Sårskador och bandage (utbruten ur Dressyrsnack 17)

Förlåt som undrar men, vad har du för omläggningsgrejor? :love: Är uska och fullblodsägare!
När min herre slår upp sår så brukar jag lägga om med Manukka honung och Kruuse foam dressing (finns på Apotea). Min har pappershud så jag är Storkund på djursjukhuset Hgb och deras shop.....
 
Förlåt som undrar men, vad har du för omläggningsgrejor? :love: Är uska och fullblodsägare!
När min herre slår upp sår så brukar jag lägga om med Manukka honung och Kruuse foam dressing (finns på Apotea). Min har pappershud så jag är Storkund på djursjukhuset Hgb och deras shop.....

Jag använder just nu Cica Care silicon remsor över intrasite och betnovat krämen.

Sedan ganska tunn kompress och efter det Snögg över(omöjligt att de sitter kvar annars) sedan bomull på rulle och vetwrap över 😅

Innan hade jag en annan gelremsa på såret, som var super duper bra men dyr. Ska se om jag hittar vad den heter 😅
 
Mer bandagebyten, de börjar dra ihop sig rejält nu, speciellt på mitten av såret. Jag hoppas verkligen de fortsätter såhär!

På Tisdag ska hon få gå ut i stor hage, de blir nog lite mer tillsyn ett tag och jag hoppas hon håller sig ifrån stängsel nu resten av livet! 😅

IMG_20240829_120155.jpg
 
Det går fort nu!

Byter bandage igen på onsdag efter utsläpp på tisdag för att ha koll på eventuella skador som kan uppstå av mer rörelse. Jag tror inte de kommer springa så mkt, flocken är väldigt lugn av sig ☺

IMG-20240901-WA0009.jpg
 
Så intressant att se! Min häst fastnade också i ett staket en gång och fick ett sår på bakbenet som var in till benet, hon hoppade över en tråd för någon lämnat henne själv ute. Det läkte fint och blev bara ett litet ärr kvar. Men man blev verkligen en fena på att linda bandage efter det hela xD
 
Så intressant att se! Min häst fastnade också i ett staket en gång och fick ett sår på bakbenet som var in till benet, hon hoppade över en tråd för någon lämnat henne själv ute. Det läkte fint och blev bara ett litet ärr kvar. Men man blev verkligen en fena på att linda bandage efter det hela xD

Minst sagt proffs på bandagebyten numer!!

Så nöjd med hur de läker faktiskt, de går stadigt framåt och ganska snabbt nu tkr jag.

Idag blev hon fri och sprang runt med sina vänner hur mkt som helst. Med hjärtat i halsgropen höll jag ut tills de lugnade ner sig 🙌

IMG_20240903_102510.jpg
 
Vill ha bandage och materialtipsen 🤣🤣

Bunkra upp med Snögg, kompresser av olika slag, vetrap, bomull på linda (rulle)

Jag tvättar såret vid omläggning varje gång med koksalt lösning. Allt ska vara rent. Hela benet i mitt fall 😅

Sen torkar jag av det, duttar över såret. Lägger på kräm, honung, intrasite, betnovat mot svallkött osv. Sen har jag dyra Gelkompresser över, innan de hade jag tunna fel med typ anibiotika i och allra först tjocka sorbact kompresser.

Lägger tunna kompresser över mina gelkompresser för att de inte ska fastna i snöggen och bli förstörda.

Sätter Snögg över kompresserna där de rör sig som mest, för att fixera så de håller sig stilla. Sedan lindar jag tunn bomull över, efter de vetrap 😅 ungefär på lite olika vis beroende på om de är v1 eller v5 som nu använder jag inte så mkt snögg längre t.ex 🙌
 
Gelkompresserna heter silikonförband - cica care och ska hjälpa mot ärrbildningen så att de sluts mjukt och fint gissar jag 😅
 
Suprasorb X är fantastiskt bra!

Ja dom var helt fantastiska! 😄

Jag bytte till de här Cica care mest för att de är återanvändningsbara i 1mån typ. Så har 6st då såret är så långt har jag 3st vid varje omläggning 😅 tvättar dem med lactasyd och lufttorkar, sen är de bara att använda igen 👌
 
Litet byte idag och nu börjar de likna något!

Jag ska försöka mig på att låta det vara tills på fredag nu, så 5 dagar emellan nästa byte. Men de är svårt, de kliar i fingrarna för man vill byta helatiden 😂 för att se hur de ser ut!
 
Det är helt läkt och stängt på de långa smala såret längs med skenbenet och inte jätte mycket kvar där uppe 🙌

Min förhoppning är att det var min sista omläggning idag och att jag nästa gång kan använda sårspray typ nästa gång ☺

Hon är såklart stel och påverkad av att hela tiden gått med bandage så vore skönt om hon kunde slippa det nu 🙌

IMG_20240913_093843.jpg
 
För den som är intresserad av matrial jag använder så kommer jag snart gå över till Sårkräm istället för bandage.

Specifikt denna ;
IMG_20240913_174947.jpg
 
Och för framtida människor som läser om sår vård bidrar jag här med mina tips med bilder också!

Första veckan hade jag tjocka bakteriedödande sorbact kompresser

Och en sårkräm som heter Intrasite

IMG_20240913_175559.jpg
 
När såret sen behövde lite mer hjälp på traven la vi på många omgångar sånna här;

Klippte av dem så de passade hästens sår och jag kunde använda mindre kompress till större yta.

Suprasorb x

IMG_20240913_175455.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 154
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 055
Senast: Zaria
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 419
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp