Sv: SÅr!

En häst på mitt fd jobb fick ett exat lika dant sår, vi ringde inte ut vet utan försökte få det att läka själv, efter tre månader hade hoven växt upp i såret och vi åkte tilll kliniken. Där sa dom att vi skulle kommit in från början så dom kunde gipsa ihop sårkanterna (eftersom det inte går att sy). Så det blev operation och massa jox. Så vore jag du skulle jag åka in illa kvickt!

okej ska kanske ringa vet igen då.
han var ändå den som såg det direkt efter det hände:confused:
blir så förvirrad då det är många bud...:grin:

förstår att det är förvirrande. Men du gör rätt i som ringer. Operationen var inte rolig och det blev massa komplikationer. Om du inte försöker få det fixat nu, kommer hästen säkert få lov att vara borta från tävling ännu längre sedan om det blir komplikationer.

Håller med om att ringa. Jag har haft en del broddtramp, dvs mkt mindre än dina, och det har förvisso inte föranlett ngn operation, men stränga order om galoppbandage etc, för att hålla ihop det och dra ihop det och få lite tryck på, så att man inte får problem sen vid läkningen just iom att det är vid kronranden.

SÅ bättre höra en gång för mkt! Uppdatera gärna.

jag har på bandage samt pratat med vett varje dag.

Nu är det detta som ska provas.
skölja rent, torka, bakteriedödande och värskeutdrivande kompress (mamma fixat hon är operatins syrra)
gasbinda och sen silvertejp dock ej över lindan där såret sitter för luftens skull.
hur låter detta???:confused:

Ser ju ut som det börjar läka från kanterna iaf. Har du någon aning vad den gjort? (nyfiken, ser lite ut som en trådskada, men de brukar ju hamna i karleden om de fastnar?)

Sen, helt annan sak, och hoppas du inte blir sur. Men du borde ta en seriös funderare på att byta hovslagare eller iaf be honom motivera varför han skott som han gör. Inte sgat för att vara elak, men trakterna kollapsar..

jag blir inte sur =)
har bara haft henne i 3,5 vecka och hon ska skos nu på fredag. är inte min hovis.

ja visst ser det bättre ut fast det har öppnat sig.

Ah, då förstår jag (ang skoningen). Tycker det är så stort och lodrätt för att vara en trampskada. Men de kan ju lyckas med det mest otroliga så omöjligt är det ju absolut inte. Blev bara nyfiken som sagt.

Det ser mkt bättre ut nu så det är nog bara att fortsätta som du gör:)

lycka till!

känns skönt att få bekreftelse på att det ser bättre ut....:crazy:
är nervös över att det ska bildas svallkött.
hur ser man om det börjar bildas?

har tittat omkring en massa och är det någon som har använt alovera gel på sår????
ska tydligen vara bra...

Det funkade inte:cry:
såret luktade och var äkligare än innan.
fick rådet att ha socatil på fast det vätskar så...
fortfarande inte svullen eller feber.
tvättade med lactasyd och sköljde noga på med socatil och en gasbinda så jag får se hur det ser ut idag.
suck!!
dock varar det inte och det är ju tur..

någon pratade om att gipsa hur funkar det???

Ang svallkött så tror jag du märker det på att såret öppnas upp. Om såret börjar läka längst in och bildar svallkött istället för att bara häfta ihop med överdelen så bildas en bulle som lyfter upp ovandelen på fickan och som tar sårkanterna längre och längre ifrån varandra. Svårt att förklara men det är därför det är så viktigt att försöka hålla ihop det. Den andra risken är ju att den lösa övre delen dör och får skäras bort och det istället blir ett stort öppet sår. Var det aldrig något snack om att sy ihop de köttiga bitarna i alla fall även om det inte går att sy direkt i kronranden så är där ju ett lodrätt snitt också. Gips lät ju som en bra idé, men vet inte hur man då håller koll på att det läker och inte blir infekterat osv. Det finns medel man kan sätta på svallkött om det börjar bildas, men det gör ont vill jag lova, har aldrig varit så nära att få skallen insparkad...
Hoppas det löser sig!

någon pratade om att gipsa hur funkar det???

Bara varit med om gipsning över sytt sår. Men då var det ett fuult, djupt sår i karleden, ända in till senorna. Syddes, och så gipsades det, för att 'fixera' så det inte gick upp när hästen rörde sig. Stygnen skulle inte hållit om han rört sig, iom rörselsen i området.

Så sydd, på med massa streptocillinsalva, kompresser och så gipsa över. Vet var ut och plockade av gipset efter två dygn, drog på mer streptocillinsalva, och slopade gipset men körde en rejäl inpackning med zinkaband. Fortsatt boxvila. Zinkabandet satt en vecka, sen byttes det, och efter ytterligare en vecka plockades det av, och stygnen togs.

Men med gipsning fixerar man området bättre, och hindrar att det går upp iom att man tar bort rörelsen i aktuell led/den delen av benet.

Ingen aning om ditt är lämpligt att gipsa nu, spontant är jag tveksam iom att det inte är rent, risken är ju man stänger in otäckheter. Men om man skär rent kanske.

Har vet kikat på det igen? Hur luktar såret?

okej tack!
såret har svullnat upp i bland och ja såret har börjat öppna sig mer och mer.
nej att sy var inte på tal.
pratade med vett igen igår på tel och han menar att jag ska bara fortsätta med hans metod, kompresses som drar ut vätskan.

känner mig klyven då den som äger stallet har stor erfarenhet av hästar samt jobbat på vettklinik h*n tycker jag ska ha socatil på och sen linda medans vett inte tycker det.

sen vill ju häst j*veln inte ta det lungt i hagen och racar med de andra så att bandaget bara åker av.:grin:
Box vila var inget vett tyckte var en bra ide då blodcirkulationen behövs och hon kan tjockna till i benen istället.

Hästen mår hur bra som hällst. inte varm, ingen feber, lite halt i traven men inte alltid.
så om det bara vill börja läka så trodde vett att jag kunde börja rida snart.

Det är svårt när man får olika bud på hur man ska göra :crazy: Men jag tycker man får välja en linje och sen fortsätta med den. Har själv ingen erfarenhet av att använda socatyl men den bildar väl ett hårt skal (?). Hade själv satt torr animalintex på om såret vätskar sig men inte verkar inflammerat, blöt animalintex om det verkar finnas var att dra ut. Bandagerat med bomull, vetwrap och silvertejp och ställt i sjukhage. Promenerat och masserat benet för cirkulationens skull 2ggr per dag, kanske även satt stallbandage på båda bak på nätterna (är det bak eller fram!? antar att det är bak). Bytt bandage 2ggr per dag. Tror inte att något kladd (salva) i såret hjälper i och med att det är så stort och du i vilket fall ska ha bandage på, så håller då med din veterinär om det.
Inget prat om Hippotrim eller liknande "för säkerhets skull"?
(OBS! JAG är varken veterinär eller sköterska av något slag! Säger bara hur jag förmodligen hade gjort i detta läget. Lite sent för stygn/gips nu...).

har funderat detta med animalintex då jag har det hemma kanske sätta över den kompressen som drar ut vätskan????
men där undrar jag lite över plasten ska man ta bort den eller ska den sitta på utsida`????

jag vet inte om hon klarar sjukhage men försöka är ju en ide.

nej ingen antibiotika då hon inte visar tecken på inflamation och vi måste ha något att sätta in om det skulle bli värre.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 645
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III