karolinakempe

Trådstartare
Nu har det hänt något i hagen och hästen kom in med detta
http://www.pixbox.se/pic_show_id21805543.html
var inte halt första dagen men är nu halt.
inte feber och inte varm i benet eller hoven bara över såret.

Har någon haft liknande sår och hur lång tid tog det?

Vet tyckte jag kunde rida som vanligt när hon inte är halt, men jag måste avboka tävlingen nästa helg:(

Sv: SÅr!

Vår ena häst fick ett broddtramp på ungefär samma ställe, han blev aldrig halt (givetvis rider man inte en häst med ett sådant sår, man går promenader) men såret var ju på ett dumt ställe.
Jag tog på socatyl och satte bandage på så att det fick läka ifred, det tog några veckor innan det hade läkt ordentligt.
Hör med din vet igen om du inte kan få socatyl att lägga på så att inte flugorna gör såret värre, om det fortfarande är varmt vill säga, och se till att flugorna håller sig borta.

Jag skulle då inte vågat rida på det där :crazy:

Min häst hade blivit sparkad i hagen och hade ett litet jack på kotan. Det var väldigt litet - men har tagit drygt 3 veckor att läka ihop ordentligt. Nu börjar det se bra ut... Har ridit henne som vanligt med tanke på att såret är så litet och hon har en reagerat över det på något vis. Har då lindat vissa dagar, tvättat med asol-lösning då och då och haft på sprayplåster.

Mycket flugor och sådant ute nu som stör nu - så läkningsprocessen påskyndas ju inte direkt.

oj vad tråkigt!

För några år sedan hade jag en häst som gick omkull rätt illa på asfalt,
hela ena sidan var sönder,
tack o lov så var det mesta bara ytliga sår och hon vart någorlunda läkt efter ett par tre veckor.

Man ser inte riktigt på bilden,
först tittade jag på den och då såg det ut som ett ytligt sår sen öppnade jag bilden igen o kollade lite nogrannare,
Går såret djupare uppåt eller ser det bara ut så?

Hur som helst,
är det bara ytligt så är det ju snabbt läkt och är det lite djupare och jacket går uppåt så är det ju på rätt håll iaf...

Motion gynnar läkningen så är den halt och har ont så ta den i handen o gå på promenad:)

:(såret går uppåt.
ja så trist då vi inte kommer kunna vara med på de tävlingar som är bokade.
hon mår bra men det kommer att ta tid att läka.

denna värme och flugor gör inte saken bättre

vet sa så här.
spola rent med slangen gå ut och promenera så länge hon är halt rid när hon inte haltar. lufta, linda galoppbandage med kompressera.
ingen salva eller nått.
ska ringa honom igen idag nu när jag åkt ut.

Jag skulle be om socatilsalva. Det hjälper så otroligt mycket för läkningen och håller flugorna borta. Man slipper linda skydd för då också om man bara ser till att det får torka innan man släpper ut hästen i hagen. Mindre risk för lymfangit också då.

Sommaren är ju en sån himla typisk årstid. insekter, sår och fångrisk..
Min grabb är expert på att få diverse sår på sommaren, men i regel tvättar jag rent med jodopax, bluespray el. dyl, sedan ett lager skillingarydsalva. Man bör ju inte använda salva på vätskande sår, men jag tkr det har funkat bra. Hellre det än flugor som gottar sig i såret.

Vilken tur ändå att såret ligger över kronranden.. Jag hade inte ridit men låtit hästen vara ute och röra på sig som vanligt. Det är bättre för cirkulationen och mindre risk för svullnad. Gå promenader är inte dumt som någon skrev.
Min häst fick en väldig smäll rätt på kronranden i vintras. Det resulterade i att kronranden sprack och innanmätet "vällde ut". Såg väldigt otäckt ut. Hovslagaren var orolig att hovtillväxten skulle "stanna av" och i så fall var det inte mycket mer att göra. Men jag kämpade med tryckförband i ett par månader och idag är det helt läkt. Hästen är helt frisk och ridbar idag.

tack för alla råd.
såret ser fint ut men vätskar en del.
spolade rent satte på socatil salva, kompress,linda och sen silver tejp.:grin: och så ville hon inte stå stilla.
ingen feber, ingen värme men halt:confused:

Jobbar som personligass och där hade vi en kompress som heter aquagel tänkte prova den.
används på vätskande sår och drar ut vätskan som samlas i kompressen.
Vad tror ni om det??

Såret sitter precis på kanten mellan kronrande och (hoven).
ser ut som hoven blivit separerad från resten av benet.
skit äckligt om jag ska vara ärlig:(

Fy, på sista bilden ser det ju riktigt illa ut. Kunde inte veterinären komma ut eller ville han/hon inte? Skulle nog kännas bäst om ngn ville komma ut och titta på det..

Jobbar som personligass och där hade vi en kompress som heter aquagel tänkte prova den.
används på vätskande sår och drar ut vätskan som samlas i kompressen.
Vad tror ni om det??

Animalintex är en bra kompress som kan användas både torr och blöt.
Men det där såret ser inget kul ut :eek: Hade definitivt sökt veterinärvård. Min förra häst fick ett liknande sår fast mycket mindre och det blev en massa svallkött och sen började det växa hovceller i övre kanten på såret (som då satt ganska högt upp pga svallköttet) och det tog lång tid innan detta läkte, sen var hon ändå alltid öm på knölen som blev, även om hältan gick bort. Åkte in på klinik pga hälta som jag inte i min vildaste fantasi kunde tro berodde på det lilla såret, men det gjorde det:(
Inte min mening att skrämma upp dig ... Men få det kollat ordentligt!

skulle inte rida med ett spånt sår, tyckte hästen såg väldigt svullen ut. Min häst hade själv nyss ett sår i kronranden som hade gått in till sidoligamentsfästet och han fick vila i 4 veckor.

Hur mkt har vet kollat på din häst ?? Vi trodde inte att min häst sår var alvarligt heller och det såg mkt finare ut än din häst sår , var inte alls spec svullen.

ser ju ganska djupt ut, och han är ju så svullen skulle basolut ta ut en veterinär. Kan ju ha gått in till nått ligament eller likannde.

självklart har vett tittat på det. ;)
det gjorde han direkt när hon kom in med det från hagen.
det är han som sakt hur jag ska göra tänkte bara om någon annan också hade tipps.
Pratar med honom varje dag. :d
han ringde nyss för att kolla och så här är det.
ingen feber, ingen svullnad, ingen värme men halt då såret är stort.
han tyckte dock att det såg fint ut (hans vett ögon)
jag såg först bara ett gapande sår.
frågade honom om min ide om aquacel och han tyckte det var en bra ide.
Åka in till klinik tycker jag är onödigt då hon inte är dålig utöver såret samt att min vet är super duktig.

okej fattade det som att han inte hade kollat, tänkte bara eftersom min häst själv hade ett liknande sår nyss och vi trodde inte det var så allvarligt först men så fick han ju vila 4 veckor, men han blev friskförklard för 1 och ½ vecka sen :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 645
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III