Sv: SÅr!

det är höger fram...

gjorde så här igår.
sorcack (drar ut), aqacel (drar ut), gaslinda, wetrap och silvertejp.

jag litar nämligen jätte mycke på den som sa socatilen.. men nu går jag på vets order.

Skulle hålla mig till sorbactkompresserna (om det är de du menar, gröna?), de är överlägsna animalintex på att dra ut etc.

Sen är jag nog benägen iom att såret vätskar att tycka du gör rätt som slopar socatylen. Dels har jag aldrig fått den att funka på 'våta' sår, blir ju bara klet, dels för resistensrisk då det ju inte tycks svara på det iaf.

Och iom att såret soppar skulle jag satsa på så lite salva som möjligt, och försöka torska upp utan att torka ut.

Men jag är ingen veterinär jag heller.

Skulle hålla mig till sorbactkompresserna (om det är de du menar, gröna?), de är överlägsna animalintex på att dra ut etc.

Jag känner inte till de andra kompresserna eftersom jag är lite frälst på animalintex sedan många år tillbaka :angel:. Men om funktionen på de andra produkterna är densamma eller bättre (och de kanske dessutom är billigare?) så är det väl bara bra. OM (ts) du använder animalintex så är plasten till för att hålla den blöt och ska då vara på utsidan. Plasten hindrar väl kanske lite bakterier från att ta sig in om du använder den torr, men det är främst för våtomslag som man behöver den så om den trillar bort torr är det inte hela världen.

Ingen aning om sorvact är billigare än animalintex, tror de är dyrare. Finns på apoteken med utökat djursortiment. Men enligt mig helt outstanding för att dra ur sår. Animalintex är BRA, inget snack om saken. Men Sorbact är strået vassare, och i sådana fall som TS skulle jag nog välja sorbact (till mer normala sår animalintex)

Om sorbact: Bakterie- och svampbindande förband.
Sorbact är effektivt vid alla typer av sår och vid svampinfektioner i hudveck då man vill behandla eller minska risken för bakterie- och svampangrepp.

Kostar 16 - 25 kr/st dock.. så INTE billigt som sagt. (1 absorberande förband 7*9 cm = 25 kr/st, ligger i 5-p dvs 125 kr. 1 kompress 7*9 cm, kostar 16 kr st, ligger i 10-p 160 kr. Finns tamponad med). Minns dock int vilket som är vilket av kompress/förband (är ju kompress båda) men tror det är en första, dyrare som drar ut jag brukar ha. Nu har de kommit med någon gelkompress med för torra sår, vet inte om det är de kompresserna, går inte få mer info via apotekets hemsida.

Används mkt inom humanvården, det här hittade jag på örebro landstings sida, ang human sjukhusvård:

Material
Består av acetatväv behandlad med fettsyraestern DACC (dialkylcarbamoylklorid).

Egenskaper
Bakteriebindande
DACC gör kompressen starkt hydrofob (vattenavstötande) vilket innebär att patogena hydrofoba bakterier i såret binds till förbandet genom hydrofob interaktion.

Indikationer
Vid infekterade vätskande sår

Kontraindikationer
Skall ej användas till andra sår än ovan.

Gör så här

Tvätta såret, gärna med tvål och vatten. Ev rensa mekaniskt.
Torka huden rent runt om.
Skydda sårkanterna med tex. zinksalva.
Om såret är djupt, ”fluffa” upp en sorbactkompress och lägg i sårhålan, den måste komma i kontakt med sårytan . Förbjudet att packa sårhålan!
Täck med abs-förband.
Fixera med linda eller hudvänlig häfta
Om kompressen fastnar fukta med NaCl och byt till ett lämpligare förband.
Omläggningsfrekvens
Styrs av hur mycket såret vätskar, vanligtvis räcker det att lägga om 2-3 ggr/vecka.

Ska kolla på apoteket nästa gång, Kan ju vara bra att ha hemma med, eller är det kort bäst före datum. Animalintex har ju bäst före datum, men det har hänt att den använts även fast den gått ut och har inte märkt några negativa effekter. Om det händer något så kan man ju ge sig den på att det är när apoteket är stängt :grin: så det gäller ju att ha grejorna hemma.

Minns faktiskt inte bäst före:t, och har inga hemma nu. Visste inte ens de fanns förrän vet gav mig sådana vid ett karledssår och jag insåg hur bra de var. Då fanns de inte på apoteket dock, men sett dem sen, men faktiskt inte köpt 'för säkerhets skull'. Borde nog det. Men den 'vandrande olyckan' är ju inte kvar och jag har legat av mig lite ang ha tiptop stallapotekt som skulle göra en mindre akutvårdsmottagning avundsjuk ;)

precis det jag har.
mamma tog från jobbet men kommer behöva köpa nya då jag använnt två små

såret var torrare idag även fast lindan hade åkt av.
hon biter på det, har någon sätt.
jag lindar och lindar tejpar och tejpar men det håller inte.

suck jag blir galen.
om det bara ville sitta så skulle det läka snabbt tror jag.

funderar på att ha sorbact och sen animalintex över vad tror ni???

Min valack fick något liknande härom sommaren. Såg inte kul ut, men lyckligtvis var hovis där precis då, kollade och sa att det inte var någon fara. Hästen var inte halt heller.
Läkte fint, vart ju ett hack i hoven och när det växt ner till några cm från marken så bröts en jättestor bit av :eek::cry:
Men igen sa hovis att så länge han inte är halt är det lugnt. Och det var det!

Det ser ofta värre ut än det är. Nu har ju vet tittat på det, så lyd du hans råd så ska det nog gå fint!

Lycka till!

Tror det blir dyr kaka på kaka med animalintex över den andra kompressen, men vanlig bomull eller fetvadd kan du ju sätta över. Har du provat sätta tabasco eller något antibit medel på det yttersta förbandet för att förhindra att hon biter av/i det? :devil: häst som inte förstår sitt eget bästa ;) , inte den enda här i världen tyvärr!

kanske men det blöder och vätskar igenom ALLT.
kah blir galen.
och tror det blir för tätt men bomull också eller???

Jag tror inte det blir tätare med bomull än med animalintex och så länge bomullen inte rör direkt i såret så absorberar den ju också en del (menar att det inte är bra med bomull direkt i såret eftersom den luddar av sig, inte att den skulle absorbera mindre då) och om du tar en rejäl bit bomull (sån bred på rulle) så kan du ju linda lite bättre med eftersom det blir "padding". Men om förbandet far runt och av så är det kanske en idé med animalintex eftersom den kan komma i kontakt med såret utan problem, tänker bara på prisbilden. Har du provat att tejpa fast nedre delen av kompressen i hoven med silvertejp så den stannar på plats, sen övrigt förband på och sen tejp igen, äckligt medel på och kanske en boot över om den får plats? Verkar ju som det största problemet i nuläget är att få förbandet att stanna kvar :crazy:.

kanske men det blöder och vätskar igenom ALLT.
kah blir galen.
och tror det blir för tätt men bomull också eller???

Nu har jag inte läst alla senaste inläggen... Ett sådant sår kommer att vätska sig LÄNGE- tro mig jag vet. Det är bara att kämpa på och byta förband varje dag. Animalintex var väldigt bra för mig. Men du hade något ännu bättre tror jag du skrev. Nu är det ju en dum årstid med sådana här sår också. Antagligen kommer det bli en del svallkött men det trillar bort med tiden. Jag höll nog på sammanlagt 3 månader med förband (mest för att hålla det rent från lera). När det börjat dra ihop sig så är det nog bra om det får lufta lite emellanåt om man har möjlighet till det. Det ser ju alltid väldigt otäckt ut men brukar läka fint med tiden.

Jag förmodar att du lägger förband som lindas en bra bit upp på skenbenet för att sitta ordentligt. Glöm inte att klippa ut en passande padd som ligger vilande på skenbenet. Padden funkar som ett stöd för senorna och du slipper gallor. Var noga att inte linda för hårt, då blir senorna överansträngda. Du vet säkert redan allt detta. :)
Du får försöka linda även under hoven för att lindan ska sitta. Jag använde de självhäftande lindorna (dyra! kommer ej ihåg vad de heter nu..) och över det en vanlig bomullslinda något töjbar. Runt hoven kan du linda så hård du vågar/kan. Det är runt skenbenet du måste vara försiktig. Det blir att tvätta lindor dagarna i ända ett tag : )

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag engångs grejer men det blir att köpa sånna lindor man kan tvätta för det här går inte.
men det såg bättre ut idag och det satt kvar =)'jippi

jag lindar först med gaslinda som jag fäster med silvertejp (över kompresserna), sen vet linda runt och under hela hoven sen en massa silvertejp ändå sitter det inte kvar...
men men idag var bara silvertejpen borta=)
tänkte mer om det blir för varmt,tätt och fuktigt med bomull, men kanske inte.

Jag skulle be om socatilsalva. Det hjälper så otroligt mycket för läkningen och håller flugorna borta. Man slipper linda skydd för då också om man bara ser till att det får torka innan man släpper ut hästen i hagen. Mindre risk för lymfangit också då.

håller med, så brukar jag också göra. Enkelt och smidigt

går inte med soctil jag har det.
såret vätskar för mycke så det stannar inte kvar i såret.
måste bli torrare och sen drar jag på det.;)

Hur lång tid tog det innan du började rida på din häst??
:)

Jag red väl efter ca 2 månader. Verkar inte hästen ha ont och kan röra sig i stort sett obehindrat så kan man börja skritta korta pass. Var försiktig med silvertejpen, Lindar du den över "hela benet" så blir det ju väldigt tätt. Det är nog bättre du försöker att bara använda bomullslinda. Köp några billiga om du inte har några gamla hemma. Det finns en risk att de trasas sönder om hästen "går" på den så man får slänga dom sen. Jag lade bomullskompress direkt på såret, sen gasbinda som du. Bomull utanpå det, som suger upp vätska. Försökte återanvända den självhäftande lindan i den mån det gick, snålade med den. Hade gamla lindor hemma som var elastiska så de gick fint att vira runt hoven. Du har tur som inte har lervälling i hagen i alla fall som jag hade i jan-feb! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan... 2
Svar
21
· Visningar
2 955
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det... 2
Svar
28
· Visningar
4 680
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pendelparkering Stockholm
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn

Hund, Katt, Andra Djur