Sårvård - förebyggande

Carla

Trådstartare
Jag har en häst som har stått (hårt) bandagerad på HB i snart 9 månader. Efter ca 5 månader sa huden stopp och hon fick ett sår på kotan, ungefär samma strl som en 50-öring. Det såret "växte" och på bara en vecka var det lika stort som min handflata.

Det har sen tagit 4 månader för att få det där dumma såret att läka och äntligen är det inget sår längre utan hud, även om den är rosa.

Idag såg jag att hon hade fått ett nytt sår, strax ovanför det gamla, väldigt litet men det kunde inte sluta blöda och området där hon har fått såret är ett område som tidigare har varit lite svampigt. Fick ur lite var när jag gjorde rent.

Nu till min fråga. Hur ska jag nu göra för att undvika ett till monster-sår? Sist kunde jag inget göra då jag var bortrest. Hon är inte längre lika hårt bandagerad utan står med ett vanligt stallbandage (pad+fleecelinda) som tas av när hon går på promenader.

Lite äckelbilder.

Lilla såret (maj 2011)
http://3.bp.blogspot.com/-C0168mwq_...dk/s1600/Sinfo+litet+skavsa%CC%8Ar+110502.jpg

Som sen växte till stora såret (maj 2011)
http://2.bp.blogspot.com/-ab2EQaCKPrc/TmzQgI1-VNI/AAAAAAAAAqg/z40BH7kUmdI/s1600/P5190046.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-CHskMW43J...1600/Sinfo+110530+a%CC%88ckelpa%CC%88ckel.jpg

Ni förstår att jag inte vill ha ett nytt sånt där sår.

/Carla

Sv: Sårvård - förebyggande

Vad säger veterinären? Varför har hon varit lindad så länge och hårt?

Jag tror inte att det finns så mycket mer att göra än att skippa lindningen...

Veterinären säger ingenting ännu, har inte kontaktat henne ännu. Vi ska in på torsdag för återbesök.

Hon skar av sträcksenan i januari 2011 och fick sen en böjsenekontraktur som komplikation. Hela konvalescensen har varit komplicerad och utdragen.
Tyvärr är det inte möjligt att låta henne vara naken på Hb ännu.

Bättre paddning är det enda tipset jag har. Såna sår brukar komma av stasning. Och stasningen kommer när lindorna är för hårt åtdragna att huden skadas. Så en noggrann lindning är det som kan förebygga.

Sådanadär sår fick en av mina hästar på båda frambenen av tryckskador efter gipsskenor och lindning..:(
Båda hennes tåsträckarsenor var av med senkontraktur...
Såren läkte ut efter ett tag med noggrann sårvård, dock återuppstår såren väldigt lätt, hennes ben blev nästan omöjligt att linda oavsett hur paddat och mjukt efter hennes skador...

Hej!

Vill bara ge ett tips som kan få såret att läka snabbare och det är en maskin som heter Biolight. Sök på nätet efter deras hemsida så finns det mera information. Den maskinen utför faktiskt mirakel. Jag har använt den på mina hästar med otroliga resultat på sår.

//p

Det är precis i det läget vi är nu. Efter otaliga Robert Jones-bandage med diverse skenor så är huden så skör!

En annan fråga - hur gammal var din häst, hur skadade den sig och blev den friskförklarad?

Lite nyfiken i.o.m. min egnas prognos inte är alltför god.

Tack! Det har jag funderat på att prova, men det gavs aldrig något tillfälle i.o.m. att när såret var som "värst" så var det endast djursjukhuset som bytte bandage, dvs. det gavs inget tillfälle att ta av bandaget själv.

Lite O.T, men hur går det för er Carla?

Hoppas ni klarar er från stora skavsår.

Det masseras och stretchas och promeneras och gud-vet-vad! Det är väl bara att fortsätta.. Det går ju långsamt framåt!

**
Såret såg oförändrat ut idag. Ska prova att ha henne utan bandage imorn ett par timmar.

Det är precis i det läget vi är nu. Efter otaliga Robert Jones-bandage med diverse skenor så är huden så skör!

En annan fråga - hur gammal var din häst, hur skadade den sig och blev den friskförklarad?

Lite nyfiken i.o.m. min egnas prognos inte är alltför god.

Mitt sto föddes med grava senkontrakturer på båda frambenen där tåsträckarsenorna gick av och låg uppe vid knäna...:crazy:

Efter dygnetruntjobb i flera månader med diverse gipsskenor, plastskenor, stretching och lindor så blev hon bra i sina ben. Problemet som återstod var hennes tryckskador som inte visade sig förrän efter alla lindor togs bort då blossade såren upp på hela framsidorna av skenbenen. Och känsligheten har bestått och minsta lilla gjorde så det blev hårlöst och små sår igen. tyvärr så var antagligen hennes senor sköra efter skadorna så hon skadade djupa böjsenan på ena fram för någon månad sedan, UL påvisade grav skada på senan...vi försökte med allt, men tyvärr blev senan sämre efter att han blivit bättre, i fredags fick hon somna in..:cry: 1½ år!

Jag beklagar!

Mitt sto är 9 år, dessa skador är ju vanligast på unghästar.

Ja du, det jobb och alla pengar och tårar som du har lagt ner på den hästen är beundransvärt!

kl

Såret på bild två.
Det ser onekligen ut som det är svallkött.
Skulle kanske brännas av veterinär.

I övrigt ser det ut som det är tryckskador efter bandage.

AM

Hur gick återbesöket? Verkar ju inte helt kul med såna sår när du är så illa tvungen att hålla henne lindad... Finns det något sätt du kan tryckavlasta på? Tänker lite som ett liktornsplåster typ fast större, fast då kanske själva meningen med lindningen går förlorad? Torr animalintex kanske kunde funka också men det känns inte riktigt som att det där är något man experimenterar med. Hoppas att det löser sig!

Huden på benet får ju inte andas ordentligt eftersom att lindan är på därför så blir det så lätt så stora sår eftersom att de blir lite som en cirkulations störning i såret så det bäst är att linda med något material som andas lite bättre.. Såret är ju instängt för mycket och därför kan de ju inte läka ordentligt..

Nafayette, du har helt rätt. Det är svallkött och det skars bort flertalet gånger. Vi brottades med det såret i flera månader innan det äntligen började läka. Du har också helt rätt i att det var ett trycksår. I.o.m att benet var så instängt så blev såret bara större och större. Tog bara en knapp vecka.

Idag är det inget sår kvar, bara lite rosa hud som väntar på att bli behårad :)

*kl*
Det lilla såret blev ingenting - tack och lov! Nu är det helt borta och det vätskade sig bara i några dagar och var helt fint lagom till återbesöket på Ultuna.

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka