Sv: SÅr!

går inte med soctil jag har det.
såret vätskar för mycke så det stannar inte kvar i såret.
måste bli torrare och sen drar jag på det.;)

Tror ni har pratat om Streptocilin tidigare här... Det funkade för mig att lägga en sträng i såret. Jag kan inte svara på HUR mycket det hjälpte i sammanhanget men det läkte ju som det ska i alla fall.

KL
Undrar bara hur det går! Läker det? Vill gärna se nya bilder!

Jamen det där ser ju jättefint ut! Det kommer läka fint. Blir väl ett "skönhets-ärr" men hellre det...
Hoppas ni inte har allt för varmt väder med tänka på flugor och annat...:crazy:

Min förra häst fick nästan exakt ett likadant sår som din har andra dagen jag hade henne, en hagkompis trampade henne vid ihopsläpp.

Det tog ett bra tag att läka, ungefär två månader. Använde kompress, gasbinda och wetraplinda som bandage, och skrittade på "rena" vägar utan bandage för att lufta såret.
Turligt nog slapp jag svallkött, hoppas din pålle också gör det.

Har du använt streptocilin-salva? Den tycker jag är bra till lite större sår.

Det ser bra ut iaf, är hästen halt ännu?

Hon slutade markera efter 4 dagar.
Vet tittade på henne igår då jag sprang med henne och han tyckte att hon såg helt ren och fräch ut så jag kunde börja rida, så nu gör vi det. :DOch med tanke på att hon bara stått i 9 dagar på sommarbete utan ridning så blir det häller ingen lång igång sättning eller snarare ingen alls.
skritta och trava lite igår och idag red jag på banan.

Så här skulle jag göra.
ta bort bandaget, rida utan någor då de kan spänna med bandag och ömma och då kan hon gå stelt och få spänningar.
Efter ridturen spola och tvätta ,sen på med stomahesiv.

Socatil salvan ska ej användas på vätskande sår då det hindrar vätskan från att komma ut vad jag har fått höra.

Då såret läkt innefrån och ut finns det häller inget som kan gå upp och det känns skönt.:laugh:

Stomahesivet ska motvärka svallkötts bildning enligt vet och än så länge hitta han ingen bildning:banana:

lågger in en bild från idag så ni kan följa utvecklingen efter stomahesivet kommit på

jag vet men enligt vet så har det inte bildats något än utan det är precis så det ska läka innefrån och ut.
men vi får väll se i dag.

Tar inte svallkött väldigt kort tid att bildas???

Jo. Det går ganska fort då det väl börjar.
Och än värre om man täcker för det med diverse "saker"

Jag tyckte bara att strukturen på sårskadan såg ut som svallkött.
Den är ju lite svampig, mjuk och petar man där så känns inte det på hästen.

AM

Reagerar gör hon defenitivt dock inte lika mycke som när det var öppet..
hoppas hoppas inte det blir något:confused:

ska bli spännande och se hur det ser ut idag;)

Nu har det hänt något i hagen och hästen kom in med detta
http://www.pixbox.se/pic_show_id21805543.html
var inte halt första dagen men är nu halt.
inte feber och inte varm i benet eller hoven bara över såret.

Har någon haft liknande sår och hur lång tid tog det?

Vet tyckte jag kunde rida som vanligt när hon inte är halt, men jag måste avboka tävlingen nästa helg:(

Kan det vara så att hästen fått ngt metall eller plåt och därigenom fått såret. Tycker det sj eftersom det är ett rätt rakt sår, men jag kan inte säga riktigt vad det ser ut som ...

Senast ändrad:

:o min häst hade sånt sår fast mkt mindre och alla sår på kronranden ska man vara väldigt försiktig med!

jag tvättade la på massa cornecrusine och gjorde galoppbandage ochså fick det sitta tissd et hade läkt

ja jag har verkligen hållt på nu i 2 veckor.:d
Litar på min vet då han är väldigt erfaren och han har sätt och behandlat det två gånger.
direkt när det gjordes och så efter 10 dagar.
Hoppas på att det inte bildas något svallkött för av det jag hört är det väldigt svårt att bli av med.

Dock är jag mer rädd för att tillväxten av hornet ska ha blivit skadat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 645
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III