Sårskador och bandage (utbruten ur Dressyrsnack 17)

När såret sen började se ut att läka och dra ihop sig men de kom mycket svall kött så fick jag krämen Betnovat på recept av min vet, den här hjälpt massor och jag har använt den i omgångar. När man ser att "bullarna" Börjar komma så drar man på krämen på dem, torkar runt sårkanterna och lägger intrasite där, eller honung el ngn annan sårkräm. Betnovat ska bara ligga på det man vill begränsa inte det man vill ska växa ihop.

Sen bytte vi då kompresser till några som motverkar ärrbildningen, dessa;

Jag har lagt en tunnkompress ovanför dessa sen bomull och vetrap samt även snögg i perioder eftersom inget ligger stilla 😅

IMG_20240913_175229.jpg
 
Jag har fått en salva som heter Dermovat utskriven mot svallkött, den har verkligen gjort underverk! Bara sedan igår, när jag applicerade den senast, har såret dragit ihop sig superfint!

Såhär såg såret ut i måndags när vi tog stygnen

IMG_4041.jpeg
 
Jag kommer fortfarande ihåg första såret min häst fick och paniken jag kände då, efter några år så blev det ja happ vid nytt sår och så tog man hand om det xD Ringa veterinär? Näh, var ju bara ett litet sår, ingen fara. Såklart blev det veterinär när det var värre, men känslan när man lärde sig ta hand om en massa saker själv var stärkande ^^
 
Jag kommer fortfarande ihåg första såret min häst fick och paniken jag kände då, efter några år så blev det ja happ vid nytt sår och så tog man hand om det xD Ringa veterinär? Näh, var ju bara ett litet sår, ingen fara. Såklart blev det veterinär när det var värre, men känslan när man lärde sig ta hand om en massa saker själv var stärkande ^^

Ja alltså jag är uppvuxen på gård med hästar i stort plural, så det var mkt man fick lära sig lite gratis där av föräldrarna. Så tyvärr kommer jag nog inte ihåg mitt första sår ens 😅

Det här E fick nu är nog faktiskt det värsta jag varit med om. Har haft lite tråkiga ögonskador man fått ringa veterinär till tidigare med andra hästar men inget värre än så. Jag kanske är förskonad 😅
 
IMG_20240917_103239.jpg


Kommer slopa bandage senare i veckan och köra sårkräm efter det, jag är sjukt nöjd med utvecklingen och så glad att kunna lägga detta bakom oss snart!

Jag ser en ljus framtid faktiskt med tävlingar och annat skoj!
 
Ja titta ganska likt! Och din häst fungerar att träna som vanligt? ☺
Yes! Enda som märks är att det u flera år har behövt solkräm på sommaren och sen kan jag ibland uppleva att hon kanske har liiite sämre cirkulation i det benet. Men träningsmässigt inga konstigheter. Hon klarade sig också med enbart skadad hud.
 
Yes! Enda som märks är att det u flera år har behövt solkräm på sommaren och sen kan jag ibland uppleva att hon kanske har liiite sämre cirkulation i det benet. Men träningsmässigt inga konstigheter. Hon klarade sig också med enbart skadad hud.

Det låter ändå strålande! Jag hoppas verkligen jag slipper undan några andra konstigheter! Kan leva med lite sämre cirkulation och solkräm på ärret! 😁
 

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 154
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 055
Senast: Zaria
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 419
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp