Säsongsträning?

Asa_S

Trådstartare
Hur ser det ut hos er? Känns som om äret är "slut" häromkring. Vad innebär det för er del? Helvila? Nedtrappning? När sätter ni igång igen isåfall, och hur? Under hur lång tid? Eller är det "business as usual"?

Sv: Säsongsträning?

Vi kommer hålla igång som vanligt, eller... ridning efter väder som man säger. När det blir kallt och halt blir det kanske lugnare tempo men nån vila blir det inte!

Det blir ju såklart ridning efter väder, kanske blir halt på sina ställen, hårt på ridbanan o.s.v.
Men kommer för den sakens skull inte rida mera sällan, men blir ju såklart anpassat efter väder/underlag :)

Valacken har jag inte tävlingar kvar i år med, men han rida och tränas ändå. Ska få ta det lite lugnt över Jul och nyår.
Stoet har stått skadad typ hela året så hon ska inte få ngn vintervila utan hållas igång. Hon har ju redan vilat rätt mkt. Hon är typ i fullgång nu igen och har två tävlingar denna säsongen.
Antagligen får hon ta det lite lugnt över jul och nyår oxå för jag brukar inte orka rida så mkt då, men ska ändå försöka hålla igång henne.
Har ridhus så kan ju rida även om det skulle frysa på.

Nej, ingen vila här. När det är som kallast och man har som mest att göra runt jul och nyår blir det några mindre pass i veckan men i stort är det träning som vanligt.

Här är det träning som vanligt som gäller, har tillgång till ridhus så det fungerar bra trots att det är kallt och halt ute :)

Jag kör på som vanligt, förutom att fälttävlanssäsongen är över. Det blir i stället mycket uteritt nu under vintern. Dressyrträning varje vecka, samt hoppträning varannan. runt jul o nyår brukar vi ta ett par veckor med bara uteritter :D

Tränar mer på vintern, det är nu under tävlingsuppehållet som man har chans att träna in nya saker, stärka hästen ännu mer och slipa på detaljer. Visst är det drygt när det regnar småspik och det är isgata men man får köra till ridhuset ofta och långa skritturer är nyttigt. Och det är härligt att starta en ny tävlinssäsong när man tränat riktigt mkt och utvecklats. Kanske blir det ngn lugn vecka med skritt och longering/tömkörning under jul och nyår det varierar beroende på om tränaren vill ha jullov eller inte. Oftast brukar hon hålla träning för oss överambitiösa tokstollar som inte vill vara lediga :) Brukar vara runt en 10 st som inte har tillräckligt med vett för att ligga i soffan och äta knäck... Brukar tänka att de pengar som läggs på tävling under övriga året läggs på extra träning. Tävlar väl ett par ggr i månaden i genomsnitt. Anmälningsavgiften brukar bli runt 250 för två klasser och det är en extra träning. Detta året har jag dessutom bestämt mig för att slipa formen på mig själv också, ska faktiskt köpa mitt första gymkort på måndag :D

Min 5-åring ska få helvila nu fram till nån gång i december. Hon har gjort en kanonsäsong och kan nog behöva det. Dock kmr hon att skrittas nån dag/vecka eller liknande då hon redan efter en vecka visar sitt missnöje över att inte hållas igång...

4-åringen som jag fick hem förra veckan kommer inte att ha ngn speciell vintervila (förutom nån vecka då o då för att hinna smälta lite), han har nog aldrig varit igång spec mycket utan ska börja utbildas på riktigt nu under vintern.

Hej!

Min pålla får vila 1 månad när jag är i solen och vilar upp mej. Hon är ju bara 4 och jag tror hon kan behöva vila lite, eftersom hon inte vilade särskilt mycket i somras. Men först är det tömköringskurs i mitten av december, men då räknar jag med att ha trappat ner lite innan dess.

/ Lavinia

Kul att läsa olika "strategier"! Ni som tävlar/tränar, har ni någon nedtrappad period någon annan del av året?

Har själv tidigare använt de här hopplösa höstmånaderna till paus för både mig själv och hästar men just i år vet jag inte om det blir så, hästen har stått några veckor redan i väntan på vet och ET och jag inser att när utomhussäsongen är över för allt annat borde man faktiskt ha mer tid över till hästarna, inte mindre. Gäller bara att planera in advents-/julstök militäriskt så att det inte tar över :p. Juldagarna efter julafton/juldagen tycker jag är helt perfekta att rida på, ofta mycket ledighet och för det mesta bra snöunderlag (peppar peppar).

för oss blir det mycket träning nu i vinter om jag har kvar ponnyn. han brukar dock få 1 veckas vila under vintern men annars blir det att köra på hårt och vara redo för högre klasser nästa år.

Jag tränar min häst som vanligt och passar på att finslipa och öva in nya saker inför nästa tävlingssäsong.

"Grundträning" nu fram till nyår. Ett par veckor vila där, eftersom jag vet av erfarenhet att jag brukar vara extremless på att rida då. Sedan börjar finslipet inför tävlingarna :d

Ni som tävlar/tränar, har ni någon nedtrappad period någon annan del av året?

Jag brukar (förutom den långa vintervilan) ge ett par veckors helvila under sommaren, samt att jag med jämna mellanrum (kan vara efter allt från 4-8 veckors "jobb") ger en-två lugna veckor (med allt från helvila till lugnare skogsridning), helst innan det verkligen behövs.. Brukar på så sätt aldrig behöva hamna i ett läge när hästen känns trött och omotiverad, samt att de oftast går framåt ett snäpp av den kortare vilan! :)
Så mina vilar nog egentligen ganska mycket, nu har jag visserligen bara unghäst också och då känns det extra viktigt.

Blev kanske lite luddigt... Undrar nån nåt, så fråga!

för mig & honey blir vintern snarare igångsättning, hon har stått drygt en månad nu och musklat av sig.. Anpassar oss annars efter väder och underlaget.
I vår väntar distansritt och långritter (förhoppningsvis) :)

Ev några extra dagars vila där runt jul - nyår, men annars blir det ridning. Kanske ngt pass mindre i veckan, om det är mkt mökrt o halt, men ingen annan direkt vila, förutom där vi jul nyår, då han får ngra dagar extra.
Brukar vara så att träningen drar igång denna årstid, men som det ser ut nyu, vet jag inte om jag får tillgång till ridhus, så ja, jag får vänta och se. Blir det att vi kan använda ngt ridhus, så kommer träningen bli hårdare, på dressyrfronten iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
589
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 898
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur