Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*

Sv: Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*

Nu har jag ringt veterinär igen. ( de hatar nog mig och mina nerver snart). De tyckte att de ska vara salva fritt och inga omslag nu, öppet och rent va ordern. Börjar inte svullnaden vända till imorgon så får jag ringa vet så får de titta på henne då. Helg.. de blir billigt för student plånboken. Men men.. Nu hoppas jag på det bästa och ber på mina knän att svullnaden går ner.:(

Jag såg att du ringt veterinären nu och fått rådet att avakta.
Jag skulle inte oroa mig om jag var du om din häst inte har tendens att få problem med sår på benen. Min häst har varit såpass svullen som din är nu (dock färre sår) och det enda jag gjorde var att tvätta dagligen. För övrigt rörde jag på henne som vanligt och hon gick i hagen som vanligt (torr hage). Svullnaden gick ner efter några dagar och såren läkte fint.
Om hästen inte visar några andra problem än den svullnad som är nu skulle jag lugnt vänta till efter helgen innan jag tog ut vet. Får hästen feber eller svullnaden ökar så kommer det hela i annat läge. Troligen kommer svullnaden sakta sjuka ner mot hoven det är helt normalt att det blir så. Jag tror inte vet kan göra så mycket mer än ge en penicilinkur och helt ärligt vi använder för mycket penicilin både till oss själva och till våra djur. Penicilin har endel otrevlig bieffekter på magen iom att det även tar död på nyttiga bakterier sen är det det där med resistens :crazy:.

Såret i sig ser ju inte speciellt farligt ut, men jag reagerade oxå på svullnaden o benet, men nu har du ju kontakt med vet! hoppas det löser sig och lycka till!

Lite uppdatering.. Svullnaden är lika stor idag också, dock ngt bättre upp mot hasen. Såren är torra och "fína", inget var kommer ur längre. Hon har ingen feber och äter precis som vanligt. Tror nog att jag vågar avvakta lite till, låta henne röra på sig idag också. Slipper som sagt gärna ge penicilin i onödan så sålänge det går åt rätt håll (även om svullnad är kvar) så försöker vi fixa det själva. Som tur är har hon övervaktning hela dagarna så förändring skulle vi märka direkt.

Suck.. men jag är fortfarande orolig

Svullnad vandrar ju neråt när den börjar ge sig. Så att hon är bättre uppe i hasen är ett tecken på att det går åt rätt håll. Till imorgon är det säkert ännu bättre.

Jag skulle ha skrubbat benet ifrån början o satt på alsolspritbandage en natt, samt promenerat med den.

Om den inte är halt kan du skritta uppsuttet. Det läker bättre om den får röra på sig- svullnaden går ner o såren stramar då inte.

Jag tycker det ser ut som om hästen är svullen i benet...? Finns ju alltid en risk för att det utvecklar sej till lymfangit.
Jag skulle nog lägga alsolspritsbandage som "drar ur" svullnaden o se om det blir bättre,(om den nu är svullen i benet) o tempa morgon o kväll.Får hästen feber skulle jag ringa veterinär för då kanske det behövs medicin o sprutor o grejer...
Sådär började det nämligen för min häst o det blev rätt dyrt i slutändan. Bra om man kan få ordning på det innan det blir för illa.

hmm.. jo jag har krälat och vänd och vridit för att se och det verkar i alla fall som att det inte är djupare än det ser ut på korten.

Kommer hålla koll på det så svullnaden inte blir värre. Finns de fler symptom än svullnad och tempstegring när de gäller lymfangit?

hälta (o varmt ben har jag för mej)

Var två olika vet som jag pratade med som ansåg att hon inte skulle ha bandage i första hand. Så det var därför jag bara tvättat och hållt rent.

Nu går hon som sagt i hagen på dagarna och rör sig bra. Har även gått små promenader med henne, frågan är dock hur pass bra promenader det blir då hon far omkring som en virrhöna. Inte så att det är ngn fara för mig själv men tänkte mest på hur bra det är för benet.

Jo, hon är rätt svullen. Fick rådet att inte lägga på bandage i första hand. Igår tempade jag morgon, lunch och kväll. Är en riktig hönsmamma så hon är rätt less på mig just nu......

Lite uppdatering hur benet såg ut nu på morgonen (Å tack snälla ni att ni orkar kolla och ge råd var 5:e minut)

14314253.jpg

14314251.jpg

14314255.jpg

Visst ser det bättre ut nu? Är ju toksvullen längst ned med det är ju normalt att det blir bättre längre upp och sedan sakta går ner....

Bild på hur de va från början om ni inte orkar gå tillbaka å kolla

I förregår :
14249618.jpg

Personligen skulle jag rekommendera en koll av vet. Du vet inte hur skadan uppkommit...såret är visserligen fint men det är ömt och benet är svullet. Du har ju ingen aning om ifall det handlar om ett slag och om senan fått en smäll som behöver behandling. Kan föreligga sträckning också...nej, jag skulle ha tagit ut veterinär alt.lastat hästen och åkt iväg till en. Bättre med en koll för mycket än en för lite...

och...jag tycker det även om det ser lite bättre ut. Jag skulle åkt in dag 1.

Jo jag va mer eller mindre påväg till djursjukhuset redan första dagen. Men när jag pratade med dem så ansåg inte dem att vi behövde komma in. "Min" vet sa att det inte är så mkt för dem att göra när såren ser bra ut och det är naturligt att det är svullet första dagen/arna. Vill inte gärna spruta hästen i onödan.

Men jag håller utan tvekan med det eg. hellre ett vet besök för mkt än för lite. Svårt bara när de inte ens vill ta emot en. Har även ringt idag och samma svar; Att jag ska ringa imorgon när de är vardag igen om benet inte är bättre. (behöver jag säga att jag kommer ringa imorgon igen)

Suck.. Nu målar jag upp skräckbilder igen..:crazy:

Jag ser ingen större skillnad.
går det inte ner när du går med den?

Hmm.. ok kanske svårt att se på bild. Men de är bättre i verkligheten i alla fall. I vilket fall som helst så får de helt enkelt bli veterinär imorgon så jag slipper ha sån ångest för det hela.

Bilderna som jag hade nu var direkt när hon kom ur boxen nu på morgonen dvs hade stått helt stilla i box sen igår kväll. Gick på promenad nu på morgonen efter bilderna och visst går det ner lite men de blir ingen mirakel skillnad efter promenaden. Haltar inte men vill ändå inte skritta uppsutten så går bara.

Jo men visst är det bättre!!:) Svullnaden har ju gått neråt precis som den ska göra!!

Det där kommer att läka ihop jätte fint!!

Man ska inte sptuta i mediciner och medikamente hur som helst för ingenting..:angel: Du vet ju hur din häst är..verkar allmäntillståndet vara dåligt så är det ju en sak, men vad jah fattar på dig så är hon rättså livlig och måttligt trött på mattes pjoskande;)

så pusta du ut och ta det lungt bara

Jag hade nog inte suttit på henne och skrittat när hon fortf är svullen ytan skrittat henne för hand

LYCKA TILL!!:)

Jag tycker det är skillnad på benet.

När min häst skadade sig på benen (ett störresår på framknäet, ett mindre uppe i jumsken på höger bakben samt småsår på andra bakbenet) fick jag rådet att låta henne fortsätta gå ute för att hon inte skulle svullna i benen särskillt mycket. Det enda var att det skulle hållas rent.

Vi vet inte vad som hände eftersom hon 'bara' var lerig under magen och lite på benen. Det som var oroande var dock att hon stod och skakade samt ville lägga sig ner när hon skulle gå. Men vi avvaktade tills dagen efter och redan då var det bättre. Hon slutade halta efter 3-4(!) dagar men redan då hade svullnaden lagt sig väldigt mycket. Nu väntar vi bara på att såret på framknäet ska försvinna (kanske lite fel uttryck men det är en "hinna" över såret så det är inte öppet längre men där är ingen päls)

Tycker också det ser mkt bättre ut :)

Personligen hade jag nog litat på att jag känner min häst och hålla benkoll (aj, ordvitts) på ev.feber, svullnad eller allmänt förändrat tillstånd. Visst ska man ringa veterinär hellre en gång för mycket än förlite men nu har du ju ringt, flera gånger som jag förstår det.

Min häst fastnade i staketet häromdagen och DE såren är inte vackra. Sprutas nu med penecilin men det är inget jag skulle vilja göra om man inte var mer säker på att det behövs. Tycker vi är för snabba med att både trycka i oss själva och våra hästar medicin i tid och otid. Men självklart ska hästen ha det om det behövs, men i din häst fall tycker jag som sagt att det ser bättre ut och du känner ju din häst bäst.

Lycka till :)

Jo jag va mer eller mindre påväg till djursjukhuset redan första dagen. Men när jag pratade med dem så ansåg inte dem att vi behövde komma in. "Min" vet sa att det inte är så mkt för dem att göra när såren ser bra ut och det är naturligt att det är svullet första dagen/arna. Vill inte gärna spruta hästen i onödan.

Men jag håller utan tvekan med det eg. hellre ett vet besök för mkt än för lite. Svårt bara när de inte ens vill ta emot en. Har även ringt idag och samma svar; Att jag ska ringa imorgon när de är vardag igen om benet inte är bättre. (behöver jag säga att jag kommer ringa imorgon igen)

Suck.. Nu målar jag upp skräckbilder igen..:crazy:
Åh, du hade pratat med vet. Ja, det är bra. Känner igen det hela när det gäller att få ut dom dock...*suckar*...mitt föl blev fullständigt blockhalt utan synbar orsak och det enda jag fick höra var att "Ha is i magen och avvakta"...Visserligen är han helt bra nu men jag var nojig ett tag...:cool:

Benet är ju bättre synbarligen även om en viss svullnad återstår. Dock skulle jag ha velat ha senan lyst innan igångsättning. Är hästen halt?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 030
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: Sirap
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 416
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31