Sv: SÅr!
Ingen aning om sorvact är billigare än animalintex, tror de är dyrare. Finns på apoteken med utökat djursortiment. Men enligt mig helt outstanding för att dra ur sår. Animalintex är BRA, inget snack om saken. Men Sorbact är strået vassare, och i sådana fall som TS skulle jag nog välja sorbact (till mer normala sår animalintex)
Om sorbact: Bakterie- och svampbindande förband.
Sorbact är effektivt vid alla typer av sår och vid svampinfektioner i hudveck då man vill behandla eller minska risken för bakterie- och svampangrepp.
Kostar 16 - 25 kr/st dock.. så INTE billigt som sagt. (1 absorberande förband 7*9 cm = 25 kr/st, ligger i 5-p dvs 125 kr. 1 kompress 7*9 cm, kostar 16 kr st, ligger i 10-p 160 kr. Finns tamponad med). Minns dock int vilket som är vilket av kompress/förband (är ju kompress båda) men tror det är en första, dyrare som drar ut jag brukar ha. Nu har de kommit med någon gelkompress med för torra sår, vet inte om det är de kompresserna, går inte få mer info via apotekets hemsida.
Används mkt inom humanvården, det här hittade jag på örebro landstings sida, ang human sjukhusvård:
Material
Består av acetatväv behandlad med fettsyraestern DACC (dialkylcarbamoylklorid).
Egenskaper
Bakteriebindande
DACC gör kompressen starkt hydrofob (vattenavstötande) vilket innebär att patogena hydrofoba bakterier i såret binds till förbandet genom hydrofob interaktion.
Indikationer
Vid infekterade vätskande sår
Kontraindikationer
Skall ej användas till andra sår än ovan.
Gör så här
Tvätta såret, gärna med tvål och vatten. Ev rensa mekaniskt.
Torka huden rent runt om.
Skydda sårkanterna med tex. zinksalva.
Om såret är djupt, ”fluffa” upp en sorbactkompress och lägg i sårhålan, den måste komma i kontakt med sårytan . Förbjudet att packa sårhålan!
Täck med abs-förband.
Fixera med linda eller hudvänlig häfta
Om kompressen fastnar fukta med NaCl och byt till ett lämpligare förband.
Omläggningsfrekvens
Styrs av hur mycket såret vätskar, vanligtvis räcker det att lägga om 2-3 ggr/vecka.