar jag fick. Det ber jag om ursäkt för.

:) Åh, då hoppas jag det blir ett underbart föl nästa år :love:

De som vill fortsätta själva tråden kan ju köra igång om intresset finns kvar ;)

Jag har tappat intresset i alla fall, men det är inte bara ditt fel. Jag tycker inte det finns konsekvens i att ta bort en enstaka tråd om Hamur och kalla det reklam jämfört med allt annat som förekommit här. För den delen har jag roligare för mig än att sitta vid datorn. Det är varmt, soligt och jag har 17 isisar som skall pysslas med, så just nu tackar jag för mig, så länge jag inte ser fler påhopp av den typen Jenny fick som skall vara hingsthållare för Hamur.

Anette

Kosmoskaten
Tänk dig din häst mage som en stor badboll. Tänk på hur dina ben hänger ner längs badbollen. Är badbollen mitt under dig hänger bägge benen i samma vinkel ner men i ditt fall i högervarv så gissar jag på att badbollen har åkt till höger, dvs ditt högra ben pekar mer utåt och det vänstra följdaktligen mer neråt. Du ska se till att hela tiden ha badbollen exakt i mitteln....... Have fun!!!!!!!

Ja visst är det så :angel: Jag har ridit kurs i dag och koncentrerat mig som en tok på att sitta rakt över hästen. Mycket nyttigt, men ack så jobbigt.. Gissa vem som har träningsvärk både i kropp och huvud imorgon :smirk:
Den där liknelsen med badbollen är inte dum faktiskt :idea: Jag ska försöka komma ihåg den tills på måndag, då är det dags igen. Jag tror bollen åker både till höger och bakåt :o

Men det stämmer ju med din "insikt" och hästens symtom ! Det är ju jättebra, för då vet du ju vad som är problemet :)

Du behöver trampa ner höger ben, räta upp så du inte viker dig åt höger i sidan och hålla om lika mycket med höger ben som vänster.

Du kan tänka att du ska rida en sluta åt vänster och sitta mitt över hästen, bara flytta den för en låååååååååång högerskänkel som kräver lite bakåtvriden ganska sträckt höft. Då kanske DU blir rak, och blir du det så har ju hästen lite bättre förutsättningar...

Ett annat sätt för omprogrammering om man gillar modellen är att rida UT i full fart barbacka. Det är lite svårt att inte sitta mitt över hästen då :angel:

Jag har skådat ljuset :banana: Nä, men allvarligt..jag fick några aha-upplevelser både igår (barbacka) och idag. Det är inte hästen som har "paddock-problem", utan jag :o När jag sitter som jag ska och har kontroll på min kropp, så går han som han ska.
Det är en ganska jobbig upptäckt :( men den kom väl inte som nån överraskning direkt.
Jag behöver tänka mer på mitt högerben, jag har nog varit för fokuserad på bara sittbenen. Lååååååång högerskänkel i fortsättningen då... :D
Det är lite enklare att känna och göra rätt barbacka, men det har väl med naturlagarna att göra :angel: Har man inget att ta stöd i så måste man sitta rakt. Dock tror jag att jag avvaktar med galopprejsen barbacka - han drar nämligen gärna en bockrepa när andan faller på :eek:

Sluta upp med att anstränga dig extra bara för att du kommer in i paddock.

Försök se paddockspåret som en väg.

Jag tror dina svaga punkter förvärras när du ska rida "på riktigt" för då spänner du dig och hamnar snett pga egna låsningar i musklerna.

Om du rider ut och tänker glada tankar har du säkert mycket bättre balans och inverkan. Försök att håll kvar det glada och raka och smyg in lite övningar på vägen så blir säker högerbenet längre ;)

Det kan jag säga rätt säkert eftersom jag vet en viss häst som skulle gått ner i diket annars när du provred :D

Ja det är ju klockrent....och så fattar jag inget igen....vad skulle man isåfall använda den där övningen "stänga byrålådan med framstjärten snabbt som attan" till som jag varit på islandskurs och stått och gjort.... :rofl:

Håller med Tim. Så fort vi ryttar ekommer in i en paddock så börjar vi luta och hänga på de mest fantatstiska vis.

Djurjouren skrev:
Kosmoskaten
Tänk dig din häst mage som en stor badboll. Tänk på hur dina ben hänger ner längs badbollen. Är badbollen mitt under dig hänger bägge benen i samma vinkel ner men i ditt fall i högervarv så gissar jag på att badbollen har åkt till höger, dvs ditt högra ben pekar mer utåt och det vänstra följdaktligen mer neråt. Du ska se till att hela tiden ha badbollen exakt i mitteln....... Have fun!!!!!!!

Jaa, efter att ha tänkt på pållen som en badboll i ett par månader med varierande resultat, så kontaktade jag en naprapat. Och se på 17 - jag har en inflammation runt höger SI-led och var sned i bäckenet. Nu har jag gått hos henne i ca 5 månader. Och visst blir det bättre, men inflammationen är envis som synden.
Naprapaten är inte alltför imponerad av att jag rider och skulle nog helst se att jag lät bli, men jag känner mig mer avspänd efter att jag ridit :)
Har även fått stretchövningar att göra och rådet att fortsätta styrketräna, vilket jag gör efter bästa förmåga.
Igår var jag ute och red med "stallgänget" och det gick riktigt hyfsat efter halva turen. Då orkade jag inte spänna ländryggen längre...:devil: Så största problemet är nog att jag spänner mig och då hamnar till vänster samtidigt som höger höft åker fram.
Har någon fler tips på avslappningsövningar man kan göra på hästryggen? Jag känner inte själv att jag spänner mig förrän jag slappnat av - då känner jag ju skillnaden :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat