Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*

Mayalv

Trådstartare
Nu "roade" sig min häst med att slå sig i hagen. Såren är tvättade men jag är lite fundersam ändå. Tog kort på det så får ni säga vad ni tycker. Ringa hit vet eller inte?

*Ingen feber (än)
*Slutat blöda
*Vet ej hur det hänt
*Öm i benet förövrigt ok

Eller ska jag bara tvätta igen ikväll och linda med bandage?

Såg att de fanns liknande tråd från Mindra men tänkte att denna skada nog ser lite annorlunda ut och ville inte trådkapa.

14249616.jpg

14249618.jpg

14249615.jpg

14249617.jpg

Sv: Sårskada. Ringa vet eller ej? *bilder*

Såg helt ok ut var torrt och fint som det ser ut så låt det bara vara.

Det var inte djupt ett flikigt.

Det läker snabbare om du låter det vara, sålänge som hästen inte har feber. Så vill jag påstå att kroppen tar han om detta bättre än någon annan.;)

Det finns inte så mycket för en veterinär att göra med den skadan.
Så länge du inte får feber osv, håll det under uppsikt, och rengör när det behövs. Är flugorna besvärliga får du försöka skydda såret på något sätt, annars låt det vara så läker det fortast.

Ok.. Det roliga är att om det inte var min häst skulle jag säga så jag med. Men bara för att det är min så blir jag orolig och tror att man ska fatta fel beslut. :angel:

Tack för hjälpen, det lugnar ett nervöst hjärta

Yes, jag ska göra så. Tror de är lugnt med flugorna idag så låter det vara nu.

Tack för hjälpen

Ser ju jätte tjock ut i benet. Tror inte det är fel att linda med våtvärmade i fall det är lymfangit på g. Om hästen får feber så ta ut vet på en gång och fixa peniselin. Kolla också så att det inte är ett sticksår. Kan ju vara lite vanskligt att se i bland.

Undrar dock hur lilltjejen har lyckats. Med tanke på att såren är både på utsidan och insidan, men de lär jag väl aldrig få veta.

hmm.. jo jag har krälat och vänd och vridit för att se och det verkar i alla fall som att det inte är djupare än det ser ut på korten.

Kommer hålla koll på det så svullnaden inte blir värre. Finns de fler symptom än svullnad och tempstegring när de gäller lymfangit?

Nä inte vad jag vet. Min häst fick inte ens märkbart höjd temp sisst. Men vet satte in peniselin ialla fall.

Ok.. Nu blev jag mer nervös igen. Tror ändå jag avaktar att hålla på med omslag osv just nu. Ska kolla såren och svullnaden under dagen. Problemet är att hon är så pass tålig eller hur man nu ska säga så hon visar ytterst små tecken när hon har ont. Tur att hon har matte som kollar henne med lupp.

Men känner mig osäker nu i alla fall, tänk om hon får lymfangit? :crazy:

Ska jag ha på salva förresten? Eller blir de bara geggigt och stör?

Tittade på bilden igen och om jag hade varit du så hade jag nog försökt få penicelin till den hästen. Den är ju märkbart svullen hela vägen från kotan till hasen.Ju tidigare desto bättre och mindre risk för att utveckla kronisk svullnad. Hade det bara varit svullnad över såren så hade jag nog inte ringt.

Ingen salva, våtvärmade bandage som drar ut skiten.

Jag tänker så med mina egna också, jag tror att många faktiskt överreagerar vad det gäller hästar eller djur. Har haft VÄRRE skador på speciellt den gamla för en 15 år sedan.

Vi hyrde ett stall där det var rep och av någon anledning hade hon tagit sig ut eller försökt. Och fastnad och drog upp en STOR flik vid bakknät det glipade rejält. Ville inte låsa in ev bakterier, utan tvättade och lät det vara. Gick ju inte att bandagera på ett sådant ställe heller.

Normalt så blir det vit päls vid en sådan skada men inte ett ärr eller gropigt, vit päls inga inflammationer. Kan inte se att hon haft en skada av den arten.

Vi har även haft en kraftig skada på en 1 årig travare på ett fram knä, hade mkt lite "gojs" i såret men höll det rent och la ett bandage över natten när hon låg ned.
På dagen så fick det vara öppet.

Blev snabbt bra inget negativt efter detta. Kom till start för premie och kval som tidig 2 åring.

Så visst har jag egen erfarenhet av skador, som andra hade sytt med femtielva stygn, tänker jag.

Sedan får man se till allmäntillståndet på hästen, mår inte hästen bra
så får man ju överväga vet. Men jag tror att det är viktigt att kanske gå till sig själv. Inte åker man till akuten om man slagit sig
lite och blöder, man överväger väl hur man mår.

Kan man sin häst så tror jag man i många fall kan undvika vet. Det är väl inte helt riskfritt att hålla på och stänga in bakterier utan luft,
samt all medicin. :smirk:
Och visst blir de svullna där de fått en skada men det är kroppens naturliga reaktion, på det som hänt. LYCKA till iallafall

Kan lägga ett jodopax, varmt, omslag om du vill. Det drar ur de onda, och läkningen går fortare.

*Delvis KL*

Jag hade inte tagit ut veterinär för de såren.
Det är ju helt naturligt att hästen blir svullen, vänta ett par dagar, så ska du se att svullnaden släpper. Jag har sett betydligt mer svullnad än så som gått tillbaka på ett par dagar!

Håll koll på det helt enkelt och om flugorna är jobbiga kan du ju lägga om det.

Ja man gör ju som man vill med sin egen häst. Själv tar jag hellre ut vet en gång för mycket en en gång för lite. Har varit med om för mycket för att ta risker.

Hej! Jag har haft en del bensår på min kära häst i sommar, (fullblod) Jag lägger alsolsprit bandage som får sitta ej mer en 12 tim. Lägger bom
mull runt benet, sedan gasbinda. Dränker sedan in det bandaget med upp till en flaska alsolsprit (köps på apoteket) Om det lägger jag sedan en vanlig bommulslinda. Det ska man göra varje dag, så länge det kommer var i bomullen (syns när man tar av bandaget) På det sättet har jag klarat honom från lymangit denna sommar. Tempa varje morgon. Fick detta råd av distriktvet. När såret inte är skyddat med linda lägg te.x skillingasrydsalva runt såret (obs ej i såret) mot flugor. (Om skadan är akut är det bra att kyla, med kallt vatten i upp till 20 min)
Lycka till!

jag sulle inte ta ut vet. och lymfangit är inget du kan förebygga direkt. min arab fick en sparkskada, och hade lymfangit, och nästan 40 graders feber. dtödde knappt på benet o kunde inte böja. vet skrev inte ut penicillin, och det var bra på ett par dar! så ett svullet ben behöver inte salltid penicillin, hon sade att vet ofta är alltför snabba att skriva ut penicillin. Låt det vara, ev skulle jag linda, och se till hästen inte står still för länge, stillastående ökar svullnaden.

Dessa sår behöver du nog itne oroa dig över, de kommer o läåka fint o svullnaden går nog ner om nån dag, skulle det vara så att den får feber då kan man behöva säta in lite penicillin.

Det finns en super bra protein salva som man kan köpa på granngården som får såren att läka nästan dubbelt så fort, prova den när såren är torra och fina. Alltså när det hunnit att bli en skin hinna över såret. Du kan gå in här http://procell.se/swe/produktindex.html

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 030
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: Sirap
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 416
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna