Säsongsträning?

Sv: Säsongsträning?

Kör på som vanligt, min polla får inga längre viloperioder, utan det blir när jag är iväg på skidsemester, eller semester på sommaren osv.
Under vintern så försöker jag att hålla igång så mkt som det går, är dte snö ute så åker vi till ridhuset fler dagar, och så mer skrittrundor de andra dagarna, men är det ingen snö så är det lugnt, då kan man köra på som vanligt.

än så länge kör vi på för fullt, har en 2st tävlingar kvar i november.. sen blir det väl lite lugnare under december och januari, och när det är riktigt fruset och tråkigt så får han vila nån vecka tänkte jag!

han har ingen vila på sommaren, och kan inte vila för länge i sträck, för han ÄÄÄÄÄLSKAR att jobba :) och blir knäpp om han inte får :P

Eftersom min häst är så ung så behöver hon vila ordentligt. Först en minisemester på 3 veckor, sen ridas lite fram till års skiftet för att sen vila hela januari och februari. Egentligen hade jag kunnat ställa av henne redan nu, men det blir lite väl lång vila från nov tom februari.

har paus från hopp- och dessyrträningen för tränare under december och januari. Då blire väl lite lugnare träning men han ska absolut inte få stå ;)

Ingen vila här inte... snarare upptrappning :)

Nya hästen håller på att sättas igång, mest från marken pga avsaknad av ryggmuskler. Blir mkt ut i skog och mark med honom, men även longering med mycket bomarbete och gärna löshoppning på låga höjder de dagar ridbanan tillåter det.

Nordisen är på gång, börjar få riktigt trevlig kondition men trivselkilona vill inte ge sig... Så det är bara att rida ännu mer :) Om underlaget är alldeles för hårt eller lerigt blir det iaf ut på långa skritturer och mycket över stock och sten. Absolut ingen helvila!

Vi tränar på som vanligt om än inte mer för tillfället:) Han kommer få en ordentlig vila vid årskiftet på 3-4 veckor.

Kirre fick 3 veckors semester i september efter en hård sommar med många tonerspel men är fullt igång igen
Borkman är inriden i våras och inte mycket riden se dess fick honom i september så han kommer att tränas i vinter för att gå tonerspel till våren
så det blir ingen vila f.

nu ska jag börja träna mer på allvar. Jag skrev upp för grönt kort i onsdags så till våren ska vi ju ut och tävla. även om jag inte skulle hålla på och tävla så skulle jag rida ändå. Fattar inte varför man ska ställa av dom över vintern

Intressant att se hur alla gör! Här där jag bor är det en hopplös period nu tills snön kommer eftersom det inte går att planera ridningen alls om man inte har tillgång till ridhus eller åkermark med långt gräs på. Marken fryser och blir stenhård och knagglig med fläckvis halka. Om man har vinterskott kan man ju rida "som vanligt" om man har samvete till det, vill man skona hästarna från noll stötdämpning, tyngdfördelning på 4 broddar/hov och risk för vrickning så är det skritt som gäller. Vecka efter vecka efter vecka... det är rena döden för motivationen så därför är det väldigt praktiskt att planera in ca 4 veckors vila i november! Då kan man sätta igång igen under december, vara igång fullt ut till juldagen och sedan köra på!

Men i år får vi se hur det går, känns som att dottern skulle behöva öka intensiteten och min stora häst har ju som sagt precis stått nu så hon ska igång nu om det ser bra ut. Ev kommer vi att sälja en shetlandsponny i höst också, hon håller på att växa ur dem men kan nog få hopptävla båda två de tävlingar som finns kvar nu fram till jul. Hon vill ju inte men jag tycker hon kan vara värd en större ponny att fortsätta med, den andra shettisen håller lillebror på att ta över. Jag kör ju inte par med dem längre, hinner inte och de går så mycket ändå nu. Det gäller att hålla balansen med vad man vill göra mer här i livet, skulle vilja bygga om i stallet istället för att mocka och rida hela fritiden.

Oj, sorry, OT.

Jag kommer att ställa av min pojk ett par veckor och det är för att han är 5 år och vi har haft en riktig träningstid med dressyr så han kan behöva smälta allt och bara få vara unghäst under tidens gång =)

Mina hästar brukar inte ha någon vintervila utan vi kör på som vanligt. När snön kommer och det blir lite halt är det bara på med guldskor och sex brodd som gäller, inga problem att rida.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
589
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 898
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II