Sv: Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*
Jag tänker så med mina egna också, jag tror att många faktiskt överreagerar vad det gäller hästar eller djur. Har haft VÄRRE skador på speciellt den gamla för en 15 år sedan.
Vi hyrde ett stall där det var rep och av någon anledning hade hon tagit sig ut eller försökt. Och fastnad och drog upp en STOR flik vid bakknät det glipade rejält. Ville inte låsa in ev bakterier, utan tvättade och lät det vara. Gick ju inte att bandagera på ett sådant ställe heller.
Normalt så blir det vit päls vid en sådan skada men inte ett ärr eller gropigt, vit päls inga inflammationer. Kan inte se att hon haft en skada av den arten.
Vi har även haft en kraftig skada på en 1 årig travare på ett fram knä, hade mkt lite "gojs" i såret men höll det rent och la ett bandage över natten när hon låg ned.
På dagen så fick det vara öppet.
Blev snabbt bra inget negativt efter detta. Kom till start för premie och kval som tidig 2 åring.
Så visst har jag egen erfarenhet av skador, som andra hade sytt med femtielva stygn, tänker jag.
Sedan får man se till allmäntillståndet på hästen, mår inte hästen bra
så får man ju överväga vet. Men jag tror att det är viktigt att kanske gå till sig själv. Inte åker man till akuten om man slagit sig
lite och blöder, man överväger väl hur man mår.
Kan man sin häst så tror jag man i många fall kan undvika vet. Det är väl inte helt riskfritt att hålla på och stänga in bakterier utan luft,
samt all medicin. :smirk:
Och visst blir de svullna där de fått en skada men det är kroppens naturliga reaktion, på det som hänt. LYCKA till iallafall
Kan lägga ett jodopax, varmt, omslag om du vill. Det drar ur de onda, och läkningen går fortare.