Piruette

Trådstartare
Har upptäckt att min katt (då hon smet ut) har blivit gravid.. igen.... vi skulle åka in till vet o kastrera henne så fort vi fick en tid o bäbisarna var större...

Trodde först inte att det var ngn fara, men nu senaste dagarna har magen börjat växa som en bäbismagen.... inte hela världen kan tyckas.. om det inte var så att den hon blev påsatt av var hennes son.. som bor här i området... En vän till mej hade sett det men inte riktigt reflekterat över det förens vi började prata om det...

känns ju sådär kul...

hur funkar abort på katt? kostnad? hur länge kan man göra abort?

Sv: Satan....

Du kan göra kastrering och eftersom vet ändå tar ut livmodern så tas ungarna bort samtidigt !

Jag va med en kompis inne hos vet förra veckan där en "vildkatt" skulle kastreras. Dom visste alltså inte hur långt gången katten va, vi fick sedan reda på att hon var i princip fullgången men dom hade plockat ut kattungarna och avlivat dom. Och sedan kastreras, vissa katter kan bli lite ledsna sa vet men inget allvarligt. Vad det kostade kan jag dock inte svara på

Du kan antingen ge abortspruta (Alizin), då ger man två sprutor. En spruta en dag och en spruta till dagen efter så det blir två veterinärbesök. Kan ges fram till dag 45 i dräktigheten om jag inte missminner mig helt. Vad som händer då beror lite på hur långt gången honan är. Antingen resoberas fostren av kroppen eller så stöts de ut.

En annan variant är att kastrera honan och då samtidigt få kattungarna borttagna. Hur långt gångna honor veterinären tar beror på vilken veterinär man går till men det brukar inte vara några problem fram till iaf 4 veckor in i dräktigheten.

Min syster kastrerade sin dräktiga huskatt utan problem, och det är många därtill som gör det. Hoppas det går bra för dig!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 189
Senast: WildHorse
·
Relationer Hur i hela friden ska hon reda ut denna otroliga soppa som hon har hamnat i. Man tror ju att allt är påhittat för det finns väl inte på...
Svar
16
· Visningar
1 545
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 162
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar