Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*

Sv: Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*

Nu blir jag väl kallad grym men jag skulle, om hästen inte var halt, helt klart sitta upp och rida rakt fram i "skogen". Jag skulle inte sätta mig och jobba hästen på böjda spår eller rida riktiga konditionsträningspass men runt 1 mil rakt fram i varierat tempo skulle jag inte tveka på om hästen var med på iden.
Benet tycker jag ser mycket bättre ut nu. Du ska se att svullnaden kommer att lägga sig allteftersom :).

Nej inte synbart halt. Aningen öm kanske, men det kan vara jag som överanalyserar. Låg och rullade i hagen nyss och snubblade när hon skulle upp, vilket såg ut att bero på benet men även detta kan vara jag som är paranoid. Men hon stödjer som sagt bra och mkt på benet och vill mer än gärna galoppera och busa i hagen (inkl glädjeskutt, bocksprång, snabba vändningar osv) Pigg och glad tjej som alltid med andra ord.

Hemma hos oss är det tyvärr asfalt en bra bit innan man kommer till skogen. Men de skadar inte mig att gå med henne, har två hundar också som hänger på när vi går. Många flugor i en smäll. (fast hundarna får hålla sig långt borta då hon inte är jordens roligaste att leda just nu... inte så förtjust i att inte träna på som vanligt)

Det ser svullet ut. Jag skulle bett veterinären om hipotrim för säkerhets skull om inte svullnaden går ner tills i morgon.

Hmm.. Hippotrim. Visst kan man ge det som pasta och spruta? eller är jag ute och cyklar nu?

Vill som sagt undvika penicilin om det går. Men går det inte så gör det inte..

Senast ändrad:

Det som jag har gett har varit som pasta, ungefär som när man avmaskar. Men så är min häst känslig och jag vill undvika att hon får lymfangit ;)

orkar inte läsa igenom hela tråden :p

men om det var min häst så skulle jag ha kört spritbandage första natten.. om det hade kommit ut skit från såren så hade jag kört en natt till...
så länge hästen inte har feber eller halt (alltså mer än ömma-halt) så är det ju inte panik...

när det inte är sår längre (utan skorpor) så skulle jag köra med aloe vera gel (min nya grej, kom i kontakt med förra helgen första gången pga det här http://hem.bredband.net/messy/ben2.jpg)..
tvätta med aloe vera spray om det behövs...

Positiv uppdatering. Ser mkt bättre ut idag, fortfarande ingen feber. Var ute och gick 1h nyss och hon verkar helt oberörd av benet nu. Är lite "buckligt" när man känner på benet men hon har ju fortfarande sårskorpor så de är nog mest dem.

14376924.jpg

14376923.jpg

14376922.jpg

(benet med vit rand)
14376925.jpg

Känns som att det är så pass bra att vi inte behöver ha hit vet just nu, har dock ringt och rådfrågat. Fick även tipset av en uppfödare att lägga vitkålsomslag.. Någon som gjort det?

NEJ!! Har hon slagit sig?! Men ni ska ju tävla! VI ska ju tävla och ni ska komma hem nu! Seså blås lite på benet och sätt på några plåster så hoppar vi sen. Skämt åsido, hon ser bättre ut på dagens kort. Vi saknar er här uppe så bli bra båda två nu.

Ps .Vitkålsomslag? tell me more.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 030
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: Sirap
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 416
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna